Noua lege a Sănătății prevede ca fiecare pacient să contribuie la Sănătate, indiferent dacă este asigurat sau nu. Gratuite vor fi doar serviciile medicale de urgență sau de tratare a unor boli contagioase. O consultație va costa între 4 și 90 de lei. Vor fi scutiți de coplată pensionarii cu pensii de pînă la 740 lei pe lună, copiii pînă la vîrsta de 18 ani, tinerii de la 18 ani pînă la vîrsta de 26 de ani, dacă sînt elevi, studenți sau ucenici și nu au venituri.
Începînd cu anul viitor, nu vor mai exista servicii medicale gratuite decît în cazul urgențelor. Asigurarea medicală obligatorie va fi numai pentru boli cronice, cum ar fi diabetul sau cancerul, pentru celelalate servicii urmînd să intre în vigoare coplata. Noua lege a Sănătății prevede clar care sînt aceste categorii exceptate și de unde vor proveni fondurile care să acopere financiar serviciile prestate către acestea. Astfel, pentru co-asigurați, respectiv soțul, soția sau părinții fără venituri proprii, aflați în întreținerea unei persoane asigurate, sînt prevăzute următoarele situații: în cazul în care venitul impozabil lunar al persoanei asigurate depășește dublul salariului minim brut pe țară, persoana asigurată va plăti contribuția de asigurări obligatorii de sănătate în cota corespunzătoare pentru asigurat, aplicată la salariul minim brut pe țară, lunar, pentru fiecare persoană co-asigurată. În situația în care venitul impozabil al persoanei asigurate este sub cel menționat, contribuția de asigurări obligatorii de sănătate, în cota corespunzătoare pentru asigurat, aplicată la salariul minim brut pe țară, lunar, se plătește din bugetul de stat.
Tot în obligația bugetului de stat va fi plata contribuției de asigurări obligatorii de sănătate pentru persoanele cu handicap care nu realizează venituri din muncă, pensie sau alte surse, persoanele persecutate din motive politice de dictatura instaurată cu începere de la 6 martie 1945, precum și pentru cele deportate în străinătate ori cu statut de prizonieri, cele prevăzute în Legea recunoștinței față de eroii-martiri și luptătorii care au contribuit la victoria Revoluției române din decembrie 1989, precum și pentru persoanele care au avut de suferit în urma revoltei muncitorești anticomuniste de la Brașov din noiembrie 1987 și care nu realizează alte venituri decît cele provenite din drepturile bănești acordate de aceste legi. Tot bugetul de stat va suporta plata contribuției la asigurările obligatorii de sănătate pentru persoanele care se află în concediu pentru incapacitate temporară de muncă, pentru cele care se află în concediu și indemnizație pentru creșterea copilului pînă la împlinirea vîrstei de doi ani și trei ani pentru copiii cu handicap.
Pușcăriașii, plătiți din banii noștri
Din buget va fi suportată plata și pentru persoanele care execută o pedeapsă privativă de libertate sau care se află în arest preventiv, precum și cele care se află în perioada de amînare sau întrerupere a executării pedepsei privative de libertate, dacă nu au alte venituri. Statul va plăti și pentru străinii aflați în centrele de cazare în vederea returnării ori expulzării, precum și pentru cei care sînt victime ale traficului de persoane, care se află în timpul procedurilor necesare stabilirii identității și sînt cazați în centrele special amenajate potrivit legii. În plus, pentru pensionarii cu venituri din pensii mai mici de 740 lei, bugetul de stat are obligația plății contribuției de asigurări obligatorii de sănătate, în cota corespunzătoare pentru asigurat. Pentru persoanele care beneficiază de indemnizație de șomaj, obligația plății contribuției de asigurări obligatorii de sănătate revine bugetului asigurărilor de șomaj. Dintre persoanele care nu realizează venituri impozabile, plata contribuției de asigurări obligatorii de sănătate va fi suportată din bugetul administrației publice locale – pentru cele care beneficiază de venitul minim garantat și cele care sînt asistate social, potrivit proiectului de act normativ.
Asigurări de sănătate numai pentru boli grave
Din toamnă va intra în vigoare și legea care reglementează coplata. Practic, asigurările de sănătate vor fi exclusiv pentru tratamentul bolilor grave. Pentru celelalte servicii medicale va funcționa coplata sau asigurarea facultativă. Important este, însă, să se stabilească pachetul minim de servicii. Acesta nu trebuie confundat cu pachetul social de servicii care se aplică persoanelor fără venituri. După stabilirea pachetului minim, care va include doar servicii de urgență, servicii de recuperare medicală sau de profilaxie a bolilor contagioase, pacienții care au loc de muncă și sînt asigurați au în față co-plata, care reprezintă contribuția personală la plata serviciilor medicale. Scopul este de a descuraja cererea nejustificată de servicii medicale și de a avea un control mai strict asupra corectitudinii raportărilor de servicii medicale efectuate de către furnizori. Totodată, coplata va fi și un instrument de stimulare a exigenței pacienților față de calitatea serviciilor furnizate. Domeniile de asistență medicală pentru care se încasează coplată sînt: asistență medicală primară, asistență medicală ambulatorie de specialitate pentru specialitățile clinice, inclusiv recuperare, medicină fizică și balneologie, precum și asistența medicală ambulatorie asigurată în baza competențelor sau atestatelor de studii complementare în fitoterapie, homeopatie, planificare familială și acupunctură; asistență medicală ambulatorie de specialitate pentru specialitățile paraclinice, asistență medicală spitalicească. Suma minimă de plată pentru o consultație este de 4 lei, iar suma maximă poate ajunge la 90 de lei. Nu toți cetățenii vor plăti aceste contribuții. Există categorii de persoane scutite de la coplată. Astfel, vor fi scutiți de coplată pensionarii cu venituri numai din pensii de pînă la 740 lei pe lună, copiii pînă la vîrsta de 18 ani, tinerii de la 18 ani pînă la vîrsta de 26 de ani (fără venituri), dacă sînt elevi, absolvenți de liceu, pînă la începerea anului universitar, dar nu mai mult de trei luni, ucenicii sau studenții- dacă nu realizează venituri din muncă; bolnavii cu afecțiuni incluse în programele naționale de sănătate, pentru serviciile medicale aferente bolii de bază respectivei afecțiuni, dacă nu realizează venituri din muncă, pensie sau alte surse; femeile însărcinate și lăuzele – pentru serviciile medicale legate de evoluția sarcinii.
Coplata nu se aplică serviciilor medicale de urgență.










Comentarii 0
Discuția cititorilor despre acest articol