Debutant la catedră: „Statutul de profesor e onorant”

În acest an, 78 de absolvenţi din promoţia 2014 au dorit să intre în sistemul de învăţământ. Marius Mihai Archip nu a fost descurajat de salariul de debutant sau de examenul de titularizare, întrucât consideră onorant statutul de profesor.

78 de tineri, absolvenţi din promoţia 2014, fie de studii medii de specialitate, fie de studii superioare, au bătut, în acest an, la porţile şcolilor din judeţ, căutând oportunitatea de a pune prima piatră la temelia unei lungi cariere la catedră. Cei 78 de absolvenţi au participat la concursul de titularizare din 21 iulie. Dintre aceştia, 13 sunt profesori de educaţie fizică şi sport, 20 dintre ei sunt învăţători, educatoare şi profesori pentru învăţământul primar, 20 predau limbi străine, şase sunt profesori de matematică, patru de istorie, iar celelalte discipline au cel mult câte un reprezentant. Unii dintre ei au fost deja repartizaţi pe posturi, în baza rezultatelor obţinute, alţii încă mai aşteaptă ultimele etape prevăzute de Ministerul Educaţiei pentru împărţirea catedrelor.

Marius Mihai Archip a absolvit, în 2013, Facultatea de Geografie şi, de la 1 septembrie, este profesor la Școala „Mihai Eminescu”. Are asigurate, deocamdată, doar 15 ore din cele 18 cât reprezintă o normă completă, de loc e din Podoleni şi, în acest moment, navetist de 30 de lei pe zi, în căutarea unei camere de închiriat. Din ce i s-a spus, salariul este undeva în jur de 900 de lei, cu şansa de a obţine o mărire de 8 lei după definitivat. Dar, Marius Mihai Archip este foarte bucuros că este aproape de a atinge ceea ce şi-a dorit din copilărie: să fie profesor. „La geografie nu a fost nicio catedră titularizabilă şi am fost 30 de oameni. Am avut la concursul de titularizare media 8,58, o medie bună, spun eu, pentru că titularizarea e foarte dificilă pentru absolvenţi. Ceea ce se cere la proba scrisă este cu totul diferit de ceea ce se învaţă în facultate. Accentul este pus pe metodică, ceea ce face examenul greu de abordat de un absolvent. Înainte de proba practică se susţine şi o probă la clasă. În cadrul cursului de pedagogie se fac foarte puţine ore practice şi, dintr-o dată, trebuie să ţii lecţii în faţa a doi metodişti, profesori cu experienţă. Am avut colegi care nu s-au încumetat să se înscrie la examen. Nici salariul nu e foarte mare, există domenii înrudite cu geografia în care se poate câştiga mai bine şi fără teama că rămâi fără catedră de la an la an şi fără stresul că trebuie să te prezinţi mereu la examen”, spune Marius Archip.

marius 02El a ales, totuşi, catedra, întrucât consideră că i se potriveşte. „Totdeauna mi-am dorit să fiu profesor şi abia aştept să trec de cealaltă parte a catedrei. Statutul de profesor mi se pare onorant. Am avut şi norocul de a avea în şcoală doi profesori extraordinari, care au avut un rol important în decizia mea: profesorul de geografie din gimnaziu şi, mai ales, profesorul de geografie din liceu, domnul profesor Daniel Sava. Avea vocaţie, acea calitate care te face să fii apropiat de elevi fără efort, de a-i determina pe elevi să înveţe de plăcere, fără a pune presiune pe ei şi fără a fi un profesor sever, ci, mai degrabă, un prieten. Am fost olimpic la geografie, datorită domnului profesor. Mi-aş dori să fi preluat măcar puţin din felul lui de a fi la clasă”, spune Marius Archip.

La proba practică, a fost încurajat de profesorii care i-au urmărit evoluţia şi i-au dat la final nota 9. „Mi-au spus că am vocaţie”, spune proaspătul profesor. Prima zi în care se va afla în faţa elevilor este una cu emoţii şi aşteptări. „Este un lucru greu să fii actorul principal într-o clasă de elevi, cu atâţia ochi care te urmăresc şi au aşteptări de la tine. Îmi doresc să fie elevi buni, să le placă geografia, eu o să mă străduiesc să-i facă să le placă această disciplină. După părerea mea, programa după care se studiază acum în şcoală este depăşită. Multitudinea de cifre şi de date care trebuie învăţate pe de rost nu este relevantă. Niciun copil nu-şi va aminti peste ani ce înălţime are mai ştiu eu care masiv sau ce lungime are un anumit râu. În schimb, rămâne cu competenţele pe care le-a dobândit. Consider că e mai important dacă va învăţa să lucreze pe o hartă, dacă va şti să facă conexiuni între diferite domenii, dacă va şti să folosească informaţiile, să redacteze o lucrare sau o prezentare, pornind de la anumite informaţii. Nu vreau să fiu un profesor rigid. Rigiditatea nu aduce performanţă”, spune Marius Mihai Archip.


COMENTARII

WORDPRESS: 1
  • adyy 5 ani

    bravo,felicitarii si sa-ti urmeze exemplul cati mai multi tineri absolventi de universitate,in profesia de profesor.!!!