Actele de căsătorie emise digital la Roman, din această săptămână

HomeSocial

Actele de căsătorie emise digital la Roman, din această săptămână

Începând de luni, 31 martie 2025, la Direcţia Locală pentru Evidenţa Persoanelor din cadrul Primăriei Roman, activitatea de stare civilă este realizată doar în sistem electronic, în urma unui proiect implementat la nivel național, a anunțat primarul municipiului Roman, Laurențiu Dan Leoreanu.

Acest lucru înseamnă că înregistrarea căsătoriilor – alături de nașteri, decese și divorțuri – va fi realizată doar digital, informațiile urmând a fi completate electronic de către ofițerii de stare civilă. Apoi, documentele vor fi tipărite pe imprimate tipizate de stare civilă, cu elemente de securitate specifice. Acest proces va elimina și necesitatea arhivării fizice a registrelor, contribuind astfel la eficientizarea activității oficiilor de stare civilă și reducerea birocrației.

De asemenea, în urma implementării acestui sistem, oficierea căsătoriilor nu se va mai putea face decât la Starea Civilă. „Acest lucru înseamnă că ofițerii de stare civilă nu vor mai putea să se deplaseze în afara primăriei – nici în parcuri, nici în biserici, nici în alte locuri, fiind vorba de un sistem integrat, electronic, online – care este, practic, imposibil de mutat. Începând din 31 martie, toate primăriile din țară trebuie să folosească acest sistem. Lucrurile vor fi simplificate, prin faptul că acest sistem îi va scuti pe oameni de a mai depune cerere scrisă de mână și așa mai departe. Vechiul registru, în care mirii semnau la finalul căsătoriei, a fost înlocuit cu acest sistem digital. Toate informațiile sunt trecute în calculator de ofițerul stării civile, iar la final tinerii căsătoriți semnează atât fizic, cât și digital. Ca o recomandare, dacă îmi este permis: până ce sistemul se rodează, e mai complicat să fie puse în aceeași zi căsătoria civilă și cununia religioasă – de exemplu săptămâna trecută au fost întârzieri și de 30 de minute la reacțiile sistemului, un sistem național. Fiind această dependență, cred că lucrurile trebuie gândite pragmatic, astfel încât să nu apară impedimente”, a declarat primarul Laurențiu Dan Leoreanu.

La nivel național, Ministerul Afacerilor Interne a implementat, în parteneriat cu Serviciul de Telecomunicații Speciale, Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației și Autoritatea pentru Digitalizarea României, proiectul Sistem Informatic Integrat pentru Emiterea Actelor de Stare Civilă (SIIEASC), co-finanțat cu fonduri europene. Proiectul are ca obiectiv general informatizarea sistemului de depunere a cererilor pentru înregistrarea și eliberarea documentelor de stare civilă, precum și implementarea suportului necesar dezvoltării și accesării serviciilor electronice ce au la bază informații de stare civilă pentru naștere, căsătorie, divorț și deces.