Facultate cu forța

Dimensiune text

Învățătoarele și educatoarele care vor să rămână în sistem sunt obligate ca, în cel mult șase ani, să aibă o diplomă de absolvent de învățământ superior.

 

 

O ordonanță de urgență aprobată de Guvern în decembrie 2012 obligă învățătoarele și educatoarele să aibă studii superioare, dacă vor să continue activitatea în învățământ. Cu alte cuvinte, învățătoarele și educatoarele cu 30 de ani vechime și cu gradul didactic I vor trebui să meargă la facultate dacă vor să-și păstreze pâinea. Iar la facultate ar urma să învețe cum se face ceea ce ele fac deja foarte bine de ani de zile. Această situație paradoxală s-a născut din cauza faptului că în Legea Educației nu există funcțiile de educator și învățător, ci doar aceea de profesor pentru învățământul primar și profesor pentru învățământul preșcolar. Omisiunea este „îndreptată” de Ordonanța de Urgență 92 din 18 decembrie 2012, care precizează: „educatorii și învățătorii încadrați în sistemul național de învățământ au dreptul să își continue activitatea în funcțiile didactice din învățământul preșcolar, respectiv învățământul primar pe care le ocupă, cu condiția absolvirii studiilor universitare de licență, în profilul postului, în cel mult șase ani de la intrarea în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență„. Ordonanța a stârnit numeroase controverse în rândul educatoarelor și învățătoarelor care au absolvit Liceul pedagogic și care predau de ani de zile. „Pur și simplu, suntem obligați să ne cumpărăm niște diplome. De exemplu, un învățător care a terminat în anii ’70 liceul, care are peste 30 de ani vechime, are gradul didactic I, va fi obligat să meargă la facultate pentru a rămâne pe post. Din punctul meu de vedere, acești trei ani, pentru care eu plătesc din buzunar, nu vor îmbunătăți cu nimic calitatea actului didactic prestat de mine. Voi învăța lucruri pe care eu le-am învățat deja, pe care le-am făcut ani la rând și pe care le-am perfecționat chiar prin pregătirile pentru grade didactice. Consider această ordonanță discriminatorie pentru toți cei aflați în situația mea. Timp de 30 de ani ne-am făcut foarte bine datoria față de societate și față de comunitate și, dintr-o dată, suntem obligați să ne cumpărăm diplome, care, repet, nu aduc niciun plus de valoare„, a spus secretarul general al Sindicatelor Libere din Învățământ, Gabriela Grigore, învățătoare, obligată de ordonanță să meargă la studii.

Aplicarea ordonanței poate duce la apariția unor cazuri paradoxale. „Eu, ca învățătoare cu experiență, am avut la clasa mea un tânăr învățător în practică, absolvent de Liceu agricol, cu studiile completate, apoi, la o facultate de profil. Nu a practicat prea mult meseria, s-a îndreptat spre domeniul universitar și, acum, dacă eu merg la facultate, el ar trebui să-mi predea mie ceea ce eu l-am învățat pe el la clasă„, a spus Gabriela Grigore.

Conform statisticii, din cele 750 de educatoare din județ, aproape jumătate au făcut deja studii superioare, iar dintre cele 1.151 de învățători din Neamț, 558 sunt deja profesori pentru învățământul primar, 55 sunt institutori, iar 531 au studii medii, fiind absolvenți ai liceelor cu profil pedagogic. Dintre aceștia, 400 au înaintat către Ministerul Educației solicitarea de echivalare a studiilor, având acumulate 100 de credite transferabile, conform unei prevederi aflate în vigoare în cursul anului trecut. Echivalarea a fost blocată de Ministerul Educației.

Din dorința de a avea un salariu mai mare, mulți dintre colegii mei, în special cei tineri, au făcut deja studii superioare. Dar nu mi se pare corect să fim obligați, în condițiile în care calificarea obținută este doar pe hârtie și nu se vede în ceea ce facem la clasă„, a spus Gabriela Grigore.



COMENTARII

WORDPRESS: 0