HomeEducatie

Școala a „înfiat” mii de copii

Aproape jumătate dintre elevii din învățămîntul primar din școlile romașcane învață în regim de program prelungit.

 

 

Copiii rămîn în școală și după ce termină cursurile, primesc masa de prînz, după care participă la tot felul de activități, alese de comun acord cu părinții. Acestea includ, pe lîngă pregătirea obligatorie pentru școală, cursuri de dans sau de muzică, ateliere de pictură, de calculatoare sau educație pentru o viață sănătoasă.

În funcție de activitățile incluse în program și de modul în care se servește masa de prînz, fie la cantină – în cazul școlilor în care există posibilitatea de a găti – sau în regim de catering – cu mîncarea caldă servită la caserolă de un restaurant ales de părinți – o zi de program after-school costă între 12 și 18 lei, mai puțin decît ar costa o bonă care să supravegheze copilul și meditațiile aferente. În preț sînt incluse cheltuielile pentru masa de prînz, pentru activitățile extrașcolare susținute de profesori, dar și pentru învățătoarele care rămîn peste program. Chiar dacă opțiunea pentru programul after-school implică și cheltuieli, cei mai mulți dintre elevii de la acest tip de program nu sînt din familii de bani gata.
În primul rînd, sîntem căutați de părinții foarte ocupați, de cei care au servicii în domeniul privat și care nu au timp să ia copilul de la școală la ora 12 și să-i supravegheze temele, precum și de cei care preferă să facă un efort financiar pentru a-i asigura copilului condiții bune de studiu. Avem, însă, elevi și din comunele din apropierea Romanului, ai căror părinți lucrează în oraș, pe care părinții îi aduc la școală cînd vin la muncă și îi iau cînd au încheiat serviciul„, a spus învățătoarea Doina Țarălungă, de la Școala „Alexandru Ioan Cuza”, care a avut curajul de a începe înscrierile la prima clasă cu program prelungit din Roman.

Apărut cu mai bine de zece ani în urmă, la Școala „Alexandru Ioan Cuza”, cu o singură clasă, mai mult experimental, programul a avut tot mai mulți adepți în rîndul părinților, școlile din oraș fiind nevoite să se conformeze „cerințelor pieții” pentru a nu pierde elevi.
Un astfel de program oferă numeroase avantaje atît pentru elevi, cît și pentru părinți. În primul rînd, este un avantaj faptul că elevii își pregătesc temele sub supravegherea învățătorului cu care lucrează la clasă, care are în acest fel un feed-back permanent asupra modului în care elevii înțeleg ceea ce li se predă. Temele se realizează complet și corect, elevii sînt învățați cum să învețe și cum să lucreze organizat. Un alt avantaj este acela că învățătorul are posibilitatea de a lucra suplimentar, la nivel de performanță, cu elevii care depășesc nivelul mediu. Avantajul părinților este acela că își știu copilul supravegheat și îndrumat permanent și, atunci cînd vin obosiți de la serviciu, nu mai sînt nevoiți să-și bată capul cu temele. Pe de altă parte, faptul că stăm împreună atîtea ore în fiecare zi duce la crearea unei legături emoționale mai speciale în colectiv, mai strînsă decît în cazul celor care învață în program normal„, a spus învățătoarea Mariana Levărdă, de la Școala „Mihai Eminescu”.

 

After school pentru gimnaziu

Școala „Alexandru Ioan Cuza”, care a introdus programul prelungit, a ajuns să aibă acum nouă clase de învățămînt primar în acest sistem, la care se adaugă și patru clase cu program prelungit pentru gimnaziu. „Clasele au apărut în urma solicitărilor venite din partea părinților. Programul este asemănător cu cel de la învățămîntul primar, singura diferență fiind aceea că se lucrează doar la limba română și la matematică, pentru celelalte discipline elevii urmînd să se pregătească acasă„, a spus profesorul Claudiu Maxim, directorul Școlii „Alexandru Ioan Cuza”.

Comentarii

WORDPRESS: 0