Prima paginăReligie

Rânduiala mersului cu Icoana și Botezul Domnului, schimbată după tradiție

Dimensiune text

Preotul Mihăiță Popovici (foto) dorește ca momentul sfințirii caselor și de binecuvântare a familiilor să pornească din Ajunul Bobotezei și să se încheie până la odovania sărbătorii. Enoriașii din Parohia „Precista Mică” au luat la cunoștință de aceste modificări la slujba de duminică.

 

 

La Parohia „Precista Mică”, părintele Mihăiță Popovici, parohul bisericii, a anunțat comunitatea la slujba de duminică, 16 decembrie, despre programarea Ajunului de Crăciun, precum și despre schimbările pe care le propune pentru Ajunul Bobotezei. Acesta a propus enoriașilor ca momentul binecuvântării caselor să pornească în Ajunul Bobotezei și să se prelungească până la odovania sărbătorii. „Această activitate bianuală este extrem de importantă și trebuie valorizată în sensul spiritual al cuvântului. Preoții trebuie să înțeleagă profund situațiile delicate pe care le întâlnesc în comunitatea pe care o păstoresc, să le noteze și, apoi, să poată trece la anumite acțiuni de intervenție pe tărâm social sau doar misionar. Dacă mai acceptăm acest formalism dramatic de a subevalua importanța acestei activități, există riscul înstrăinării comunității de preocupările ecleziale și sacramentale ale Bisericii„, a spus preotul Popovici.

 

„Vizitele preoților în familiile din parohie nu trebuie făcute la repezeală”

 

Vizitele pastorale din ajunurile sărbătorilor sunt o tradiție foarte veche și importantă a Bisericii noastre. „Rațiunea acestor vizite era, în trecut, de a întări spiritul de evlavie și credință al comunității, dar și de a sfinți spațiul unde omul își duce existența. Dacă ar fi să exemplificăm cu un text biblic, în Evanghelia după Matei, în capitolul X, versetul 5, se spune: «În orice casă veți intra, să spuneți: ‘Pace casei acesteia!’»„, precizează părintele Mihăiță Popovici.

Aceste vizite pastorale presupun, în primul rând, o întâlnire cu familiile pe care preotul le păstorește. „Pe lângă cunoașterea reciprocă dintre păstor și credincios, se realizează o punte între comunitate și Biserică. Vizita presupune săvârșirea unei ierurgii, adică a unei slujbe de binecuvântare a familiei și a casei acesteia, în special la Bobotează, când casele sunt stropite cu aghiazmă mare„, explică părintele Popovici.

Un alt beneficiu îl reprezintă faptul că familiile de astăzi traversează momente de confruntări și criză: suferințele fizice, șomaj, vârstă înaintată sau probleme în mariaj. „Aceste vizite pot scoate la iveală dureri ascunse, frământări chinuitoare ale membrilor familiei, motiv pentru care ele nu trebuie făcute la repezeală, în grabă, astfel încât tot ceremonialul și vizita în sine să se reducă doar la câteva zeci de secunde sau cel mult un minut. Centrul acestor vizite este, de fapt, celebrarea unor ierurgii. De pildă, pentru perioada dinaintea Crăciunului, numită în popor «mersul cu icoana» sau «cu vestirea Nașterii Domnului», trebuie să se celebreze un mic moment alcătuit din troparul Nașterii Domnului, o rugăciune specifică a Postului, urmată de o ectenie întreită scurtă„, spune părintele Mihăiță Popovici.

După finalizarea acestei slujbe, preotul trebuie să intre într-un dialog cu familia, să cerceteze viața membrilor ei și să ofere câteva sfaturi atunci când întâlnește un bolnav sau o persoană greu încercată, pentru a-i reda curajul de a lupta, rostindu-i, în același timp, și o rugăciune potrivită. „Din această cauză, vizita cu ocazia Ajunului Crăciunului și Bobotezei nu poate fi redusă la un simplu salut„, spune parhul Bisericii „Precista Mică”.

 

Practica umblatului cu Ajunul Bobotezei, revizuită în Parohia „Precista Mică”

 

În Biserica Ortodoxă Română este sesizat, spune părintele Popovici, un anacronism vizavi de tradiția mersului cu Ajunul Bobotezei de către reprezentanții acesteia. „Este vorba despre un anacronism creat de regulile liturgice și de modul cum sunt ele aplicate. De exemplu, sfințirea apei mari se face, întâi, pe 5 ianuarie, dimineața, tocmai pentru ca preoții bisericii să poată porni la drum pentru sfințirea caselor la început de an. Sfințirea caselor înainte de data de 5 ianuarie este o practică contrară normelor liturgice„, spune părintele Popovici.

Avându-se în vedere că vechile comunități nu erau alcătuite din foarte multe familii, reprezentanții Bisericii aveau posibilitatea de a face sfințirea caselor într-o singură zi sau, cel mult, adăugând și ziua de Bobotează, după celebrarea Liturghiei. „Deoarece, astăzi, comunitățile cunosc discrepanțe numerice foarte mari, momentul binecuvântării caselor ar fi firesc să se prelungească în toată perioada post-serbării acestui mare praznic, adică până pe data de 13 ianuarie inclusiv. Acest raționament îl are și Biserica Romano-Catolică, atunci când prelungește perioada de sfințire a caselor și de binecuvântare a familiilor, în unele cazuri până la sfârșitul lunii ianuarie. Așadar, ar fi foarte bine ca această practică creștină să nu mai fie obligată a se finaliza până în ziua Bobotezei, ci, mai degrabă, aceasta să pornească în Ajunul acestei zile și să se prelungească până la odovania sărbătorii. În unele eparhii ortodoxe din țară s-a căutat îndreptarea acestor practici. Ar fi timpul ca, și în Eparhia noastră, preoții să-și împlinească misiunea lor cu mai multă responsabilitate, deoarece aceste vizite pastorale sunt asociate și cu acea colectare a contribuției anuale a credincioșilor pentru susținerea nevoilor Bisericii, creându-se impresia că aceste vizite au drept scop principal strângerea contribuției respective„, a spus părintele Mihăiță Popovici.

Partajează articolul

COMENTARII

WORDPRESS: 1
  • ion 9 ani

    Ca intodeauna parintele Popovici este de apreciat.De ce nu sunt preocupati de aceste probleme si cei din conducerea Episcopiei? Mersul cu Boboteaza este perceput de enoriasi cu o incasare de impozit pentru biserica si atat. Vorba aia,nu poti lasa sufletul gol in vazul lumii, trebuie imbracat cu ceva si niste bancnote sunt numai bune pentru acest lucru. Doamne ajuta!