Prima paginăCultural

Experienţe personale transpuse în culori

Dimensiune text

Artistul plastic Edi Apostu este prezent pe simezele Muzeului de Artă din Roman cu 14 lucrări care definesc stările trăite în timpul meditaţiilor practicate în adolescenţă.

Muzeul de Artă din Roman a găzduit vineri, 11 octombrie, deschiderea expoziţiei de pictură semnată Edi Apostu. Gazda întâlnirii, muzeografa Mihaela Ciobanu, a vorbit publicului prezent la deschiderea expoziţiei temporare despre tânărul artist plastic. „Expoziţia are o tematică ce izvorăşte din sistemul filosofic al artistului, arta rezultând în urma propriilor experienţe transpersonale. Edi Apostu este prezent cu 14 lucrări expuse în trei dintre sălile muzeului, dar şi cu un volum intitulat «Dimensiuni transpersonale în creaţia artistică»”, a spus Mihaela Ciobanu, muzeograf în cadrul Muzeul de Artă din Roman.arta2

Iniţiator al conceputului de artă holotropică, Edi Apostu a explicat ce înseamnă acest concept căruia i-a dedicat ani de studii şi cercetări: „Arta holotropică pe care am iniţiat-o are la bază cercetări mentale şi personale pe care le-am făcut în domeniul Zen, budismului tradiţional şi în alte sisteme filosofice şi religioase. În urma unor experienţe personale – «transpersonal» însemnând dincolo de fiinţă -, am reuşit să creez această artă, mai ales că aveam, pe undeva, în subconştient, o rămăşiţă, o frustrare. Acea frustrare se datorează ideii potrivit căreia dacă nu eşti original, nu eşti neapărat artist. Floricele şi peisaje putem face mereu. Eu am încercat să depăşesc acest stadiu. Mereu văd expoziţii colective în care expun 40 de artişti şi toate lucrările sunt la fel. Eu abordez un stil pe care colecţionarii de artă îl cunosc deja. Nu spun că lucrările mele sunt sută la sută originale, deoarece în zilele noastre avem de-a face cu o inflaţie de informații în toate domeniile, inclusiv în cel cultural. Această artă mă defineşte şi am iniţiat-o în timpul meditaţiilor, al exerciţiilor de respiraţie sau altor tehnici pe care le practic de la 16 ani şi care m-au făcut să evoluez în creaţiile mele artistice – pictură, poezie, muzică, filosofie şi psihologie – şi să înţeleg mai bine natura umană, pe mine însumi şi pe cei din jurul meu”, a spus Edi Apostu.

Edi ApostuDupă această prezentare succintă, între expozant şi publicul prezent la eveniment s-a stabilit un dialog care s-a dorit a elucida izvorul acestui domeniu descoperit şi explorat de Edi Apostu. Realitatea este cea pe care o creează fiecare, a spus artistul plastic. „Părinţii mei m-au lăsat de la şase luni la bunici, lângă Roman. Datorită faptului că sunt cam Zen, nu-mi amintesc în ce localitate am copilărit. Nu eram ca ceilalţi copii din sat. Îmi puneam întrebări: «Unde este Dumnezeu?», dacă există sau nu există. La un moment dat, credeam că există. Acum, cred că nu mai există, dar cred în karmă, cred că există o lege universală şi că, în funcţie de ceea ce facem, primim plata, mai devreme sau mai târziu”, explică artistul plastic.

În lucrările artistului Edi Apostu, realizate în acrilic pe pânză, se pot vedea aglomerări de forme şi culori, precum şi spaţii libere. Acest concept, spune artistul, urmăreşte filosofia chineză, Yin şi Yang, în care zonele aglomerate coexistă lângă zone de relaxare.

Expoziţia nu a fost vernisată de un critic de artă, aşa cum se obişnuieşte, deoarece Edi Apostu este refractar la analiza făcută de specialişti în artă. „Criticii de artă adoptă un limbaj de lemn, au acelaşi text la toate expoziţiile, bat câmpii în discursuri şi denaturează mesajul pe care eu, ca artist, vreau să-l transmit. Eu ştiu, cât de cât, ceea ce vreau să exprim în lucrările mele”, susține artistul plastic.

