HomeActualitate

Clienți misterioși în bănci și supermarketuri

Un „client misterios” primește între 40 de lei și 40 de euro pentru o vizită de verificare a magazinelor „țintă”. Prin această metodă de verificare, companiile află dacă serviciile oferite clienților în punctele de lucru proprii sînt de bună calitate.

 

În anii ’40, „clienții misterioși” aveau scopul de a verifica angajații firmelor pentru a preveni cazurile de hoție, în special în cadrul băncilor și al magazinelor de comerț. Metoda a fost popularizată în anii ’70, iar apoi conceptul a devenit utilizat pe scară largă, devenind pentru patroni cea mai la îndemînă metodă de a verifica modul în care angajații se comportă cu un client, iar pentru „clienții misterioși” – o modalitate plăcută și ușoară de a-și rotunji veniturile.

Recent, mai multe bănci comerciale și supermarketuri au apelat la clienți misterioși pentru a-și evalua angajații. Mai bine de o treime dintre angajații băncilor și ai magazinelor verificate nu au trecut cu bine testul clientului misterios, dovedind că sînt fie plictisiți, fie plafonați de rutina muncii. Cei mai politicoși salariați ai băncilor au fost cei din zona Moldovei și din sudul țării. Nu același lucru se întîmplă și în cazul supermarketurilor, unde cei mai politicoși salariați sînt cei din zona Transilvaniei.
Unele magazine cu patroni străini au renunțat la serviciile de mistery-shopping «externe» și și-au angajat clienți misterioși proprii, scăpînd astfel de evaluările negative externe și mulțumindu-și patronii. De fapt, și-au furat singuri căciula„, susțin reprezentanții unei firme care se ocupă de mistery-shopping.
În funcție de serviciile prestate, un cumpărător misterios poate primi între 40 de lei și 40 de euro pentru o zi de muncă. Acesta trebuie să evalueze angajații unității vizitate, să identifice punctele tari și punctele slabe ale personalului care intră în contact direct cu clienții, dar și să descopere problemele existente înainte ca acestea să afecteze vînzările. Nu orice solicitant poate deveni client misterios. Are nevoie de pregătire pentru a ști ce trebuie să evalueze, îi sînt necesare onestitate, simț de observație, răbdare și autocontrol„, au mai spus aceștia.

Adrian a verificat, timp de cîteva zile, mai multe bănci și magazine din Roman. „Mai întîi, am participat la un training, în Iași, apoi am primit un «scenariu» pe care trebuia să îl aplic la fața locului. Am observat politețea multora dintre salariații unităților verificate, în special a celor mai tineri, care nu s-au plafonat la locul de muncă, dar au existat și cazuri – mai ales în magazinele romașcane – unde comportamentul salariaților lasă de dorit. Clienții din Roman ai acestor unități și-au format deja păreri despre fiecare magazin în parte, de exemplu, însă șefii magazinelor au nevoie de astfel de clienți misterioși pentru a afla ce se întîmplă în teritoriu. E un job part-time care merită încercat, însă e nevoie de multă obiectivitate și răbdare„, a spus tînărul.

Comentarii

WORDPRESS: 2
  • Alegator 10 ani ago

    Intr-adevar, comportamentul casierelor din supermarket-urile romascane lasa foarte mult de dorit…Trateaza clientii de pe o pozitie de superioritate. Sa nu uite ca, pana la urma, datorita faptului ca noi facem cumparaturi de acolo, ele au un loc de munca. Altfel, ar sta mult si bine acasa….

  • De unde atata bucurie cu 40 lei sau 40 Euro?Poate atata ia firma ce trimite clientul misterios la evaluare…pe noi ne plateste cu 10 lei vizita..Calculati voi daca se merita asa cum sustineti:)