Prima paginăRoman

Ecaterina Andronescu, ministrul Educației, crede în minuni

Dimensiune text

Întîlnirea ministrului cu directorii de școli din Roman și zonă s-a transformat într-un dezbatere cu accente critice. Ca profesor universitar, Ecaterina Andronescu a făcut apel la colegii de breaslă să facă „minuni de la catedră”. Ministrul Educației a promis sprijin financiar pentru reabilitare unor școli din Roman și zonă. Ministrul a cerut școlilor să lanseze proiecte cu finanțare europeană. Restructurarea școlilor profesionale și a liceelor tehnologice este urgentă, spune ministrul.

 

Foto: Ministrul Educației, Ecaterina Andronescu, alături de inspectorul școlar general Viorel Stan și de senatorul Ioan Chelaru

 

 

Prezentă la Roman la invitația senatorului Ioan Chelaru, Ecaterina Andronescu, ministrul Educației, a lansat o invitație la dialog și transparență, a făcut un exercițiu de sinceritate, a dat un examen cu directorii de școli prezenți și a propus soluții de natură a reforma și moderniza învățămîntul. În timp ce unii dintre directori au fost tentați să înfrumusețeze realitatea și statisticile cunoscute, alții au răspuns invitației ministrului Educației și au recunoscut eșecul de la examenele din ultimii doi ani, cînd rezultatele la bacalaureat și la evaluarea elevilor de clasa a VIII-a au evidențiat polarizarea excesivă a învățămîntului.

Aprecierile laudative adresate elevilor și profesorilor de la Colegiul Național „Roman-Vodă” (CNRV) au avut ca motivație rezultele constant foarte bune, la care se adaugă olimpicii și premiații cu aur la competiții internaționale. „Vă adresez mesajul nostru de mulțumire pentru aprecieri și pentru sprijinul acordat să putem reabilita corpul B al liceului, monument de arhitectură, de a cărui salvare vorbim de 20 de ani. Performanțele pe care le obținem sînt meritul copiilor deosebiți, aportul unui corp didactic de excelență și parteneriatului cu părinții„, a susținut Mihaela Tanovici, directoarea CNRV.

S-a pus imediat în discuție necesitatea reînființării centrelor de performanță pentru elevi, ministrul subliniind ideea că elitele trag societatea în sus, dar că școlile din mediul rural și învățămîntul tehnologic trebuie restructurate, astfel ca meseriile învățate să aibă corespondent pe piața muncii, de aici și obligativitatea parteneriatelor cu oamenii de afaceri, în timp ce liceele agricole ar trebui să aibă ferme model pentru ca absolvenții să poată relansa agricultura românească. „Elevii de la liceele tehnologice și cei care aleg ruta progresivă sînt o mare problemă și vor avea dificultăți de adaptare pe piața muncii. Mulți dintre ei vin din familii în care cel puțin un părinte este plecat la muncă în străinătate, cauză a dezinteresului, pentru că nu are cine să-i verifice și să-i supravegheze. Nu pot fi toate lăsate pe seama școlii, au și părinții rolul lor. Pe de altă parte, dacă ei intră cu note de 3 și 4 în liceu și nu pot cumula cunoștințe, nu pot depăși niște obstacole de adaptare„, a punctat Lorica Havrici, director al Colegiului Tehnic „Miron Costin”.

Soluția propusă de ministrul Educației a fost aceea a aplicării unor măsuri specifice în fiecare școală, mai ales organizarea de cursuri remediale cu astfel de elevi, începînd cu clasa a V-a. „Să vă faceți aliați din părinți, mulți s-au derobat de răspundere, iar școala nu le poate prelua pe toate. Aduceți părinții la școală, fiți mai transparenți. Societatea nu este dispusă să treacă peste greșelile din sistemul de învățămînt, iar greșelile care se fac se răsfrîng negativ asupra școlii„, a precizat ministrul Andronescu.

Strategiile de reformare a învățămîntului trebuie să includă și profesorii, crede ministrul, formarea continuă eliminînd riscul obținerii de note mai mici de 5 la titularizare. Reconsiderarea raporturilor dintre elevi-părinți-profesori și societate va avea ca suport o nouă abordare a valorilor, a normelor de conduită, a formării unei atitudini corecte, etice și morale. „Am cerut ajutorul ÎPS Daniel pentru o adaptare a programei școlare de la educația religioasă care să susțină acest efort, de recuperare morală„, susține Ecaterina Andronescu.

