Prima paginăActualitate

Puteți schimba furnizorul de energie electrică

Dimensiune text

Tariful mare plătit la energia electrică a stârnit nemulţumiri din partea consumatorilor. Consumatorii noncasnici au posibilitatea de a alege orice furnizor doresc, pe piaţă fiind reglementaţi peste 30 de furnizori de energie. Şi consumatorii casnici au această opţiune, stabilită prin lege.

Începând cu 1 ianuarie 2014, mai multe comune din zona Romanului şi municipiul Roman au optat pentru schimbarea furnizorului de energie electrică, pentru energia folosită la sediile şi obiectivele pe care la au în administrare şi pentru iluminatul stradal. Pentru a obţine un tarif avantajos, peste 20 de unităţi administrativ-teritoriale s-au unit şi au cerut oferte de la furnizorii de energie care operează pe piaţă, prin intermediul Bursei Române de Mărfuri. Câştigătorul licitaţiei a fost firma Getica 95, din Buzău, iar preţul oferit este de 411 lei/MWh, mai mic cu peste 100 de lei decât cel oferit de E.ON Energie.

Schimbarea furnizorului de energie este valabilă şi pentru consumtorii casnici, acest lucru fiind  prevăzut în Legea energiei electrice şi a gazelor naturale. În acelaşi act normativ se prevede faptul că, dacă un consumator renunţă la contractul prin care primeşte energie electrică la tarif reglementat şi alege alt furnizor, nu mai poate reveni la tariful reglementat.

Paşii pentru schimbarea furnizorului de energie

Pe site-ul Autorităţii Naţionale de Reglementare în Domeniul Energiei (ANRE) sunt prezentate, pas cu pas, demersurile ce trebuie făcute pentru ca un consumator casnic să schimbe furnizorul de energie electrică.

„Trebuie să contactezi furnizori diferiţi şi să obţii oferte de la ei. O listă a furnizorilor este disponibilă pe pagina de internet a ANRE – www.anre.ro. Ai putea evalua ofertele primite comparând preţul energiei, durata contractului, condiţiile de încetare a contractului, termenele şi modalităţile de plată. După alegerea noului tău furnizor şi după semnarea unui contract cu acesta, va trebui să trimiţi vechiului furnizor o înştiinţare cu 30 zile înainte de încetarea contractului, prin care îi vei aduce la cunoştinţă că vei «pleca» la un alt furnizor. De asemenea, va trebui să discuţi cu noul tău furnizor dacă este potrivit contorul tău de energie electrică sau nu pentru piaţa concurenţială. Dacă nu este potrivit, va trebui să-l schimbi, însă această operaţiune va presupune suportarea unor costuri. Odată început procesul, noul tău furnizor trebuie să facă o citire de contor. Acest lucru se face pentru a închide vechiul tău cont de energie electrică şi pentru a deschide un nou cont”, se precizează în documentul ANRE. Consumatorul va primi o factură de regularizare, pe care va trebui să o plătească în termen de 30 zile. Este indicat să se verifice dacă factura de regularizare este corectă, comparând-o cu citirile anterioare ale contorului.

„Cei mai mulţi consumatori cred că furnizarea de energie şi distribuţia de energie înseamnă unul şi acelaşi lucru. Furnizorii de energie iau energia de la producători şi o oferă consumatorilor finali prin reţeaua de distribuţie. Aşadar, distribuţia – transportul energiei – este făcută de o altă firmă decât cea care furnizează energia. Confuzia vine de la faptul că aici, în zona Moldovei, cea mai cunoscută firmă care furnizează energie se numeşte E.ON Energie România, iar firma care face distribuţia pe reţea se numeşte E.ON Moldova Distribuţie”, a afirmat Viorel Tudose, unic asociat al firmei Getica 95.

E.ON nu are concurenţă reală

Trecerea la un alt furnizor se face fără întreruperea furnizării energiei electrice. Însă, până ca un consumator să ajungă la un contract cu un alt furnizor e cale lungă. În primul rând, la multe din firmele autorizate de ANRE pentru furnizarea de energie, numerele de telefon sunt absolut inutile: ori nu răspunde nimeni, ori intră direct faxul, ori numărul apelat nu este corect/conectat. Dacă ai norocul să vorbeşti cu cineva la celălalt capăt al firului, răspunsul nu este tocmai cel pe care îl doreşti. „Momentan nu furnizăm energie electrică consumatorilor casnici”, a fost unul dintre răspunsuri. „Tarifele reglementate sunt mai mici decât cele oferite de noi şi schimbarea furnizorului nu ar fi avantajoasă pentru dumneavoastră”, a spus reprezentantul unei alte firme furnizoare de energie. Într-un singur caz ni s-a cerut o adresă de e-mail pentru trimiterea unei oferte personalizate.

Multe din firmele furnizoare de energie refuză să lucreze cu consumatori casnici, din cauză că aceştia consumă foarte puţin, în raport cu un consumator non-casnic, adică relaţia cu un consumator casnic nu este rentabilă din punct de vedere economic. Și nici un consumator casnic nu va pleca de la un tarif reglementat – de regulă, mai mic – la un tarif „de piaţă liberă”. 

E.ON Energie România a fost autorizată de Autoritatea Naţională de Reglementare în Domeniul Energiei (ANRE) să practice un tarif reglementat consumatorilor eligibili care nu şi-au exercitat dreptul de a alege furnizorul. Reglementarea tarifelor la energie electrică în România se va face până la data de 1 ianuarie 2018, conform unui calendar stabilit cu Fondul Monetar Internaţional. În 2018 vor mai exista tarife reglementate doar pentru consumatorii vulnerabili, care vor fi protejaţi din punct de vedere social.



COMENTARII

WORDPRESS: 0