Prima paginăActualitate

Naveta elevilor este mult prea scumpă

Dimensiune text

Conform datelor centralizate de Ministerul Educației, la nivelul lunii martie 2013, sumele solicitate pentru transportul elevilor înregistrează diferențe uriașe de la un județ la altul și de la un transportator la altul. În raport este menționat și un transportator din Neamț, cu un abonament de 125 de lei pentru un traseu de 3 kilometri. Soluția alternativă o reprezintă microbuzele școlare.

 

 

Astfel, în județul Brăila, compania Transirina Com cere 491 de lei pentru un abonament lunar ce asigură transportul zilnic pe o distanță de 50 de kilometri. Pentru același număr de kilometri, în județul Dolj, firma Ibraflor Com are un tarif de 42 de lei, adică de aproape 12 ori mai mic. Diferențele flagrante la tarife au fost constatate și pe distanțe mai mici. Pentru distanța de 48 de kilometri, operatorul Autotim din Timiș cere 76 de lei pentru un abonament, în timp ce același Transirina Com are un tarif de 518 lei pentru aceeași distanță, mai mult decât cere pentru 50 de kilometri, potrivit centralizării Ministerului Educației. Pentru distanța de 26 de kilometri, BD Davidus cere, în Caraș-Severin, 345 de lei pentru un abonament, în timp ce, pentru același parcurs, tariful la Antares Transport, în Vâlcea, este de 36 de lei. Conform aceleiași centralizări, pentru 9 kilometri, abonamentul costă 240 de lei în Constanța, la operatorul Metropolitan, și 18 lei în Timiș, la Giroceana SRL.

În datele puse la dispoziție de Ministerul Educației se regăsește și un transportator din județul Neamț. SC Prystil este pe a treia poziție a transportatorilor scumpi pe distanța de 3 kilometri: 125 de lei pentru un abonament pe această distanță, eliberat unui elev de la Colegiul Tehnic „Danubiana” din Roman. Pe aceeași distanță, abonamentul de la Prystil este depășit doar de firmele Metropolitan, din Constanța și Parmitrans, din Buzău, care au eliberat abonamente contra sumelor de 166, respectiv 140 de lei. Tarifele mici pe aceeași distanță se înscriu între 15 și 30 de lei pe lună.
„Este adevărat că transportul nu e ieftin, dar nu acesta este prețul la 3 kilometri, distanță pentru care nici nu avem abonamente”, a spus Ionuț Pricope, managerul firmei Prystil.

Oficiali din Ministerul Educației au declarat că tarifele foarte mari nu pot fi considerate ilegale, dar sunt, cu certitudine, imorale. De aceea, ministerul intenționează amendarea legii, astfel încât elevii care fac naveta să primească personal o anumită sumă, în care să se încadreze.

Județul Neamț se află, de asemenea, pe un loc fruntaș și în ceea ce privește clasamentul pe județe în funcție de numărul elevilor navetiști. Neamțul se află pe locul trei, cu 7.105 elevi abonați în martie 2013, precedat doar de Suceava, cu 7.605 abonați și de Prahova, cu 7.157 de elevi abonați. În acest an școlar, elevii navetiști din Neamț au primit doar 38% din suma aferentă decontării abonamentelor.

 

Microbuzele școlare, alternativă la decontarea abonamentelor

 

Ministerul Educației Naționale vrea să cumpere în leasing 800 de microbuze școlare, în valoare de 31 de milioane de euro, fără TVA, mașinile fiind destinate transportului elevilor din mediul rural către școli, potrivit unui proiect de ordonanță de urgență lansat în dezbatere publică la începutul lui iunie. Potrivit Legii educației, elevilor care nu pot fi școlarizați în localitatea de domiciliu li se decontează cheltuielile de transport din bugetul Ministerului Educației, prin unitățile de învățământ la care sunt școlarizați, pe bază de abonament, în limita a 50 de kilometri, sau li se asigură decontarea sumei ce reprezintă contravaloarea a opt călătorii dus-întors pe semestru, dacă locuiesc la internat sau în gazdă.

[sam id=”3″ codes=”true”]

Partajează articolul

COMENTARII

WORDPRESS: 2
  • eu 8 ani

    Biletele si abonamentele foarte scumpe. Pe astia nu-i verifica nimeni? Sa asigure primariile din comune mijloce de transport pt. elevi la jumatate din pretul perceput de ei.

  • da 8 ani

    Pai primarii unii sunt in legatura cu patronii masinilor si cum sa nu fie scumpa naveta daca trebuie contribuit?