Ca să nu primească referate copiate de pe internet, o profesoară de la Săbăoani le dă copiilor teme inspirate din specificul local.
Într-o perioadă în care metoda copy-paste a devenit o regulă printre elevi, liceeni mai ales, o profesoară de la Liceul Teoretic „Vasile Alecsandri” din Săbăoani a găsit o metodă de a lupta cu comoditatea elevilor. Atunci când trebuie să întocmească un portofoliu sau un referat, elevii primesc, de obicei, teme cu specific local. Aşa că, pentru a se putea prezenta cu lucrarea în faţa clasei, sunt nevoiţi să facă propria cercetare şi interpretare a datelor.
Profesoara Brânduşa Popa aplică, de obicei, metoda la elevii de clasa a X-a, la care materia pe care o predă, limba română, se pretează la astfel de teme. Aşa că elevii se întâlnesc de cel puţin două ori cu astfel de teme la care nu au de unde să copie. „De obicei, primesc o temă referitoare la viaţa comunităţii din care fac parte, obiective ale acesteia, tradiţii populare, caracteristici, şi una legată de personalităţile locale, cărora trebuie să le ia un interviu. Sunt subiecte care îi obligă să caute informaţii, să facă propriile cercetări, să facă fotografii, să meargă, de exemplu, la muzeu. Este posibil ca pe internet să mai circule informaţii legate despre viaţa comunei Săbăoani, dar sunt truncheate şi nu pot constitui singure o lucrare. În ceea ce priveşte personalităţile, nu există îngrădire în a le alege. Am avut interviuri cu primarul comunei, cu preotul, cu fosta învăţătoare a reporterului de ocazie, cu colegi care s-au remarcat la diverse concursuri, cu Mister boboc. Pentru elevi este o provocare să-şi aleagă personalitatea, să pună întrebările potrivite, să se pregătească pentru întâlnire. Am avut, de-a lungul timpului, bucuria de a primi prezentări deosebite, personale, completate cu fotografii, pentru că textele trebuie însoţite şi de fotografii relevante. Pentru elevi reprezintă un exerciţiu şi o provocare. Când am început să dau astfel de teme, am dorit să ies din circuitul scriitori – teme pentru bacalaureat, la care se rezumă, de cele mai multe ori, temele de la limba română. Am vrut să pun accent pe creativitate, pe lucrul în echipă, iar reacţia copiilor îmi spune că nu am greşit. Le place foarte mult ceea ce fac şi există concurenţă între ei pentru a veni cu prezentări inedite”, a spus profesoara Brânduşa Popa.
Comentarii