Avocatul Poporului a înregistrat zeci de sesizări cu privire la relaţia între cetăţeni şi instituţii ale statului. Un nemţean a fost obligat de CAS Neamţ să plătească penalităţi la un debit deja achitat. Cererile adresate Avocatului Poporului sunt scutite de taxa de timbru, iar audienţele se acordă gratuit.
Sute de cetăţeni se adresează, anual, Avocatului Poporului, pentru a căuta dreptatea în relaţia cu instituţiile statului. Experţii Biroului Teritorial Bacău al Avocatului Poporului au acordat, în 2013, 811 de audienţe, au înregistrat 231 petiţii – din care 91 formulate de cetăţeni din judeţul Neamţ -, au recepţionat 292 apeluri telefonice la serviciul dispecerat, au efectuat o anchetă şi s-au sesizat din oficiu în trei cazuri prezentate de presa locală şi naţională.
Uneori, sesizările se dovedesc a fi neîntemeiate sau nu există suficiente elemente pentru ca cetăţeanului să i se poată soluţiona cererea, dar există şi situaţii în care reclamaţiile sunt însoţite de documente care demonstrează greşeala instituţiilor faţă de cetăţean. Un caz de reclamaţie rezolvată de Avocatul Poporului este al unui nemţean care a întâmpinat probleme în relaţia cu Casa de Asigurări de Sănătate Neamţ. Conform celor sesizate de cetăţean, pe data de 12 decembrie 2011, a fost notificat de CAS Neamţ să depună declaraţiile pentru perioada 2006-2010 însoţite de dovada plăţii, sub sancţiunea trecerii la executarea silită. În data de 29 decembrie 2011, petentul a plătit 352 de lei, reprezentând debite la Fondul Naţional Unic de Asigurări Sociale de Sănătate (FNUASS).
Cu toate acestea, după un an, la data de 12 decembrie 2012, i-a fost comunicată o decizie prin care a fost obligat la plata sumei de 289,60 lei, reprezentând penalităţi, deşi achitase debitele principale încă din decembrie 2011. Împotriva acestei decizii, el a formulat contestaţie, respinsă prin Decizia nr. 79 din 14 februarie 2013. Această decizie putea fi contestată la Tribunalul Neamţ, dar cetăţeanul a preferat să să se adreseze Avocatului Poporului. „Petentul considera că obligarea sa la plata accesoriilor este abuzivă, în condiţiile în care, anterior emiterii deciziei pentru acestea, achitase debitele principale, iar Casa de Asigurări de Sănătate Neamţ nu şi-a îndeplinit obligaţia, prevăzută de lege, potrivit căreia fiecare asigurat are dreptul de a fi informat cel puţin o dată pe an prin casele de asigurări de sănătate, asupra nivelului contribuţiei personale şi a modalităţilor de plată. De altfel, instanţele de judecată investite cu soluţionarea unor cauze identice au sancţionat neîndeplinirea acestei obligaţii de către casele de asigurări de sănătate, procedând la anularea deciziilor prin care reclamanţii fuseseră obligaţi la plata sumelor accesorii”, a afirmat expertul Doina Sîrghie, coordonatorul Biroului Teritorial Bacău. După intervenţia Avocatului Poporului, în cursul anului 2013, CAS Neamţ a anulat decizia din 2012, prin care îl obliga pe cetăţean să plătească penalităţile pentru un debit deja plătit.
„În 2013, audienţele au reprezentat activitatea de bază a Biroului Teritorial Bacău, la care este arondat şi judeţul Neamţ, întrucât acestea reprezintă principalul mijloc de dialog cu cetăţenii şi modalitatea cea mai rapidă şi cea mai eficientă de a veni în sprijinul acestora. Audienţele au fost acordate şi cetăţenilor din judeţul Neamţ, activitate ce va continua şi pe parcursul anului 2014, conform programului pe care îl vom face cunoscut prin intermediul presei”, a precizat expertul Doina Sîrghie.
În urma examinării celor 231 de petiţii din 2013, au fost deschise 95 de dosare. În 46 de dosare, sesizările cetăţenilor s-au dovedit întemeiate, iar în urma demersurilor Biroului Teritorial Bacău, autorităţile publice au soluţionat favorabil problemele reclamate.
Cele mai multe petiţii au vizat nerespectarea dreptului de proprietate privată, a dreptului persoanei vătămate de o autoritate publică, a dreptului la un nivel de trai decent, a dreptului la informaţie şi a dreptului de petiţionare. În cazul petiţiilor care au fost examinate în contextul dreptului de proprietate privată, s-au evidenţiat aplicarea defectuoasă a legilor cu caracter reparatoriu, tergiversarea întocmirii documentaţiilor necesare întocmirii titlurilor de proprietate de către autorităţile competente în materie şi nerespectarea hotărârilor judecătoreşti în materia constituirii dreptului de proprietate asupra unor terenuri.
În ceea ce priveşte dreptul la protecţie al persoanei cu handicap, petiţiile primite la Biroul Teritorial Bacău au avut ca obiect nemulţumiri privind încadrarea necorespunzătoare în gradele de handicap, neacordarea drepturilor cuvenite persoanelor cu handicap, reevaluarea nejustificată a gradului de handicap şi încadrarea într-un grad inferior de handicap celui avut anterior, refuzul autorităţilor administraţiei publice locale de a angaja asistenţi personali pentru persoanele cu handicap şi lipsa fondurilor pentru plata asistenţilor personali.
Foarte mulţi pensionari au reclamat imposibilitatea de a obţine adeverinţe privind activitatea desfăşurată în diferite locuri de muncă, situaţii generate de disfuncţionalităţile Arhivelor Naţionale. În cadrul audienţelor acordate, multe persoane au solicitat consultaţii juridice, cu privire la diverse probleme personale pe le întâmpină.
În cazul petiţiilor ce au avut ca obiect aspecte ce nu intră în competenţa instituţiei Avocatul Poporului, persoanele în cauză au primit îndrumările necesare pentru soluţionarea aspectelor sesizate.
Orice persoană care se consideră nedreptăţită sau care a suferit un abuz din partea autorităţilor sau instituţiilor publice se poate adresa instituţiei Avocatul Poporului – Biroul Teritorial Bacău. Cererile sunt scutite de taxa de timbre, iar audienţele se acordă gratuit.
Biroul Teritorial Bacău are sediul în municipiul Bacău, strada Nicolae Bălcescu nr. 5, telefon, 0234 572.472, e-mail: avpbacau@avp.ro. Audienţele se acordă zilnic de luni până joi, între orele 9-16, şi vineri, între orele 9-12.
Comentarii