COMENTARII

WORDPRESS: 11
  • Lorelai 8 ani

    Îmi vine greu să înţeleg că acest individ filosofează asupra naturii umane, dar nu ştie în ce localitate a copilărit. Îşi pune întrebări, dacă există sau nu Dumnezeu, apoi spune ,,cred că nu mai există.,, Iar formularea ;; sunt cam ZEN,, mi se pare aiurea. Atât budismul cât şi alte sisteme religioase,au o fiinţă superioară în care cred, d-lui, artistul, cum de nu crede in D-zeu? Iar ceea ce spune despre criticii de artă, că ,,bat câmpii,, denotă o lipsă de respect faţă de aceştia. Nu are nici un motiv să se creadă superior tuturor, pt. că fiecare artist exprimă CEVA în lucrările lui, depinde de cel care priveşte dacă înţelege viziunea artistului sau nu.

  • Cristi Mihalcea 8 ani

    Da ce mai Lorelei, n-are voie sa-si exprime omul parerea cum doreste ca esti tu desteapta?
    Da la urma urmei ce-ti pasa tie de ce crede sau nu?
    E parerea si credinta lui personala si basta ca nu ti l-a luat tie pe Dumnezeu din fata.
    Si daca artistilui nu-i plac criticii care e problema ta? Esti tu critic de arta?
    Si eu cred ca voi astia care va dati experti, critici de arta sunteti niste paraziti care traiti pe spunarea artistilor si in plus chiar aberati fara noima.
    Eu am citit „Dimensiuni transpersonale in creatia artistica” acum cateva saptamani. Am comandat-o on-line de pe http://www.editura.3darte.ro si am vazut ca Edi Apostu chiar stie ce spune.
    Daca tu ai mai multe de spus ia si scrie o carte nu te apuca sa improsti cu noroi in persoane care chiar au ceva de lasat in patrimoniul cultural.

    • nicu pal 8 ani

      Dar stii sa vorbesti foarte civilizat si cult, nu are voie sa isi exprime cineva o alta parere ca e pus la zid de ,,titrati” ca tine de un caracter incetosat care pretind ca doar ei detin adevarul si informatiile . ESTI JALNIC CM

  • Cristi Mihalcea 8 ani

    Si apropo, mai Lorelai sau cum te-o fi chemand in realitate, Zen-ul e o ramura a Budismul aparut in Japonia si nu recunoaste existenta vreunui Dumnezeu sau Zeu sau vreunei „fiinte superioare in care cred”. Dar din cauza ca tu habar nu ai, pui „intrebari” ce se vor retorice, dar care sunt aberante si penibile.
    In plus maestrul Edi Apostu descrie pe larg in „Dimensiuni transpersonale in creatia artistica” rolul denaturant al criticii de arta si cum influenteaza gresit consumatorul de arta. In cartea sa Edi Apostu sustine cu argumente solide ca in majoritatea cazurilor criticul de arta da valoare unor creatii artistice care in realitare nu merita luate in consideratie. Acesta este unul dintre motivele ce determina ca universul cultural-artistic sa cunoasca actualmente o invazie de kitsch si productii non-culturale ce trec drept arta, iar arta autentica sa ramana neobservata.
    In cartea sa exista un subcapitol dedicat „fenomenului kitsch”, articol sustinut cu argumente din surse stiintifice a unor experti in domeniu precum Matei Calinescu s.a.
    Ori comentariul tau denota ignoranta si lipsa de bun simt, iar mai inainte ca tu sa il denumesti pe Edi Apostu, „acest individ”, intreaba-te in sinea ta cine esti tu, care semnezi si cu pseudonim ca toate no-name-urile tari in gura, de iti permiti sa faci afirmatii de-a dreptul prostesti.
    Eu personal, dar cred ca si multi alti iubitori de frumos si inedit, am asteptat nerabdator ca Edi Apostu sa aduca „arta holotropica” la noi in oras si sunt mandru ca Romanul gazduieste creatia sa artistica in Muzeul de Arta. Si sincer picturile sale pline de culoare, viata si speranta m-au incantat la maxim.
    In plus, draga Lorelai, cred ca instigatorii, frustratii, cei cu „musca pe caciula, efectiv nulitatile ca tine nu merita nici macar bagate in seama. Dar dupa cum vezi eu am avut rabdarea sa ii iau apararea unui artist care merita toata admiratia si consideratia.

