Articol publicat în data de: joi, 05 Apr 2012



Copiii hiperactivi, pacostea dascălilor

Cadrele didactice se confruntă cu un fenomen greu de controlat – hiperactivitatea copiilor. Părinții nu acceptă că propriii copii au un deficit de atenție, lăsînd în seama dascălilor potolirea stării de agitație a acestora.

 

 

Cadrele didactice din unitățile de învățămînt întîlnesc, aproape în fiecare clasă, copii care prezintă dificultăți de adaptare: nu pot sta într-un loc, umblă prin clasă, intervin în timpul orei fără să fie întrebați și să aibă legătură cu lecția, țipă. Metodele moderne școlare, de abordare diferențiată a elevilor, după nevoile individuale ale acestora, nu par a avea sorți de izbîndă în cazul acestor copii.

Învățătoarea Elena Levărdă are 33 de ani de muncă la catedră și 21 de ani la Școala Horia. Experiența dascălului s-a dovedit insuficientă pentru inepuizabila energie a elevilor din clasa I, cu care lucrează începînd din anul școlar 2011-2012.

„În experința mea, nu am întîlnit copii care să nu poată fi stăpîniți în bănci. Sînt hiperactivi, nu au stare, nu au răbdare să le vină rîndul, se plictisesc la colorat sau la citirea unei povești”, a spus învățătoarea Elena Levărdă.

Dascălul a încercat să discute cu părinții pentru a găsi soluții de temperare a tulburărilor de comportament ale acestor copii. Discuția cu aceștia nu a fost de natură să rezolve problema care îngreunează munca dascălului și distrage atenția celorlalți copii. Tulburare, după unii specialiști, boală, după alții, atitudinea copiilor nu pare să-I îngrijoreze pe părinții care nu vor, nici în ruptul capului, să vadă dificultatea de integrare a copiilor lor.

„Părinții nu pot accepta ideea că există un deficit de atenție la copiii lor, care nu se poate remedia numai la școală. Am încercat diverse metode de a lucra cu ei, dar sînt foarte greu de controlat”, a spus învățătoarea Levărdă.

[sam id=”3″ codes=”true”]

Agitație înfrîntă cu o repriză de judo

 

Nu ai intrat bine în clasă că Liviu, unul dintre elevii clasei, a și ieșit din bancă, pregătit să te ia în primire mult înainte să o facă învățătoarea și mult mai abrupt decît o făcea domnul Goe din vremea lui Caragiale. Rușinată de atitudinea copilului și neștiind cum ar putea evolua lucrurile, cunoscîndu-i gradul de imprevizibilitate, învățătoarea începe, în doar cîteva cuvinte, să se scuze și să motiveze intervenția elevului Liviu, pentru ca vizitatorul să nu plece din clasă cu o impresie greșită.

„Este isteț, dar nu poate sta locului nici o clipă”, spune scurt învățătoarea. Odată ce i-a rostit numele, Liviu arată celor prezenți că este o prezență activă. Din acest moment, regulile dialogului sînt date peste cap, iar o scurtă discuție pe care o porți cu învățătoarea trebuie să o faci un ton care se impune ridicat pînă la cele mai grave accente, ca să te faci auzit.

„Nici nu pot să mă gîndesc cum ar fi dacă aș avea o inspecție sau un cerc pedagogic, unde participă un număr mare de persoane, pentru că Liviu  nu este singurul copil care prezintă o agitație excesivă la ore”, spune învățătoarea. Nu termină bine de spus  că băiatul evidențiază, cu exemple, propriul comportament: „Nici acasă nu sînt cuminte. Părinții nu mă ceartă, mă bat, mai ales cînd mă urc în copaci”, spune elevul, cu o expresie de ștrengar care trădează nevinovăția.

Ca să-i potolească energia dezlănțuită în clasă și în curtea casei și să nu-i mai aplice mustrări aspre, părinții și-au înscris băiatul la Clubul Atletic, secția judo. „M-am înscris la judo. A venit la judo și colegul meu Gabriel, dar eu sînt cel mai bun. Vreau să mă fac cascador”, spune băiatul.

Învățătoarea Elena Levărdă consideră că, fără un efort conjugat între părinți, școală și medic, starea de neatenție și agitație ar putea avea consecințe asupra dezvoltării copiilor: „Nu vedeți, le place pericolul!”.

 

Lasă un comentariu

XHTML: Html tags: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Site-ul www.ziarulderoman.ro utilizează cookies. Dacă doriți mai multe informații privind cookies, accesați link-ul Mai multe informații despre cookies!

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close