Prima paginăActualitateNeamt

Băuturi spirtoase cu denumiri înşelătoare

Dimensiune text

Zeci de nereguli au fost constatate în urma unor controale efectuate de către Protecţia Consumatorilor, privind calitatea, modul de comercializare şi etichetarea băuturilor spirtoase.

În perioada 7 – 11 octombrie 2013, Protecţia Consumatorilor a desfăşurat acţiuni de verificare la operatori economici care comercializează băuturi spirtoase, atât în mediul urban, cât şi în mediul rural. Au fost verificaţi 14 operatori economici din judeţul Neamţ. Referitor la modul de informare a consumatorilor asupra elementelor de identificare şi caracterizare ale băuturilor spirtoase, s-a constatat utilizarea unor denumiri nepermise de legislaţie, care pot induce confuzie în rândul consumatorilor sau pot determina o alegere incorectă din partea acestora.

La patru operatori economici se comercializa băutură spirtoasă „Florentino”, slab alcoolică, cu suc de fructe, produsă şi îmbuteliată în 2012 în sticle de 0,5 şi 2 litri, având concentraţia alcoolică de 12%. La un alt operator economic a fost identificat produsul băutură spirtoasă „Natoff”, îmbuteliată în sticle de 0,5 litri, la care menţiunea privind cantitatea netă nu este în acelaşi câmp vizual cu denumirea produsului. La alţi doi operatori s-a găsit la comercializare băutura spirtoasă „Ecuator CĂPȘUNI”, produsă şi îmbuteliată în sticle de 0,5 litri, care nu prezenta nicio informaţie despre lotul din care făceau parte produsele şi inducea în mod eronat consumatorului ideea că respectiva băutură ar conţine suc de căpşuni (cu atât mai mult cu cât cuvântul „căpşuni” era scris cu majuscule şi avea mărimea mai mare decât restul denumirii produsului), deşi, în realitate, băutura conţine doar arome. Unul dintre operatorii verificaţi comercializa băutură spirtoasă Alexandrion, la care lista ingredientelor nu precizează denumirea completă a colorantului „caramel”, sau codul CE corespunzător, aşa cum prevede legislaţia în vigoare.

Referitor la modul de afişare a preţurilor, la trei operatori economici s-a constatat neafişarea preţurilor de vânzare pe bucată, respectiv pe unitatea de măsură.

În ceea ce priveşte modul de publicitate al promoţiilor, s-a constatat că un distribuitor comercializa băutura spirtoasă „Unirea”, îmbuteliată în sticle de 200 mililitri, care conţine pe etichetă o informaţie asupra unei campanii promoţionale „Alegerea preşedintelui”, şi care invită cumpărătorii să transmită codul răzuibil fie prin SMS, fie telefonic, fie pe site, fără, însă, a oferi nicio informaţie asupra perioadei de desfăşurare a acestei campanii promoţionale sau asupra posibilelor câştiguri. Un alt operator economic comercializa băutură spirtoasă cu aromă de brandy „Iancu”, produsă şi îmbuteliată în sticle 0,5 litri, care prezenta pe etichete mesajul promoţional: „Pune mâna pe galbeni! Poţi câştiga o monedă sub capişon şi o pungă de galbeni în fiecare zi”, dar perioada promoţiei se încheiase cu mult timp în urmă, respectiv în data de 31 martie 2012, fără ca eventualii consumatori să fie informaţi la locul de vânzare asupra acestui element.

Pentru abaterile constatate, au fost aplicate şase avertismente şi şapte amenzi contravenţionale, în valoare de 13.500 lei. De asemenea, au fost dispuse măsuri de oprire temporară de la comercializare a 16 de litri băuturi spirtoase, în valoare de 5.176 lei, iar în cazul deficienţelor de etichetare s-a dispus măsura de refacere a etichetelor în termen de maximum 30 de zile de la data luării la cunoştinţă a procesului verbal.

Partajează articolul

COMENTARII

WORDPRESS: 0