Alcoolul reprezintă prima cauză a evenimentelor rutiere, indiferent dacă cel care a consumat băuturi alcoolice este pietonul sau conducătorul auto. Pietonii se consideră neglijenți în trafic, din cauza lipsei educației rutiere.
Pietonii sînt de părere că principalele trei cauze ce pot genera, în trafic, apariția unor situații periculoase pentru ei sînt: atitudini sau comportamente necorespunzatoare ale pietonilor, atitudini sau comportamente necorespunzatoare ale șoferilor și deficiențe în amenajările rutiere.
Acesta este rezultatul unui studiu realizat Institutul de Cercetare și Prevenire a Criminalității și Direcția Rutieră referitor la atitudinile și comportamentele pietonilor în traficul rutier. Rezultatul final așează pietonii pe primul loc între factorii generatori de risc. În condițiile în care cele 1.230 de persoane chestionate au în principal caracteristica de participanți la trafic în calitate de pietoni, aceasta denotă un grad ridicat de conștientizare a propriei responsabilități în generarea situațiilor de risc care îi implică.
Totodată, în viziunea celor chestionați, principalele probleme ce țin de pietoni și care contribuie la apariția unor situații periculoase pentru aceștia pe drumurile publice sînt consumul de alcool (51,7%), obișnuința acestora de a nu respecta regulile (51,6%), lipsa de atenție, graba, oboseala (49,5%) și necunoașterea regulilor de circulație (47,6%).
În ceea ce privește principalele aspecte ce țin de șoferi și care contribuie, în opinia celor intervievați, mai frecvent la apariția unor situații periculoase pentru pietoni pe drumurile publice sînt consumul de alcool (61,8%), deplasarea cu viteză (53,1%), stil de conducere riscant, agresiv (51,9%), lipsa de atenție, oboseala (51,9%). De asemenea, au fost evidențiate și deficiențele de infrastructură, care contribuie la producerea unor situații periculoase pentru pietoni pe drumurile publice. Pentru mediul rural cea mai importantă astfel de deficiență este lipsa trotuarelor (45,5%).
Alte probleme care au fost frecvent menționate de către persoanele supuse studiului au fost lipsa trecerilor de pietoni sau distanțele mari dintre acestea (38,9%), marcarea necorespunzătoare a drumurilor (33,6%), iluminatul necorespunzător al drumurilor publice (29,5%) și lipsa de vizibilitate datorată parcării mașinilor în apropierea trecerilor de pietoni (29%).
În ceea ce privește educația rutieră în rîndul pietonilor, mai mult de jumătate dintre cei intervievați au precizat că educația lor rutieră a fost primită pînă la implinirea vîrstei de 14 ani. Există, însă, un procent destul de important (15%) care au menționat că nu au primit niciodată educație rutieră. Se remarcă rolul important al familiei în transmiterea normelor de educație rutieră (41,9%). Alături de familie, celălalt factor formator important în educația rutieră este școala (27,5%).
În contextul începerii noului an școlar, polițiștii de la rutieră vor fi prezenți în apropierea școlilor, pe arterele de circulație intens tranzitate, pentru asigurarea fluenței și siguranței traficului rutier la orele la care elevii vin și pleacă de la școală.
Direcția Rutieră din cadrul Inspectoratului General al Poliției Române a coordonat, la nivel național, mai multe acțiuni privind prevenirea și combaterea traversării neregulamentare. Ca urmare a activităților desfășurate, în primele opt luni ale anului au fost aplicate aproximativ 100.000 de sancțiuni contravenționale pietonilor.
Comentarii