Autostrada A7 aduce noi probleme pentru apa romașcanilor

HomeSocial

Autostrada A7 aduce noi probleme pentru apa romașcanilor

Proiectul de construcție pentru autostrada A7 aduce noi probleme în privința apei romașcanilor, pentru care una dintre problemele cele mai sâcâitoare din ultima vreme este cea a debitului scăzut al furnizării apei potabile în municipiu.

Traseul viitoarei autostrăzi A7, care străbate Moldova pe direcția Nord-Sud, traversează județul Neamț în mai multe comune din zona Roman, între care și comuna Cordun, pe al cărei teritoriu autostrada A7 ar urma să traverseze râul Moldova. În schimb, zona coincide cu o parte a frontului de captare a apei, de la stația de captare Pildești-Simionești a companiei ApaServ, care furnizează apa în municipiul Roman. Ar urma să dispară zece puțuri de captare, dintre cele circa 60 de puțuri aflate în zonă.

Din acest motiv, oficialii ai autorităților din județ s-au întâlni în această săptămână cu reprezentați ai Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) și ai ApaServ, pentru a discuta soluții pentru ca proiectul de construcție a autostrăzii A7 să nu afecteze furnizarea apei în Roman.

Conform primarului Leonard Achiriloaei, participant la întâlnire, soluția care are cele mai mari șanse de a fi aplicată în această situație este de găsire și amenajare a unui nou front de captare a apei în zona din apropiere, în care autoritățile de la Roman speră să poată fi amenajate chiar mai mult decât zece noi puțuri de captare.

„A fost o discuție privind soluții tehnice care să pună în siguranță frontul de captare sau să ofere soluții fezabile pentru viitor. De aceea ne-am întâlnit cu toții și am stabilit ca prioritară să fie asigurarea unui volum de apă suficient pentru locuitorii municipiului Roman. Soluția cea mai fezabilă ar fi identificarea unui nou front de captare din vecinătate, și acest lucru să pornească imediat în analiză. Am discutat personal cu directorul Institutului Național de Hidrologie și Gospodărire a Apelor, pe care l-am cunoscut când lucram la București – pentru că ei au făcut studiul pentru CNAIR, pentru cei care fac autostrada A7 – și l-am rugat să se implice pentru găsirea unei soluții cât mai bune. Sperăm să identificăm un front de captare care să compenseze și, chiar, să aducă un plus de volum de apă pentru municipiul Roman, să avem un volum de apă mai mare în eventualitatea aprobării acestei soluții. A fost prima întâlnire de acest gen, ne vom întâlni din nou când vom avea mai multe detalii și vă vom ține la curent cu ceea ce se stabilește”, a declarat primarul Leonard Achiriloaei.

Acesta a precizat că, dacă această soluție va fi cea agreată în final, lucrările la noul front de captare nu vor fi suportate și nici făcute de către ApaServ, ci de către CNAIR. „Acest lucru nu se va realiza de către compania ApaServ și nici nu va fi finanțat de ApaServ. Toată această investiție va fi făcută de către CNAIR, din finanțarea Planului Naţional de Redresare şi Rezilienţă (PNRR) – sume trecute la alte cheltuieli, la fel cum sunt exproprierile. ApaServ, ca operator, doar va prelua acel front de captare”, a adăugat primarul Leonard Achiriloaei.

Noua autostradă A7, care va străbate Moldova de la Nord la Sud, urmează a prelua din traficul de pe DN 2 – E 85, una dintre cele mai aglomerate șosele din țară la acest moment. Pentru sectorul din A7 care traversează județul Neamț, sectorul Bacău – Pașcani, au fost analizate variante de traseu în zona localităților: Iteşti, Bereşti, Filipeşti (judeţul Bacău), Moldoveni, Secuieni, Trifeşti, Dulceşti, Cordun, Săbăoani, Gherăeşti (judeţul Neamţ), Mirceşti, Hălăuceşti, Mogoşeşti-Siret, Stolniceni-Prăjescu şi Paşcani (judeţul Iaşi). Conform CNAIR, etapa de proiectare pentru sectorul Bacău – Pașcani ar urma să fie finalizată în acest an.

Cum ar urma să traverse A7 zona stației de captare

Cum ar urma să traverse A7 zona stației de captare