Nord-Est-ul României este cea mai slab dezvoltată regiune a țării, iar faptul că zona nu dispune de infrastructură rutieră nouă nu este de niciun ajutor. Din acest motiv, autorități locale și județene, parlamentari și societatea civilă au cerut, de ani de zile, demararea proiectului autostrăzii A8 Moldova, Ungheni – Iași – Tîrgu Neamț – Târgu Mureș. Dacă autoritățile centrale nu s-au pus de acord până acum nici măcar asupra unui studiu de fezabilitate pentru Autostrada Moldova, noutatea săptămânii a venit de la ministrul Transporturilor, Felix Stroe, care a anunțat un alt traseu pentru viitoarea autostradă.
Autostrada Brașov – Bacău – Roman – Iași!
Declaraţia ministrului Stroe, citat de Ziarul de Iași, a fost făcută joi, 14 decembrie, în cadrul şedinţei Comisiei de buget a Parlamentului, Stroe fiind interpelat de deputatul USR de Iași Cosette Chichirău pe această temă. „Autostrada care să lege Moldova de Transilvania este o prioritate pentru Guvern. În ceea ce priveşte legătura cu Transilvania a Moldovei, strategia noastră e următoarea. Pentru că este mai ieftin, este mai uşor de făcut şi trebuie făcută odată, oamenii ăia au aşteptări foarte mari. Și vom proceda aşa. Facem autostradă Iaşi – Bacău – Oneşti – Valea Oituzului – Braşov. Este un traseu mult mai uşor de realizat“, a spus Felix Stroe.
Până ce autoritățile se vor pune de acord asupra unui traseu pentru A8 Moldova, un locru este cert: în proiectul legii bugetului pe anul viitor nu a fost prins niciun leu măcar pentru documentațiile necesare A8 Moldova. Potrivit unui calcul prezentat în Comisia de Transporturi a Parlamentului de deputatul PNL de Iași Marius Bodea, citat de Adevărul, investiţiile din bugetul Ministerului Transporturilor repartizate pe cap de locuitor din Regiunea de Nord-Est sunt doar de 42 de euro, în timp ce la nivelul Regiunii Sud-Muntenia sunt de 14 ori mai mari, ajungând la 605 euro. „Dacă la 100 de ani de la Marea Unire aceasta este echitatea pentru Moldova, să ştiţi că este regretabil, este o umilinţă uriaşă, catastrofală. Practic, prin genul acesta de abordare, la anul vom avea şi vom celebra două Românii, pentru că această abordare a redesenat, practic, graniţele ţării“, a declarat deputatul PNL Marius Bodea, în cadrul Comisiei de Transporturi a Parlamentului.
Alături de mai mulți parlamentari ieșeni, Marius Bodea a depus mai multe amendamente la legea bugetului pentru 2018 care să includă sume necesare studiilor de fezabilitate pentru cele trei tronsoane ale autostrăzii A8 Ungheni – Iași – Tîrgu Neamț – Târgu Mureș.
Ce s-a făcut până acum pentru autostrada Moldova?
Autostrada Ungheni – Iași – Tîrgu Neamț – Târgu Mureș este în atenția autorităților de circa zece ani. Realizarea studiilor de fezabilitate pentru cele trei tronsoane ale traseului au întâmpinat, de atunci, numeroase dificultăți, timp în care în vestul țării se lucrează, mai mult sau mai puțin intens și cu spor, la mai multe tronsoane de autostradă.
Conform „Master planului general de transport” al României adoptat anul trecut, sectorul din A8 Tîrgu Neamţ – Iaşi – Ungheni se află pe locul al treilea ca prioritate, iar cei aproximativ 135 de kilometri ai tronsonului ar urma să fie finalizați în 2020. În total, porţiunea ar costa în jur de 1,13 miliarde de euro. Până în 2026, am putea avea gata şi următoarea porţiune, Tîrgu Neamţ – Tîrgu Mureş, adică încă 183 de kilometri de autostradă, dar, pentru că aceasta va trebui să treacă prin munţi, costurile sunt duble, adică de aproape 3 miliarde de euro.
În acest an, în luna august, Consiliul Județean Neamț a anunțat că a emis certificatul de urbanism pentru construirea tronsonului din A8 Tîrgu Mureș – Tîrgu Neamț, solicitat de către Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere București. În luna octombrie, senatorul romașcan Dan Manoliu (PSD) spunea că semnele pentru realizarea proiectului sunt bune: „Comisia pentru Transporturi şi Energie din cadrul Senatului a dat aviz favorabil, pe data de 24 octombrie, proiectului autostrăzii Iaşi – Tg. Mureş. Colegii din Comisia din care fac şi eu parte au subliniat importanţa acestui proiect pentru Regiunea de Nord-Est a ţării. Acest raport favorabil reprezintă încă o luptă câştigată pentru concretizarea autostrăzii Iaşi – Tg. Mureş, o iniţiativă asumată de Guvernul PSD. Actul normativ va intra săptămâna viitoare în dezbaterea Senatului, după ce a primit aviz favorabil de la comisiile de specialitate ale acestei camere”.
„Moldova vrea autostradă!”
Aproximativ 150 de oameni s-au strâns duminică, 17 decembrie, la Iași, pentru a susține proiectul Autostrăzii Ungheni – Iași – Tîrgu Neamț – Târgu Mureș. Printre participanți s-au numărat consilieri județeni și parlamentari din Opoziție.
Acțiunea a fost inițiată de asociațiile „Moldova vrea autostradă” și „Împreună pentru A8”, aceleași care, în august, au organizat un marș de protest pe traseul Autostrăzii, strângând mii de semnături de la cetățeni și de la oficialități.
Comentarii
Cat se poate de semnificativ faptul ca fondurile de investitii repartizate prin bugetul pe anul 2018 pentru fiecare cetatean al regiunii care cuprinde cea mai mare parte a Moldovei dintre Prut si Carpati sunt mai mici de 14 ori fata de cele repartizate pentru fiecare cetatean al regiunii care cuprinde cea mai mare parte a Munteniei. Nu putem sa nu remarcam faptul ca nici macar Ceausescu nu a mers la vremea lui chiar atat de departe in aceasta privinta. Este un act care face „cinste” parlamentarilor din cele sase judete ale Moldovei incluse in regiunea repectiva si in primul rand, desigur, celor ai partidului aflat acum la guvernare. Asa cum tuturor parlamentarilor din judetele respective le face „cinste” faptul ca Moldova nu are pana acum nici macar un kilometru de autostrada din cei vreo sapte-opt sute existenti, care se impart in parti aproximativ egale intre Muntenia si Transilvania. Cu atat mai justificata deci impartirea banilor pentru anul 2018 in felul mentionat mai sus. Un „dar” cum nu se poate mai potrivit pentru anul aniversar al Marii Uniri, care va marca mai intai, la 27 Martie, un secol de la Unirea Basarabiei, mai precis a jumatatii de rasarit a Moldovei, cu Romania. A Basarabiei celei intre timp bine ciuntite de sovietici, pe care o regasim numai partial in actuala Republica Moldova, unde, conform unui ultim sondaj de opinie, procentul celor care-si doresc unirea cu Romania se ridica la cel mult 22% si are, in aceste conditii, toate sansele sa „creasca” in continuare.