Elevii de la „Vasile Sav” analizează calitatea apei, în cadrul unui nou proiect Erasmus+

HomeSocial

Elevii de la „Vasile Sav” analizează calitatea apei, în cadrul unui nou proiect Erasmus+

 

Liceul Tehnologic „Vasile Sav” din Roman este, începând cu acest an, partener în proiectul strategic doar între școli Erasmus+ „Regardons les rivières et les mares, protégeons les écosystèmes aquatiques dulcicoles… …améliorons nos attitudes et nos comportements envers l’environnement!”, alături de Belgia, Cehia, Slovacia, Estonia, Spania, Bulgaria, Italia, Portugalia, Franţa şi Grecia.

Acest parteneriat vine ca o continuare firească a unui proiect e-Twining, cu acelaşi nume, derulat de școală până de curând. Proiectul își propune să atragă atenția asupra calității apelor  curgătoare și a lacurilor, promovând educația pentru protecția mediului. În plus, proiectul vizează dezvoltarea unei conștiințe civice fondată pe participarea voluntară și activă a elevilor în identificarea soluțiilor durabile pentru problemele ecosistemelor acvatice. Se urmărește crearea unei rețele de supraveghere prin „adoptarea” unui sector de râu de către echipa de elevi și profesori implicați în proiect, care, printr-o metodologie de observare simplă, dar riguroasă, standardizată și ușor de aplicat, să contribuie la ameliorarea calității resurselor locale de apă. Este un program de supraveghere a apei realizat de către elevi, care se va desfășura pe parcursul a trei ani.

„În urmă cu câțiva ani, am lucrat la un alt proiect Comenius multilateral, «Schimbări climatice acolo unde trăiesc, acolo unde locuiesc… să modelăm pentru a înţelege şi a acţiona! O viaţă nouă se inventează aici!», în care noi, profesorii, şi elevii cu care am făcut  echipă, am învăţat să folosim programe specializate pentru a studia schimbările impresionante pe care le suferă de câţiva ani clima Terrei. A fost un proiect de mare succes, iar ca măsură a aprecierii muncii noastre am primit premiul European Label, acordat celor mai valoroase proiecte europene”, a declarat profesor Adriana Drăghici, din cadrul Liceului Tehnologic „Vasile Sav”.

 

De curând, s-a desfășurat la Charleroi, în Belgia, prima vizită de lucru din cadrul proiectului, organizată ca întâlnire de formare a profesorilor. La aceasta au participat profesor Adriana Drăghici, coordonatorul naţional al proiectului, şi inginer Marelena Ungureanu, responsabil cu monitorizarea proiectului. Întâlnirea a oferit ocazia cunoaşterii echipelor țărilor partenere şi a reprezentat un plăcut schimb de idei şi experienţe pe tema activităţilor din proiect. Cu acest prilej, fiecare partener a prezentat şcoala, localitatea şi regiunea din care provine, împreună cu câteva particularităţi ale zonei şi a sistemului de învăţământ din ţara din care provin.

La întâlnirea din prima zi au asistat și două reprezentante ale Agenției Erasmus din Belgia, care și-au dorit un dialog cu reprezentanții țărilor participante pe teme legate de organizarea, derularea și raportarea tehnică și financiară a activităților proiectului.

În zilele care au urmat s-au desfășurat ședințe de formare pe teme ca realizarea unui bloc-relief al zonei, construirea unei fișe de observare a mediului acvatic, utilizarea programelor Padlet și Thinglink, cartografie numerică, utilizarea programului Google Earth pentru cartografierea unui râu, indicele biotic, utilizarea programului QGis.Un element interesant al programului a fost vizita la stația de epurare a orașului Charleroi, la care s-au putut urmări toate etapele pe care le urmează apa pentru a deveni curată din punct de vedere chimic și biologic.

„Un alt moment de referință a fost acela al vizitării primăriei orașului și primirea delegațiilor de către reprezentanții oficialităților locale, care și-au exprimat aprecierea pentru iniţiativa de a derula împreună cu elevii un proiect internaţional pe tema protejării mediilor acvatice, un subiect atât de sensibil şi de actual. Am fost încurajaţi să facem cât mai cunoscute preocupările noastre, astfel încât comunitatea din care facem parte să conştientizeze legătura dintre diferitele tipuri de poluare rezultate din activitatea umană şi dramaticele transformări suferite de ecosistemele acvatice înregistrate la nivelul întregului glob pământesc. În aceeași zi, a urmat vizitarea orașului și a râului Sambra care-l străbate. A urmat vizitarea obiectivului Bois du Cazier, veche extracție de cărbune, închisă în urma unui cumplit accident produs în 1956, în care au pierit 262 de mineri, în mare parte italieni. În ultima zi a întâlnirii s-a organizat o formare în legătură cu analiza compoziției și a durității apei la care s-a lucrat alături de o echipă de elevi belgieni”, a adăugat profesor Adriana Drăghici.

S-au discutat diferitele tipuri de activităţi legate de tema proiectului pe care le poate realiza fiecare echipă cu elevii din şcoala sa, dar şi activităţile comune pe care le vor derula toţi partenerii. A fost o săptămână foarte încărcată, parcursă în ritm alert, dar frumoasă prin atmosfera deosebit de plăcută creată de colegii de proiect.

Proiectul este realizat cu sprijinul financiar al Comisiei Europene, în cadrul Programului Sectorial Erasmus+ al Programului de Învăţare pe tot Parcursul Vieţii.