HomeEducatie

Care sunt noile materii pe care le vor studia elevii la gimnaziu

Limba română pierde o oră la clasa a V-a, dispare materia Limba latină şi apar discipline care înlocuiesc Cultura civică.

Ministerul Educaţiei şi Cercetării Ştiinţifice a lansat în dezbatere publică trei variante de planuri-cadru pentru gimnaziu. Planul-cadru este documentul care prevede ce discipline vor face elevii de clasele V-VIII şi câte ore îi vor fi alocate pe săptămână fiecărei materii. Disciplina Limba şi literatura română pierde o oră la clasa a V-a, în toate cele trei variante. Concret, dacă acum elevii fac cinci ore de română pe săptămână la clasa a V-a şi patru ore pe săptămână la clasele VI-VIII, noile planuri prevăd patru ore pe săptămână pentru toate clasele de gimnaziu.

Din planul-cadru dispare materia Limba latină, în prezent studiată la clasa a VIII-a, şi apar discipline noi – Educaţie pentru drepturile copilului (clasa a V-a), Educaţie interculturală (clasa a VI-a), Educaţie pentru cetăţenie democratică (clasa a VII-a) şi Educaţie economică (clasa a VIII-a) – care înlocuiesc Cultura civică.

Disciplina TIC (Tehnologia Informaţiei şi a Comunicaţiilor) devine obligatorie, iar Religia rămâne neschimbată. În niciuna dintre cele trei variante de planuri-cadru nu se regăseşte ca materie obligatorie disciplina Educaţia pentru sănătate, în prezent fiind disciplină opţională.

Programele şcolare vor stabili conţinutul fiecărei materii din planul-cadru. Documentele puse în dezbatere nu prevăd transdisciplinaritatea despre care se vorbeşte în Legea Educaţiei în vigoare din 2011. De doi ani, elevii susţin la nivel naţional testări transdisciplinare la clasa a VI-a. Este vorba despre evaluările naţionale de la finalul clasei, care presupun evaluare transdisciplinară la Limbă şi comunicare (testare la Limba şi literatura română şi Limba modernă) şi la Matematică şi Ştiinţe ale naturii (testare la Matematică, Fizică şi Biologie). Lipsa unui cadru care să prevadă explicit transdisciplinaritatea a fost cauza cel mai des invocată pentru rezultatele extrem de slabe pe care le înregistrează elevii români la testele PISA.