Prima paginăRoman

Avioane produse la Roman pe terenul unei persoane din Franța

Dimensiune text

În câteva luni, în Roman va funcționa o fabrică de avioane. După nouă ani, timp în care fabrica de avioane ușoare, utilitare și de agrement a lui Vasile Procopie a funcționat în satul Valea Enei, din comuna Oniceni, investiția va fi mutată în Roman, în partea de nord a orașului, pe terenul care aparține unei femei din Roman stabilită în Franța. Vasile Procopie, patronul și administratorul afacerii, produce avioane în țară de nouă ani.

 

 

Această situație a fost cauzată de necesitatea proprietarului fabricii de a construi un aerodrom pentru testarea avioanelor fabricate, iar în comună pista nu poate fi construită din cauza unei case.

Săptămâna trecută, Vasile Procopie s-a întâlnit cu reprezentanții Primăriei municipiului Roman, discutând despre terenul pe care se va înălța hala de contrucție și se va construi pista. „Domnul primar și celelalte persoane din Primăria Roman au fost foarte deschise la colaborare. Le-am prezentat schița cu ceea ce am nevoie și s-a găsit soluția. Vara aceasta voi lucra în noua locație, dacă totul se desfășoară conform planului. Terenul a fost identificat în zona străzii Tirului„, a afirmat Vasile Procopie (foto), administratorul SC Aer-Tech Impex SRL.

Terenul pe care se va construi fabrica de avioane are o suprafață de aproximativ două hectare și aparține unei femei din Roman stabilită în Franța. „Doamna are terenul pe o parcelă cu probleme, în sensul că parcela are 20 de hectare, iar titlurile de proprietate însumează 30 de hectare. Noi îi vom da terenul doamnei în altă locație, pentru a se putea construi fabrica, fiindcă acesta trebuie să fie mai mult lung decât lat, să aibă o deschidere de minim 30 metri și o lungime de 750 metri, fără linii de tensiune și fără construcții, în ambele capete ale pistei„, a afirmat Laurențiu Dan Leoreanu, primarul municipiului Roman. Acesta a mai spus că soțul femeii care deține terenul a lucrat în aeronautică și că este interesat de proiect, dorind să se implice în dezvoltarea investiției.

Primarul municipiului Roman consideră că, pe lângă taxele locale pe care le va încasa de la această firmă, există și premisa dezvoltării unui punct de atracție pentru pasionații de avioane.

 

Afacere de familie în folosul comunității

 

Vasile Procopie s-a născut în satul Valea Enei, o așezare din comuna Oniceni, aflată la 32 de kilometri de Roman. A urmat Liceul de Aviație și Școala Tehnică de Aviație din Bacău, o școală tehnică de profil, apoi facultatea. S-a format la Uzina de Reparat Avioane din Bacău, iar după 1990, a plecat în Germania, unde, timp de șase ani, s-a specializat în fabrici de avioane. În anul 2004, cu banii câștigați și cu un împrumut în bancă, Vasile Procopie a cumpărat grajdul fostului CAP din sat, pe care l-a transformat în hangar și a început să colaboreze cu investitori nemți.

Inginerul produce propriile prototipuri de aparate de zbor. Ultimul dintre acestea – Wild Thing – are o autonomie de zbor de șase ore, poate zbura până la 4.000 de metri înălțime și atinge o viteză de 180 – 200 de kilometri pe oră.

De la înființarea societății, Vasile Procopie a produs și vândut 103 avioane, cu prețuri cuprinse între 35 – 50.000 euro, în funcție de aparatură și dotarea avionului.
Cei mai mulți dintre clienți sunt din străinătate. Realizăm, în principal, avioane utilitare pentru agricultură, precum și avioane-școală pentru cei care iau cursuri de zbor. În Germania, avioanele produse la Valea Enei sunt întrebuințate chiar și pentru patrulare la graniță„, spune proprietarul SC Aer-Tech Impex SRL.
Zborurile de încercare ale avioanelor vor aduna la Roman un număr mare de curioși, specialiști din aeronautică și oameni de afaceri străini, potențiali investitori.

Lucrăm cu opt angajați, care s-au format la locul de muncă. Construirea unui aerodrom la Roman ar putea însemna și alte locuri de muncă, de la mecanici la personal de întreținere. Amplasarea acestuia aproape de drumul european ar stimula patronii care lucrează în domeniul alimentației publice să deschidă restaurante sau chiar mici pensiuni în preajmă. Dacă reușesc să fac acest pas, investiția se va transforma, dintr-o afacere de familie, într-una care va rămâne comunității„, a spus constructorul de avioane.

În perioada interbelică, în Roman a existat un aerodrom, unul dintre cele mai importante din Moldova, fiind utilizat de către Armata Română în cel de-al doilea război mondial. Ulterior, importanța acestuia s-a diminuat, astfel că ultimul miting aviatic pe aerodromul din Roman a avut loc în anul 1963, pentru ca, în 1979, pe terenul aerodromului să se construiască Întreprinderea de Fire și Fibre Poliamiadice, închisă și aceasta după 1990.

COMENTARII

WORDPRESS: 0