Ministrul Transporturilor spune una, Ministerul pe care îl conduce transmite altceva. „Legătura cu Moldova e o prioritate absolută, din care face parte Autostrada Tg. Mureș – Tg. Neamț – Iași”

HomeActualitate

Ministrul Transporturilor spune una, Ministerul pe care îl conduce transmite altceva. „Legătura cu Moldova e o prioritate absolută, din care face parte Autostrada Tg. Mureș – Tg. Neamț – Iași”

 

Parlamentarii din toate județele Moldovei au fost îndemnați să nu voteze bugetul pentru 2018 atâta timp cât proiectul de lege nu conține nicio sumă referitoare la documentația necesară Autostrăzii A8 Moldova Târgu Mureș – Tîrgu Neamț – Iași – Ungheni.

Apelul a fost făcut de reprezentanții Asociațiilor „Moldova vrea autostradă” și „Împreună pentru A8”, care au protestat la Iași, duminică, 17 decembrie, asupra tergiversării proiectului. Manifestația a fost organizată în contextul în care, săptămâna trecută, ministrul Transporturilor, Felix Stroe, a anunțat un alt traseu pentru viitoarea autostradă a Moldovei, care ar urma să treacă pe lângă Roman: „Facem autostradă Iaşi – Bacău – Oneşti – Valea Oituzului – Braşov. Este un traseu mult mai uşor de realizat“, a spus Felix Stroe.

Afirmația ministrului Transporturilor a fost susținută, ieri, și de deputatul PSD de Neamț Alexandru Rotaru. „Ministrul Transporturilor, Felix Stroe: autostrada Moldova – Transilvania înseamnă Bacău – Braşov. În urma dezbaterilor s-a ajuns la concluzia că această autostradă este mult mai ușor de realizat, atât tehnic cât și financiar , costurile fiind mult mai mici în comparație cu autostrada Iași – Tg. Mureș. Finanțarea este asigurată. Recent reprezentații guvernului au ajuns la consens cu Instituții precum Banca Mondială, Banca Europeană de Dezvoltare și Reconstrucții. Foarte important de precizat este că această autostradă va trece prin Roman, cu legătura spre Piatra Neamț!”, a fost mesajul postat de deputatul de Roman pe pagina de socializare.

Surpriză! Ministerul anunță că A8 rămâne pe traseul inițial

Deși ministrul care îl conduce spunea altceva săptămâna trecută, un comunicat oficial al Ministerului Transporturilor anunță luni, 18 decembrie, că autostrada Moldovei ar urma să fie construită pe traseul inițial: Târgu Mureș – Tîrgu Neamț – Iași – Ungheni.

„Ministerul Transporturilor, în calitate de Organism Intermediar pentru Transport, are responsabilitatea pregătirii și gestiunii portofoliului de proiecte pentru finanțarea din fonduri europene în perioada 2014-2020 și post 2020 în conformitate cu Master Planul General de Transport. Conform prevederilor Master Planului General de Transport, legătura rutieră cu Moldova reprezintă o prioritate absolută ce cuprinde 3 coridoare principale de legătură suprapuse cu rețeaua Trans-Europeană de Transport și anume: I. Coridorul Moldova – Transilvania – Europa Centrală din care face parte Autostrada Montana cu secțiunile Târgu Neamț – Iași – Ungheni și secțiunea Târgu  Mureș – Târgu Neamț cu o valoare totală estimată fără TVA a coridorului de 4,13 mld (n.r. – miliarde) euro și o lungime totală de 318 km; II. Coridorul Brașov – Oituz – Bacău cu o lungime de 160 km și o valoare estimată de 1,84 mld euro fără TVA; III. Coridorul București – Ploiești – Buzău – Focșani – Bacău – Roman – Pașcani cu o lungime de 327 km și o valoare estimată de 1,35 mld euro fără TVA. Ministerul Transporturilor, prin Organismul Intermediar pentru Transport, va întreprinde toate demersurile necesare în vederea obținerii finanțării necesare realizării tuturor obiectivelor de conectivitate rutieră a Moldovei, în perioada curentă de programare și post 2020”, precizează comunicatul publicat luni pe pagina Ministerului Transporturilor.

Locuitorii zonei de est a țării urmează a vedea cât de „absolută” este „prioritatea” guvernanților pentru autostrada A8 și dacă „toate demersurile necesare” vor fi suficiente. Până atunci, așa cum arată o analiză a Digi24, proiectul nu numai că nu va avea alocat niciun leu în bugetul anului 2018, dar nu va fi finanțat până în 2021.

 

 

Comentarii

WORDPRESS: 1
  • mihai 7 ani ago

    Am cateva comentarii la articolul dvs.:
    1. O autostrada nu trece prin Roman. O autostrada trece la distanta de localitati, din motive evidente. De o autostrada nu beneficiaza un oras anume, ci o intreaga zona geografica unde se faciliteaza accesul.
    2. Credibilitatea politicienilor romani, indiferent de partid, cred ca o stie o lume intreaga: este zero.
    3. Traseul unei autostrazi nu se stabileste functie de costuri. Daca era asa, intre Austria si Italia, intre Elvetia si Italia sau in Croatia nu se mai faceau autostrazi. Traseul unei autostrazi nu se stabileste nici prin referendum. Traseul unei autostrazi se stabileste in urma unor studii serioase, facute de oameni seriosi si calificati (unde ar putea intra politicienii in aceasta categorie?)privind volumul traficului, destinatiile, economicitatea transporturilor. Aceste studii nu pot lua in calcul doar valorile din prezent, ci proiectele de perspectiva pe urmatorii 25 de ani. Ori unde ati vazut dvs. in Romania vreo planificare viabila, fie si numai pentru 5 ani?
    4. Acolo unde valorile de trafic o justifica, statul roman ar trebui, in baza unor parteneriate public-privat sa dea in concesiune unor firme serioase constructia si exploatarea autostrazilor pe 20-25 de ani. Veti vedea cum vor apare amatori sa investeasca (ar fi aparut si aveam autostrazi daca se facea asta acum 15-20 de ani). Dar atunci de unde spagi si aranjamente pentru politicieni? Statul ar trebui sa cheltuie bani numai cu exproprierile. Nu exista riscuri strategice pentru tara, intrucat acesti investitori nu isi pot lua investitia in traista sa plece cu ea, iar cine nu poate plati taxa de autostrada (presupus prea mare) poate circula pe traseele actuale fara taxa, iar investitorul in autostrada ar intra in faliment din lipsa de clienti.
    5.Pornirea unui proiect de autostrada nu se face prin discutii in media si iesiri la rampa ale oamenilor politici. Studiile de fezabilitate si deciziile se iau in conditii de confidentialitate, intre specialisti, iar debutul proiectului este printr-o lege de expropriere pentru utilitate publica si un anunt de licitatie.
    6. Legislatia in materie trebuie serios modificata, reglementand la punct si virgula conflictul de interese. Atunci nu ar mai fi existat juristi care azi sunt angajati in ministerul de resort iar maine la firma care ar castiga licitatia iar, spre exemplu, contractul Bechtel nu ar fi disparut in minister in ceata ca foaia de pontaj a portarului, fara a se lua nici o masura.
    Pentru a se realiza insa toate acestea, prima conditie este ca statul roman sa fie consecvent, serios, incoruptibil, intr-un cuvant, serios!