Dacă nu v-ați plătit încă taxele și impozitele locale pentru anul în curs, este bine să știți că, zilnic, a fost coadă, în special în prima parte a programului. Chiar dacă impozitele se pot plăti acum și online, cei mai mulți romașcani preferă varianta clasică, aceea de a da banii la ghișeu. Așa se face că, dacă ai de plătit o amendă, taxa de 7 lei pentru eliberarea buletinului sau impozitul pe teren și clădiri, tot la același ghișeu trebuie să te adresezi. De luni, 20 martie, Primăria Roman a implementat un sistem prin care romașcanii își pot lua un bon de ordine, după care așteaptă să le vină rândul.
Sistemul permite afişajul electronic al informaţiilor, precum şi comunicarea audio a numărului de ordine. Chiar și așa, romașcanii tot au de așteptat, dar nu neapărat pe hol, în picioare și încolonați în rând. „Înainte de a intra pentru plata efectivă a taxelor, romaşcanii trebuie să-şi ia un număr de ordine, după care pot aştepta pe băncile amenajate pe hol sau îşi pot rezolva alte probleme punctuale. Un agent de la Poliţia Locală monitorizează activitatea şi le acordă asistenţă tuturor cetăţenilor pentru utilizarea acestui sistem informatic”, spun reprezentanții Primăriei Roman.
Sistemul nu este greu de utilizat, el a putut fi testat și de jurnaliști, fiind vorba de apăsarea unui ecran prevăzut cu funcția „touch screen”, după care se eliberează automat bonul de ordine. Pe un ecran este anunțat numărul care urmează să intre și ghișeul la care trebuie să-și achite dările.
Un lucru bun este acela că cei care așteaptă la rând nu trebuie să mai stea neapărat în picioare, încolonați. Un lucru pe care sistemul legislativ din România nu l-a putut reglementa este acela că legea, una din 1976, prevede clar că un singur casier are voie să preia banii. La Direcția de Taxe și Impozite Locale a Primăriei Roman sunt doar doi casieri, unul care preia banii de la persoanele juridice și unul de la persoanele fizice. Atât prevede legea, exact ca și la ANAF.
O soluție pentru a scăpa de statul la rând este plata electronică, prin intermediul platformei www.ghiseul.ro, pentru care nu se mai necesită conturi de user sau parole pe care plătitorul trebuie să le ridice personal de la vreun birou.
Primăria Roman a reușit, încă de anul trecut, să implementeze un sistem eficient la Direcția de Evidență Informatizată a Persoanei, prin care cetățenii își pot face programare online pentru depunerea actelor, la un ghișeu separat de cel care preia solicitările venite prin prezentare, ceea ce face ca timpul de așteptare să fie zero. La Taxe și Impozite, un astfel de sistem este imposibil de implementat, adresabilitatea fiind mult mai ridicată, plus urgența unor plăți imediate, cum ar fi în cazul amenzilor. Singura soluție viabilă pentru cei care nu au timp să stea la rând este achitarea dărilor în sistem electronic.
Comentarii