Prima paginăActualitateRural

Colaborare CJ – Guvern – comuna Ion Creangă pentru a salva podul

Dimensiune text

Situaţia podului de la Ion Creangă nu s-a rezolvat nici la cinci ani de la primele demersuri. Procedurile trebuie reluate de la capăt de autorităţile judeţene.

La cinci ani de la primele demersuri pentru reglementarea aspectului juridic în ceea ce priveşte podul şi zona arondată podului de la Ion Creangă, lucrurile s-au întors la 360 de grade. Adică exact acolo unde se aflau în 2008. „După inundaţiile din vara lui 2008, am iniţiat demersuri împreună cu deputatul de atunci al colegiului nostru, domnul Marius Neculai. Este nevoie de un schimb de terenuri între Direcţia Silvică şi Consiliul Judeţean pentru ca în zonă să se facă lucrări de consolidare”, a spus Petrică Prichici, primarul comunei Ion Creangă.

La acel moment, existau două posibilităţi prin care se putea realiza schimbul de terenuri: o lege specială sau o hotărâre de Guvern. În prima situaţie, iniţiativa trebuia să aparţină unui parlamentar, în al doilea caz, proiectul de hotărâre de Guvern trebuia pornit de la Consiliul Judeţean (CJ) Neamţ, fiindcă podul de la Ion Creangă aparţine CJ.  Deputatul Marius Neculai a iniţiat proiectul legislativ şi s-a ocupat ca proiectul să devină lege. Însă, în luna martie 2012, preşedintele Traian Băsescu nu a promulgat legea şi a cerut reexaminarea acesteia, motivând că scoaterea din fondul forestier naţional a unor terenuri aflate în proprietatea publică a statului şi transmiterea acestora din administrarea Direcţiei Silvice Neamţ în administrarea CJ Neamţ ar fi oportună numai cu condiţia compensării cu alte terenuri echivalente, respectîndu-se prevederile legale în vigoare.

Legea nepromulgată şi-a reluat cursul procedural, dar miercuri, 27 noiembrie, a primit aviz nefavorabil de la Guvernul României.

Ceea ce înseamnă că nu mai putem vorbi de legea „privind scoaterea din fondul forestier naţional a unor terenuri aflate în proprietate publică a statului şi transmiterea acestora din administrarea Regiei Naţionale a Pădurilor – Romsilva, Direcţia Silvică Neamţ, în administrarea Consiliului Judeţean Neamţ, în vederea realizării obiectivului de investiţii «Protecţie şi consolidare infrastructură, calibrare albie şi apărări pe maluri pod b.a. pe DJ 207C peste Siret km 6 plus 075, comuna Ion Creangă, judeţul Neamţ»”. În schimb, autorităţile judeţene trebuie să întocmească un proiect de hotărâre de Guvern. „Eu spun demult că trebuia hotărâre de Guvern, şi nu lege. Dar, ce-a fost a fost. Săptămâna viitoare, împreună cu reprezentanţii Prefecturii Neamţ şi ai Inspectoratului pentru Situaţii de Urgenţă, vom realiza proiectul de hotărâre, pe care îl vom transmite Guvernului României. Sper ca iarna aceasta să avem şi hotărârea aprobată”, a declarat Culiţă Tărâţă, preşedintele CJ Neamţ.

Primarul comunei Ion Creangă consideră că principala vină aparţine Ocolului Silvic, care a plantat în albia minoră a râului Siret, iar apa a fost împinsă spre malul stâng. „Acum sunt diguri făcute la Roman, Tămăşeni, Doljeşti şi, în caz de inundaţii, Siretul va veni cu viteză şi va afecta satele Ion Creangă şi Recea, iar reconstruirea zonei ar costa mult mai mult decât lucrările de consilidare. Cea mai urgentă lucrare este consolidarea malului, pentru a face faţă în caz de nevoie”, a precizat primarul Prichici.

Suprafaţa de teren de 16 hectare pe care CJ Neamţ trebuie să o defrişeze conţine vegetaţie care împiedică scurgerea optimă a apei în zona podului de la Ion Creangă. Din această cauză, Siretul a provocat, în timp, numeroase distrugeri în satele situate de-a lungul rîului şi a afectat podul rutier care face legătura între satul Cotu Vameş şi localităţile de pe celălalt mal, cum ar fi Ion Creangă, Recea, Valea Ursului sau Oniceni.

Consiliul Judeţean a alocat de mai multe ori sume considerabile pentru reparaţii la pod, dar lucrările s-au dovedit ineficiente. Soluţia defrişării şi a îndiguirii malului a fost aprobată ca fiind cea mai bună, în condiţiile în care proiectul prevedea şi o împădurire, ca o protecţie suplimentară a localităţilor situate pe malul stîng al Siretului.

Partajează articolul

COMENTARII

WORDPRESS: 1
  • mandea 8 ani

    problemele acestui pod sunt mult mai vechi ,daca-mi aduc bine aminte chiar din perioada cand ministrul transporturilor era chiar actualul presedinte Traian Basescu ,care impreuna cu Petre Roman au fost in acea perioada chiar la fata locului,dar asa se taraganeaza treaba la noi la romani pana cand intr-o buna zi cand va ceda de tot acest pod si vor fi nevoiti s-al reconstruiasca de la zero ,daca nu se hotarasc sa aprobe niste fonduri pentru consolidarea lui cat mai repede posibil