HomeActualitateRoman

Lucrările de pictură de la casa Ioachim, finalizate în noiembrie

Acestea sunt realizate de restauratoarea Anamaria Baciu, cadru didactic universitar la Universitatea „Babeş-Bolyai” din Cluj. Restaurarea picturii se va face pe 360 de metri pătraţi, din care 150 de metri pătraţi în ulei, restul în tempera.

pictura 02În paralel cu lucrările de infrastructură la Casa Ioachim, în care funcţionează Biblioteca Municipală „George Radu Melidon” din Roman, se desfăşoară şi lucrările la pictura murală. Acestea sunt realizate de restauratoarea Anamaria Baciu, cadru didactic universitar la Universitatea „Babeş-Bolyai” din Cluj.

„Pictura murală de la Casa Ioachim reprezintă una dintre puţinele monumente de artă decorativă care au mai rămas conservate – şi asta, paradoxal, datorită unor vicii de întreţinere a clădirii. Pe vremea când în clădire funcţiona Administraţia Financiară, pictura în ulei, foarte valoroasă, realizată de pictori florentini, a fost acoperită, pentru igienizare, cu o vopsea alb-gălbuie care a conservat-o de-a lungul timpului. Este vorba de pictura din două săli – holul principal şi sala de arte (n.r. – sala din capătul holului) -, o pictură în ulei care necesită o anumită tehnică de abordare, spre deosebire de încăperile laterale care dau din holul principal, unde există o pictură decorativă executată în tehnica asseco, într-o tempera care necesită o altă manieră de restaurare”, a explicat Anamaria Baciu.

pictura 03Restauratoarea va trebui să recupereze pictura de sub straturile de vopsea de pe hol şi în sala de arte şi să readucă la forma iniţială pictura din camerele laterale, unde nu mai există pictura originală, ci o reconstituire pe bază de documente şi de fragmente păstrate din vechile tavane, realizată în 1992.

„Încercarea noastră urmăreşte readucerea unităţii întregului monument – Casa Ioachim -, un complex de arhitectură, pictură, sculptură şi de funcţiuni speciale deosebite faţă de cele ale unei case de locuit, o clădire cu spaţii bine delimitate, fiecare cu o amprentă personală bine definită, care păstrează marca perioadei în care a fost realizat – 1860. Cele două tehnici – uleiul şi tempera – presupun operaţiuni laborioase. Alături de constructor, care se ocupă de partea de infrastructură, ne ocupăm de ceea ce în medicină se numeşte «chirurgie estetică» la nivelul «epidermei»”, a spus restauratoarea.

pictura 06Munca specialistului presupune recuperarea picturii şi integrarea cromatică în zonele în care aceasta lipseşte. „Întreaga suprafaţă de lucru este de aproximativ 360 de metri pătraţi, din care 150 de metri pătraţi în ulei, restul în tempera. Se lucrează în paralel în toate camerele. Este prevăzut să finalizăm lucrarea în luna noiembrie”, a spus Anamaria Baciu.

Aceasta nu este la prima lucrare de restaurare în Roman. „Muzeul de Istorie este restaurat de mine. La Casa Ioachim am avut intervenţii în anul 1992, dar lucrările au fost oprite, din lipsă de finanţare”, a spus restauratoarea.

Ce pot admira vizitatorii Casei Ioachim după finalizarea lucrărilor de reabilitare ne spune chiar cea care s-a ocupat de restaurarea picturii. „Oricine va trece pragul acestei clădiri va putea admira armonia ansamblurilor. Se pot individualiza mai multe elemente decorative specifice decoraţiilor din palatele florentine – mascheroni, simboluri ale breslelor, o bogată decoraţie florală, mici scene naive pe tavanul holului central, cu reprezentări din zone exotice – piramide, peisaje din Groenlanda, elefanţi, tigri, gheţari -, o fantezie a proprietarului clădirii. Se regăseşte foarte des marcată monograma proprietarului şi a soţiei sale, pe care eu am luat-o ca pe o dovadă mărturisită de dragoste”, a explicat restauratoarea.

pictura 04Actualul proprietar al clădirii – Primăria Roman – va avea o mare responsabilitate după finalizarea lucrărilor. „La lucrurile astea s-a gândit legiuitorul. Experienţa a demonstrat că se investesc foarte mulţi bani şi efort pentru restaurarea unui obiectiv, care, după finalizarea lucrărilor, rămâne pe mâna beneficiarului. De multe ori, acesta nu are formaţia necesară şi nici nu era avertizat asupra a ceea ce urma să facă. În prezent, există un document oficial, care se numeşte «Obligaţia de întreţinere a monumentului», în care se specifică clar sarcinile deţinătorului, de la operaţiuni de urmărire şi întreţinere a microclimatului până la verificarea umidităţii, a temperaturii, a curăţeniei – când, cum şi cu ce se face -, iar dacă se întâmplă ceva, pe cine să anunţe pentru a se interveni”, a spus restauratoarea.

pictura 05La Roman, Anamaria Baciu a ajuns să lucreze în baza vechii colaborări cu autorităţile locale la restaurarea clădirii Muzeului de Istorie din Roman şi a Casei Ioachim. Ea lucrează în restaurare din 1981. Lista de lucrări a acesteia cuprinde 33 de monumente – biserici, palate, case memoriale -, în România şi în străinătate.

Comentarii

WORDPRESS: 0