Partidul Împreună pentru Moldova (IPM) avertizează candidații la alegerile parlamentare din data de 6 decembrie că autostrada A8 nu poate rămâne un obiectiv fără o finanțare sigură în următorii ani. În caz contrar, locuitorii din regiunea Moldovei vor fi condamnați la subdezvoltare sau la exil.
Îngrijorarea provine ca urmare a studierii Planului Național de Redresare și Reziliență, un document pus în dezbatere publică în plină campanie electorală, pentru doar 10 zile, și în care Moldova este menționată cu cel mai mic volum de investiții.
Miercuri, 2 decembrie, reprezentanți ai Partidului Împreună pentru Moldova (IPM) și ai Asociației Împreună pentru A8 au protestat în fața Palatului Cotroceni, în fața Guvernului și în fața Parlamentului.
„Avem tot dreptul să spunem ce dorim de la actuala și viitoarea putere politică. Au trimis jandarmii să ne legitimeze. Noi pe cine să trimitem la Președinție, la Parlament și la Guvern pentru că ei nu respectă Legea 291/2018 privind finanțarea A8? Noi, poporul, pe cine să trimitem? Acum 2 ani, municipiul Iași a primit o diplomă de la președintele României. Noi nu avem nevoie de diplome, noi avem nevoie de finanțarea integrală a autostrăzii A8”, a declarat Cătălin Urtoi, vicepreședinte IPM.
Reprezentanții Partidului Împreună pentru Moldova consideră că lipsa de grijă față de Moldova este nejustificată și că încercările de deturnare a atenției din partea guvernanților PNL sunt similare cu cele pe care, în urmă cu 2-3 ani, le practicau reprezentanții PSD.
„După mai mulți ani de sesizări publice ale asociațiilor civice din Iași și Moldova, observăm că nici acum guvernanții nu au înțeles că trebuie să trateze Moldova cu respect. Guvernul și Președintele au o șansă istorică să arate că reprezintă întreaga Românie, nu numai porțiuni din România. Guvernanții trebuie să se gândească la necesitățile cetățenilor, nu numai la necesitățile politice pe care le au ei. Pentru autostrada Unirii a fost dată o lege în Parlament, dar nu e prinsă nici în Programul Operațional de Transport, nici în Planul Național de Redresare și Reziliență. Dacă acum, când sunt bani, nu se face această investiție atât de importantă pentru zona în care locuiesc 4,5 milioane de oameni, atunci când se va face? Azi, președintele și premierul s-au dus la Bacău să inaugureze o lucrare neterminată doar pentru că este campanie electorală”, a declarat Ionel Apostol, președinte IPM.
Finanțarea autostrăzii A8 va avea un impact direct asupra tinerilor care locuiesc în județele Moldovei. Mai exact, guvernanții decid dacă le oferă o șansă tinerilor pentru a rămâne în România sau le arată calea emigrării.
„Copilul meu ar vrea să rămână în țară, dar nu va accepta să trăiască într-o zonă subdezvoltată, își dorește să aibă aceleași drepturi ca orice alt copil din Europa. Ceea ce solicităm noi este echitate pentru Moldova, Moldova care a fost văduvită în ultimii 30 de ani. Guvernul a făcut prin acest Plan de Redresare și Reziliență ceea ce a făcut Ministerul Educației cu copiii de la țară, care nu au curent electric și nu pot învăța online… Dacă ai trei copii, nu poți să faci o oală cu mâncare, să-i pui pe toți la masă și pe doi să-i hrănești mai bine decât pe al treilea. Nu cerem mai mult decât alte zone, ci doar ca și noi să avem parte de investiții și să fim conectați la Occident”, a declarat Teodora Baciu, vicepreședinte IPM.
Participanții la protestul de miercuri, 2 decembrie, au depus câte un memoriu privind finanțarea A8 la Președinție, Guvern, președintele Camerei Deputaților și președintele Senatului.
De remarcat că, în același timp, la Iași, mai mulți reprezentanți ai societății civile – care, de asemenea, au înțeles gravitatea situației în care se va afla Moldova dacă Planul Național de Redresare și Reziliență se va aplica în forma actuală – au protestat în fața Palatului Culturii, acolo unde liderii locali ai PNL au primit vizita vicepremierului Raluca Turcan și a ministrului Transporturilor și al Fondurilor Europene.
Planul Național de Redresare și Reziliență se află în dezbatere publică doar până pe data de 7 decembrie și creionează modul în care se vor cheltui 30,4 miliarde euro – bani europeni pe care România îi va primi de la Uniunea Europeană sub formă de sume nerambursabile (13,8 miliarde euro), respectiv împrumuturi pe care țara noastră va trebui să le returneze (16,6 miliarde euro).
Partidul Împreună Pentru Moldova și asociațiile civice vor continua să monitorizeze stadiul proiectului autostrăzii A8 și vor reacționa de fiecare dată când situația o va impune.
Partidul Împreună pentru Moldova,
Comunicat de presă
Comentarii
Există un paradox. PSD-ul a condus România aproximativ 20 de ani după 1989 și nu a făcut nimic pentru autostrăzi în provincia Moldova și Oltenia. În schimb, cetățenii din aceste zone se încăpățânează să voteze cu PSD-ul.
Nu-i nici-un paradox! A fost un vot impotriva PNL! Presedintele tarii a facut campanie electorala pt. PNL, ceea ce este neconstitutional! In plus, ura permanenta manifestata de presedintele tarii impotriva PSD deci, implicit fata de o parte dintre romani, a condus la un vot impotriva PNL.
Autostrada va aparea numai si numai dupa adevarata unire a romanilor. De la involutia din 1989 numai uniti nu am fost !