 

Bugetul Educației trebuie susținut cu fonduri europene

Senatorul PSD Ioan Chelaru a subliniat calitatea profesională a întîlnirii dintre ministrul Educației și directorii de școli din Roman și zonă, dar și consecințele care decurg din calitatea Ecaterinei Andronescu de om politic important și profesor universitar doctor.
Am vrut să fie o întîlnire de lucru, ocazie de a spune deschis ce se întîmplă în sistem, de ce este nevoie și ce se poate face, cît mai repede, pentru a îndrepta lucrurile și a pune pe primul plan, acolo unde îi este locul, Educația, fără de care nu putem vorbi despre progres. Sînt situații presante, cum ar fi reabilitarea corpului B de la CNRV, finalizarea lucrărilor de la noul Club al Elevilor, s-a vorbit aici despre acoperișul și lucrări de reabilitare la Colegiul Tehnic «Miron Costin», despre școala de la Văleni și lipsa unor microbuze școlare. Lista neajunsurilor este, din păcate, lungă. Educația a avut în acest an cel mai mic buget din ultimii 20 de ani, dar lucrăm la bugetul pentru 2013, în care vom avea grijă ca Educația să fie suficient susținută„, a declarat senatorul Ioan Chelaru.

Exemplele de bune practici prezentate de inspectorul general adjunct Maria Ghiniță au fost folosite ca argument de ministrul Educației. „Proiectele cu finanțare europeană obținute pînă acum dovedesc că aceasta este soluția pe care ar trebui să o aplice fiecare școală. Să nu mai cerem doar de la buget, să găsim surse alternative. Noi am inițiat, la nivel de minister, proiecte cu finanțare europeană, avem sprijinul Ministerului de Finanțe pentru a continua colaborarea cu Banca Mondială, dar vă cer să nu fie nici o școală fără proiecte europene„, a precizat ministrul Educației.

Cunoașterea unor modele de organizare și eficiență a fost un atu al ministrului, care a dat exemple de colaborare pentru sistemul after-school dintre școală și primărie, de organizare de ferme viabile, de consorții între școli, de parteneriate între oameni de afaceri și școli profesionale, condiții pentru ca susținerea financiară a școlii sau absorbția pe piața muncii a absolvenților să nu mai fie mari probleme.

 

Minus cu minus dă plus

Alexandru Onel, director al Grupului Școlar „Vasile Sav”, a prezentat performanțele școlii, solicitată în anii din urmă mai ales pentru clasele de informatică, acum avînd profil… de mecanică. „La clasele de informatică se obținea promovabilitate de 100% în ultimii doi ani, iar acum, cu memorii repetate, ne ocupăm de viitori specialiști pe care nu știm dacă-i cere piața muncii. În plus, structura anului școlar este diferită, de la 36 la 38 de săptămîni, după cum fac sau nu practică cei de la specialitatea tehnologică. Ar trebui, poate, armonizate. Cît privește concursul de directori, nu s-a mai organizat de patru ani„, a susținut directorul Onel. Memoriul pe temele expuse va avea rezolvare, a spus ministrul Educației, urmînd ca pentru directori să fie organizate concursuri deschise ori alegeri în cadrul consiliilor profesorale, pentru a nu se mai da curs numirilor pe criterii politice.

Problemele organizatorice au fost preluate de inspectorul general al Inspectoratului Școlar Neamț, Viorel Stan: „Rețeaua școlară se va stabili după realitatea din teren, la fel ca și numărul și structura claselor, atît la școli profesionale, cît și la liceele tehnologice. Planul de școlarizare va fi trimis la minister după consultarea școlii, a părinților și a oamenilor de afaceri„.

Invitația adresată de directorul Școlii „Vasile Alecsandri”, Maria Campău, de a participa ministrul Educației la aniversarea a 180 de ani de atestare documentară a celei mai vechi școali din Roman, a fost acceptată fără rezerve. Inspectorul general Viorel Stan a punctat: „Doamna ministru cunoaște foarte bine școlile din Roman și zonă, știe că aici s-au născut și format oameni valoroși, iar noi avem misiunea de a crește nivelul calității învățămîntului, ceea ce presupune că nu ignorăm lipsa banilor, urgenta reabilitarea unor școli și asigurarea trasportului elevilor cu microbuze. Avem o nouă viziune, avem surse alternative de finanțare, parlamentarii noștri promit să modifice legislația pentru a mai face angajări în școli, pentru a asigura burse și bani pentru navetă, pentru achiziții de microbuze în leasing, este o altă perspectivă de colaborare, dovadă deschiderea și interesul doamnei ministru Andronescu„.

Rezumat, mesajul ministrului Ecaterina Andronescu pentru directorii de școli sună astfel: „Școala nu poate fi mai bună decît o faceți dumneavoastră, dascălii. Minunea se întîmplă acolo, în fața clasei. Făuritorii națiunii sînt profesorii. Societatea nu poate fi mai bună decît  este școala astăzi, deși poate nu se uită cu ochii pe care-i meritați, dar noi trebuie să ne facem datoria știind că singura noastră avere este mintea„.

COMENTARII

WORDPRESS: 0