HomeSocialEducatie

Corupţia din şcoli, combătută cu salarii mai mari

Sindicatele din învăţământ consideră că „fondul şcolii” şi practicile obişnuite de colectare de bani din şcoli îşi au originile în subfinanţarea cronică a sistemului. Aceştia solicită scoaterea fondului şcolii în afara legii, alocarea a 6% din PIB pentru învăţământ şi regândirea sistemului de salarizare a dascălilor.

Sindicatele din învăţământ consideră că la baza corupţiei din învăţământ stă subfinanţarea cronică a sistemului. Într-o scrisoare adresată prim ministrului Victor Ponta, sindicatele din şcoli solicită modificarea Legii Educaţiei, astfel încât „fondul şcolii” să fie scos în afara legii, dar alocarea unor fonduri suficiente pentru învăţământ, astfel încât să nu se ajungă la banii părinţilor. Sindicatele cer, de asemenea, să se instituie măsuri de protecţie a personalului din unităţile de învăţământ care sunt, din ce în ce mai des, victime ale violenţei verbale şi fizice a părinţilor şi elevilor, fără a avea la dispoziţie nicio pârghie pentru a interveni împotriva celor care recurg la asemenea acte, şi să se regândească sistemul de salarizare a cadrelor didactice.

„Nu trebuie uitat că astfel de practici, ca şi încurajarea constituirii «fondului clasei», atât de mult hulit, îşi au rădăcinile în subfinanţarea cronică, în ultimii 24 de ani, a învăţământului românesc de stat şi în salariile de mizerie ale cadrelor didactice. Interzicerea, prin lege, a «fondului clasei» presupune să se intervină cu măsura compensatorie, absolut necesară, de a se aloca 6% din PIB pentru finanţarea învăţământului, aşa cum prevede Legea educaţiei naţionale nr. 1/2011, cu modificările şi completările ulterioare, pentru ca sistemul să funcţionez în parametrii normali”, se arată în scrisoarea trimisă lui Victor Ponta.

Federaţia Sindicatelor Libere din Învăţământ (FSLI) susţine că realităţile sistemului educaţional românesc demonstrează că învăţământul de stat nu este efectiv gratuit şi că şcoala românească este nevoită să apeleze, sub diferite forme, la sprijinul financiar al părinţilor pentru a putea supravieţui. „În prezent, din cauza permanentei subfinanţări, creta şi tabla sunt, în continuare, în multe unităţi de învăţământ, singurele mijloace didactice pe care statul român le poate pune la dispoziţie cadrele didactice. Mai mult, fondurile alocate de-a lungul timpului pentru dotarea unităţilor şcolare au fost, în mare parte, irosite pe achiziţionarea unor mijloace depăşite, planşe făcute în grabă, materiale de slabă calitate, adesea cu greşeli, neadaptate programei şcolare”, mai spun sindicatele. Sindicaliştii spun că părinţii care îşi doresc să le asigure o şansă reală la educaţie de calitate copiilor au susţinut financiar învăţământul de stat, sub diferite forme, ceea ce, în opinia FSLI, a generat discrepanţe majore între unităţile de învăţământ, în ceea ce priveşte condiţiile pe care le oferă elevilor, dar fac apel la încetarea acestor practici.

Comentarii

WORDPRESS: 0