Instituţia Avocatul Poporului a trimis Guvernului, Ministerului Educaţiei şi Parlamentului un raport privind decontarea cheltuielilor de transport pentru elevii navetişti. Ministerul Educaţiei are datorii de câteva milioane de lei către navetiştii nemţeni.
Avocatul Poporului a trimis Guvernului, Ministerului Educaţiei, Camerei Deputaţilor şi Senatului un raport special privind decontarea cheltuielilor de transport pentru elevii care nu pot fi şcolarizaţi în localitatea de domiciliu. Raportul conţine sesizările venite din mai multe judeţe privind încălcarea dreptului şi accesului la educaţie şi problemele prin care trec mii de familii din ţară care sunt nevoite să suporte din buzunarul propriu milioane de lei vechi lunar pentru transportul copiilor la şcoală, deşi aceste cheltuieli ar trebui decontate de Ministerul Educaţiei. Avocatul Poporului atenţionează în document asupra riscului major de abandon şcolar, în cazul în care aceste deficienţe nu se remediază. „Din cazuistica instituţiei Avocatul Poporului a reieşit existenţa unor disfuncţionalităţi majore în asigurarea decontării cheltuielilor de transport în acest caz, ceea ce afectează însuşi dreptul copiilor şi al tinerilor la educaţie”, se arată în raport.
„Nedecontarea abonamentelor elevilor care frecventează unităţi de învăţământ în altă localitate decât cea de domiciliu constituie o încălcare a dreptului la educaţie, iar prin acest raport special se aduce în atenţia factorilor de decizie situaţia creată şi li se solicită punerea de acord asupra unei modalităţi de decontare în timp util a acestor abonamente, astfel încât, pe viitor, elevii să nu mai fie puşi în situaţia de a lipsi de la orele de curs”, precizează Romeo Busuioc, expert în cadrul instituţiei Avocatul Poporului la Biroul Teritorial Bacău.
Instituţia a cuprins în raport şi o serie de propuneri de modificare a legislaţiei şi recomandări pentru descurajarea firmelor de transport care obişnuiesc să crească tarifele nejustificat. Ministerul Educaţiei a dat publicităţii un raport referitor la tarifele percepute de operatorii de transport, din care reiese că, pentru distanţe similare, operatorii practică tarife diferenţiate. „Pe rutele de transport pe care există concurenţă sau transport feroviar, preţurile practicate pentru abonamente sunt rezonabile, dar pe cele mai multe trasee se află un singur operator de transport rutier, întrucât, în urma licitaţiilor organizate de Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii şi de consiliile judeţene, a fost desemnat, pentru un traseu, un singur câştigător. Responsabilii Ministerului Educaţiei au subliniat că, deşi sumele necesare pentru transportul elevilor se decontează de la bugetul de stat prin bugetul acestui minister, acesta nu are niciun mijloc legal pentru a stopa creşterea tarifelor şi, în general, pentru a controla operatorii de transport. Rezolvarea situaţiei pentru transportul elevilor poate presupune instituirea unei «burse de transport» în sumă fixă, astfel încât să nu mai existe posibilitatea creşterii tarifelor de către firmele de transport pe considerentul că Ministerul Educaţiei este obligat să deconteze abonamentele copiilor indiferent cât costă”, recomandă Avocatul Poporului.
Chiar dacă, spre sfârşitul anului şcolar, Ministerul Educaţiei a anunţat deblocarea a 30 de milioane de lei pentru rezolvarea situaţiei la nivel naţional, datoria către elevii din Neamţ încă nu a fost stinsă. În anul şcolar 2012 – 2013, elevilor li s-au decontat abonamentele doar pentru lunile septembrie şi octombrie. Din suma alocată judeţului Neamţ, la sfârşitul anului şcolar s-a mai plătit aproximativ o treime din restanţe.
Comentarii