În acest an școlar, 693 de elevi nemțeni își însoțesc părinții aflați la muncă în străinătate. În ultimii trei ani, au revenit din străinătate 493 de elevi.
În ultimii trei ani, câteva sute de elevi din județul Neamț au făcut naveta între școlile din țară și din Europa. Concluzia reiese din studiul întocmit la nivelul Inspectoratului Școlar Județean (ISJ) Neamț, referitor la migrația elevilor din județul Neamț. Statistica a fost cerută de Ministerul Educației și Cercetării, urmând ca, pe baza datelor din teritoriu, să fie întocmită o situație care să permită analiza fenomenului la nivel național. Statistica a urmărit două aspecte: situația elevilor din școlile din județ care își însoțesc acum părinții aflați la muncă în străinătate, dar și situația elevilor care, în 2010, 2011 și 2012, s-au întors în școlile din județ după ce au studiat, o anumită perioadă, în școlile din străinătate. Cei mai mulți dintre elevii care au făcut școală în mai multe țări sunt de nivelul învățământului primar și gimnazial.
„Conform datelor adunate din școli, în acest moment își însoțesc părinții aflați la muncă în străinătate 693 de elevi. Dintre aceștia, 57 sunt plecați în Spania, 545 sunt plecați în Italia, iar 91 de elevi sunt plecați în alte țări, atât în Europa, cât și pe celelalte continente. Printre țările în care au ajuns elevii nemțeni se numără Anglia, Belgia, Germania, Irlanda, Canada, Japonia, Statele Unite ale Americii, Norvegia și Suedia și Portugalia. În ultimii trei ani, s-au întors în țară 494 de elevi. Dintre aceștia, 76 s-au întors din Spania, 374 au venit din Italia, iar 44 de elevi au venit din alte țări, printre care Republica Moldova, Kazahstan, Macedonia, Japonia„, a spus inspectorul școlar Gheorghe Brânzei, care a monitorizat situația la nivelul ISJ Neamț.
Dacă, la recunoașterea studiilor efectruate în străinătate, elevii nu au întâmpinat probleme, odată ajunși la școală înapoi în România, copiii au avut de furcă cu limba română. „Elevii care s-au întors pot fi grupați în două categorii: unii care au mai făcut școală în România înainte de a pleca în străinătate și a doua categorie, cea a elevilor care s-au născut în străinătate sau au plecat din România încă de la vârste mici și au învățat doar în străinătate. Pentru ambele categorii, singura dificultate de adaptare a constituit-o limba română. În toate școlile în care au fost astfel de cazuri, s-au luat măsuri pentru pregătirea lingvistică a acestora„, a spus inspectorul școlar Gheorghe Brânzei.
Comentarii