HomeSocialEducatie

Profesorii romaşcani trag cu ochiul la şcolile profesionale de afară

Profesoara Mirela Constantinescu a beneficiat de o vizită de studiu în Austria, în cadrul căreia a studiat modelul dual de formare profesională.

Profesoara Mirela Constantinescu, profesor la Colegiul Tehnic „Danubiana”, a participat, în perioada 18-22 noiembrie, la o vizită de studiu în Austria, la Linz, în cadrul proiectului strategic „Formarea cadrelor didactice în domeniul evaluării competenţelor profesionale”. Programul a cuprins vizite la Inspectoratul Școlar al Austriei Superioare – Linz, Universitatea Pedagogică a Austriei Superioare – Linz, Liceul Tehnologic LITEC – Linz, Școala de Turism Salzkammergut – Bad Ischl, Școala de Modă-Ebensee, Școala de Turism Klessheim – Salzburg, Școala de Agricultură şi Silvicultură – Sankt Florian, Școala Profesională 2-Linz, Școala Profesională 9 – Linz, Liceul Tehnologic de 5 ani Goethestraβe – Linz şi discuţii pe tema modelului austriac de formare profesională a elevilor.

„Dintre informaţiile primite în acest schimb de experienţă sunt câteva aspecte specifice Școlilor Profesionale din Linz, care fac foarte eficientă funcţionarea Școlii de Ucenici, pentru asigurarea unei formări profesionale de calitate. M-au impresionat succesul înregistrat de sistemul dual de învăţământ şi competiţia constructivă dintre cele două şcoli profesionale învecinate. În cadrul sistemului dual de învăţământ responsabilitatea pregătirii profesionale a elevilor revine atât şcolii, cât şi agentului economic. Planurile de învăţământ şi programele şcolare asunt flexibile şi adaptate necesităţilor din economie. De asemenea, există obligativitatea revizuirii periodice a acestor programe, în funcţie de noutăţile din domeniul tehnologic. Pentru a accede în sistemul dual de învăţământ, elevul trebuie să găsească agentul economic la care îşi desfăşoară instruirea practică şi să încheie un contract cu acesta. Pe toată perioada instruirii, elevul este, în acelaşi timp, şi angajat al firmei/întreprinderii la care îşi desfăşoară pregătirea practică. Nu şcoala recrutează elevii pentru Școala de Ucenici, ci agentul economic. De regulă, absolvenţii Școlii de Ucenici se angajează la agentul economic la care şi-au efectuat practica, deşi nu există această obligativitate”, a spus profesoara Mirela Constantinescu. Aceasta a fost impresionată, de asemenea, de competiţia existentă între şcoli în ceea ce priveşte numărul de profesori perfecţionaţi, în condiţiile în care perfecţionarea nu este obligatorie, interesul şi responsabilitatea elevilor faţă de propria fornare şi de colaborarea existentă între şcoală şi agentul economic având drept scop buna formare profesională a elevului. „M-aş bucura să putem transfera exemplele de bună practică relevante, observate în Austria, în sistemul de învăţământ românesc”, a spus profesoara Mirela Constantinescu.

Comentarii

WORDPRESS: 0