  • Lorelai 8 ani

    Cu siguranţă are dreptul, doar democraţia presupune pe lângă altele şi libera exprimare. Şi nu îmi pasă mai mult decât ţie. Aşa cum are EL o părere despre tot ce-l înconjoară (inclusiv divinitatea), la fel pot avea şi EU o părere. El şi-a împărtăşit opiniile, eu idem. Atât. Nu m-am erijat în expertă. (Şi de unde ştii că nu am scris şi eu o carte ?) Nu mai fi aşa înverşunat. Dacă ai citit despre principiile ZEN, ştii că înverşunarea nu se încadrează în domeniu…:))

  • Cristi Mihalcea 8 ani

    Eu nu is adept Zen. Dar am vazut pe Wikipedia despre ce e vorba.
    Insa spre deosebire de Edi Apostu, care are o opinie personala GENERALA si pertinenta, tu ai o opinie ce lezeaza direct o persoana anume. Deci asta e diferenta intre o persoana cu bun simt cum este Edi Apostu si tine care improsti cu noroi direct in persoana domniei sale.

  • Lorelai sau cum m-o fi chemând 8 ani

    Îmi pare rău pt. tine C.M. dacă asta ai înţeles.Eu nu i-am criticat arta, ci am tras nişte concluzii vis-a-vis de exprimarea lui, care denotă nişte …anume lipsuri. Şi apropos de criticii de artă… Urbea noastră se mândreşte cu o personalitate în persoana d-lui profesor GH.A.M. Ciobanu ( ca sa -ţi dau un exemplu), care a avut întotdeauna cuvinte frumoase la adresa fiecărui artist care i-a solicitat părerea. Cu siguranţă d-lui nu merită calificativul de ,,parazit care trăieşte pe spinarea artiştilor, şi care aberează fără noimă,, ca să te citez. Aşa că, nu ştiu zău care din noi e mai lipsit de bun simţ. Iar pt. cultura ta generală, să ştii că Romanul a avut şi are personalităţi care au îmbogăţit (şi o fac încă) patrimoniul cultural. Nu e bine să te crezi ,,buricul pământului,, denigrând alte categorii de persoane, mai ales când e vorba de artă. E bine ca fiecare să accepte că nu toţi împărtăşesc aceleaşi viziuni.

  • Ionuţ S. 8 ani

    <> -zice autorul. Ce pretenţie aveţi voi romaşcani, ca tipul să fie la curent cu personalităţile oraşului? Ha-Ha-Ha !!! Trăieşte în alte sfere…

  • Ionuţ S 8 ani

    <> -e partea de început care lipseşte, văd din comentariu….

  • Radu 8 ani

    Da de la ce va certati doamnelor si domnilor? Sau cum sa va zic?
    Cum stabiliti voi cine e indreptatit sa faca afirmatii si in ce masura?
    Iar daca voi cei care comentati sunteti semianalfabeti, de ce va dati in spectacol provocand contradictii inutile?
    Personalitati sunt peste tot. Si la mine in sat. Si nu is asa de plini de sine ca voi toti.
    Ce rol are G A M Ciobanu la care va referiti in arta oricarui artist din Roman sau de pe planeta? Sa intelegem ca critica unora infrumuseteaza sau deformeaza in sine arta cuiva?
    Nici eu nu inteleg critica de arta, nici cea literara, critica in general nu cred ca isi are rostul chiar daca sunt folosite tot soiul de cuvinte lucioase, slefuite.
    De exemplu, cred ca doar prostii apleaca urechea la vorbele fandosite ale unui critic ce promoveaza o pictura de slaba calitate, cum sunt kitsch-urile de care este imbacsita lumea, de care vorbea mai sus unul dintre voi.
    Pe de alta parte, daca pictura este deja superba, un critic de arta ce ar vorbi in van, nu ar face decat sa para penibil.
    In plus, din cate vad pe net, pictura lui Apostu e deja foarte atragatoare, rafinata, frumoasa de-a dreptu. NU AM COMENTARII:
    Cu ce i-ar putea imbunatati opera vorbele goale ale vreunui critic, fie el si personalitate de Roman ca Ciobanu, cand eu vad pe net ca tipul e artist international?
    Voi sunteti ca pichinezii aia care latra la dulai. Nu stiti ce spuneti, dar dati din gura.
    SA VA FIE RUSINE ! (vorba celui de mai sus)
    CIUDATILOR !
    :))

  • Cristi Mihalcea 8 ani

    Mai lorelai, cu cați gâlceavă Asa îi?
    Ce dumnezeu sau dracu are exprimarea artistului cu ce expune?
    DmDar ai citit tu cartea lui sa vezi ce exprimare are? Poate la interviu o fi fost obosit sau emotionat.
    In plus. Parlamentari, oameni de afaceri, literati si chiar filosofi au cateodata o exprimare mai greoaie in unele situatii. Bine unii sunt chiar analfabeti, dar nu e cazul.
    Ia si citeste-i cartea si dupa aia comenteaza.