Prima paginăSocialEducatie

„Vreau să-mi fac meseria cu pasiune”

Dimensiune text

Iulia Toma este unul dintre puţinii absolvenţi de facultate care au intrat în acest an în şcolile din Neamţ.

Într-o perioadă în care pe uşa cancelariilor răzbat mai mult voci nemulţumite – ba de mărimea salariilor, ba de examenele dificile prin care trebuie să treacă pentru a-şi asigura o catedră, ba de atitudinea societăţii faţă de statutul cadrelor didactice -, Iulia Toma, o tânără de 24 de ani, a ales să fie profesoară. A absolvit Facultatea de Geografie din cadrul Universităţii „Alexandru Ioan Cuza”, specializarea geografia turismului, şi, în această vară, a încheiat un master la Facultatea de Ingineria Protecţiei  Mediului din cadrul Universităţii Tehnice „Gheorghe Asachi”.

Deşi specializarea pe care o are i-ar fi permis să acceadă şi în alte domenii, a ales învăţământul. La examenul de titularizare a avut o medie peste 8, care îi dădea posibilitatea de a alege o catedră titularizabilă. Nu a avut, însă, de unde. În judeţ a fost o singură catedră de geografie titularizabilă. Este suplinitoare în două şcoli, la Școala „Mihai Eminescu” din Roman şi la Școala Gimnazială din Gâdinţi. Recunoaşte că motivaţia ei poate părea un clişeu: asta am visat de mică. „Pur şi simplu, asta mi-am dorit. Joaca mea preferată de copil era cu păpuşile, pe care le aliniam ca pe copii în bănci, la şcoală, şi cărora le vorbeam şi le puneam note. Culmea, cu o hartă a României atârnată pe perete”, îşi aminteşte Iulia.

Astăzi este profesoară de geografie „pe bune”, experienţa la catedră numărându-se, deocamdată, în zile. „Prima zi a fost cea mai grea şi mai obositoare. M-am pregătit foarte mult pentru această zi, am făcut scenarii în minte şi mi-am imaginat de sute de ori cum o să fie când o să intru în clasă. Realitatea nu a fost chiar ca în scenariu. Am avut foarte mari emoţii, cred că se cunoşteau şi în voce. După ce am intrat în clasă şi am început să strig catalogul şi să vorbeasc cu copiii, m-am simţit mult mai bine”, a spus Iulia Toma.

Cele trei zile de experienţă i-au arătat Iuliei că viaţa la şcoală se vede altfel de cealaltă parte a catedrei. „Elevii sunt mai energici, mai nestăpâniţi în clasă decât eram noi la vârsta lor”, spune Iulia Toma. „Din afară pare foarte simplu să fii profesor. Stai câteva ore la şcoală, mai dai un test, mai pui o notă. Asta e partea văzută a muncii unui profesor. Ceea ce faci la şcoală continuă, însă, acasă. În fiecare zi trebuie să te pregăteşti pentru ziua următoare. Și pentru un test trebuie să te pregăteşti, să stabileşti subiectele, să faci un barem de corectare. Munca asta nu se vede decât mai târziu, în rezultatele pe care le obţin elevii”, a spus Iulia Toma. La început de drum, tânăra profesoară speră ca, peste ani, să poată fi un model pentru colegii tineri. „Vreau să parcurg toate treptele carierei didactice şi să-mi fac meseria cu pasiune”, a spus Iulia Toma.

În judeţul Neamţ intră în învăţământ, în fiecare an, aproximativ 50 de proaspeţi absolvenţi ai instituţiilor de învăţământ. Chiar dacă numărul celor care absolvă facultăţile de profil din cadrul universităţilor este mai mare, salariile tentante din alte domenii, sita examenelor obligatorii pentru intrarea în sistem şi, nu în ultimul rând, numărul foarte mic de locuri vacantate în fiecare an şcolar fac să crească, an de an, media de vârstă a celor aflaţi la catedră.

COMENTARII

WORDPRESS: 0