Conducerea ISJ a comandat un studiu pentru a afla de ce chiulesc elevii din Neamţ. Cele mai invocate motive ţin de navetă, de situaţia familială, de programul încărcat şi de orele anoste.
Programul strict al mijloacelor de transport cu care fac naveta, lipsa mijloacelor financiare necesare pentru a plăti drumul zilnic până la şcoală şi înapoi acasă, programul supraîncărcat, dar şi maniera învechită în care mulţi dintre profesori îşi ţin orele sunt principalele motive care îi împing să chiulească pe elevii din Neamţ. Acestea sunt rezultatele unui studiu realizat de experţii din cadrul Centrului Judeţean de Resurse şi Asistenţă Educaţională Neamţ (CJRAE) în decembrie 2013, la cererea conducerii Inspectoratului Școlar Judeţean (ISJ) Neamţ. Studiul a fost motivat de numărul mare de absenţe înregistrat de elevii din judeţ în luna noiembrie 2013, 161.508 absenţe, cu mult mai multe în comparaţie cu situaţia înregistrată în noiembrie 2012.
26% dintre elevi au parte de ore plăcute
Chestionarul construit la nivelul CJRAE Neamţ a fost aplicat unui număr de 136 de elevi, selectaţi din opt unităţi de învăţământ nemţene, în care a fost înregistrat un număr semnificativ de absenţe pe parcursul lunii noiembrie 2013. Din totalul elevilor cuprinşi în studiu, 33,8% sunt fete şi 66,2% sunt băieţi, 29,4% provin din mediul urban şi 70,6% din mediul rural. Cei mai mulţi dintre elevii care absentează aleg să facă acest lucru la sfârşitul programului şcolar – 55%, comparativ cu 34% care absentează la începutul programului sau 21% care aleg să plece de la orele aflate la mijlocul orarului zilnic. „Aceste rezultate demonstrază faptul că un motiv deosebit de important care conduce la înregistrarea absenţelor ar putea fi supraîncărcarea programului de şcoală sau imposibilitatea de a participa la orele de început şi/sau de sfârşit din cauza navetei”, a precizat profesor Melania Pleşa, director CJRAE Neamţ.
Cele mai frecvente motive enumerate de elevi cu privire la ceea ce îi determină să lipsească de la şcoală sunt legate de programul şcolar supraîncărcat, severitatea unor profesori, frica de note proaste, dezinteresul faţă de anumite discipline, dar şi de natură personală – lenea, plictiseala, oboseala sau de natură familială – probleme medicale, financiare, grija pentru fraţii mai mici sau treburile gospodăreşti. Dintre motivele ce îi determină pe elevi să fie prezenţi la cursuri aceştia enumeră: învăţarea unor lucruri noi, pentru obţinerea unei diplome, pentru a nu-şi dezamăgi părinţii, pentru un viitor mai bun sau pentru a nu se plictisi acasă.
Rezultatele obţinute în cadrul studiului de faţă arată că absenţele înregistrate în rândul elevilor se datorează, în mare parte, atitudinii cadrelor didactice în timpul actului educaţional. Doar 26% dintre cei chestionaţi afirmă că profesorii creează o atmosferă plăcută în timpul orelor, 20% consideră că înţeleg foarte mult ceea ce se predă în timpul orelor şi doar 34% declară că se simt apreciaţi şi respectaţi de profesori. În ceea ce priveşte evaluarea cunoştinţelor, 47% dintre elevii cuprinşi în studiu consideră că sunt evaluaţi corect de către profesori.
Profesorii vor fi formaţi „pe potriva” elevilor
Analiza rezultatelor chestionarului a determinat conducerea ISJ Neamţ să iniţieze cursuri de formare destinate profesorilor şi, mai ales, diriginţilor, care să afle care sunt metodele moderne prin care pot ţine pasul cu cerinţele elevilor de astăzi. „Generaţiile pe care noi le avem astăzi în bănci sunt diferite de cele de acum 20 de ani, dar şi faţă de acum zece ani. Copiii s-au format într-o cu totul altă perioadă, au necesităţi şi aşteptări diferite de cele de acum două generaţii, de exemplu. Tocmai de aceea consider că este obligatoriu ca diriginţii şi consilierii şcolari să urmeze cursuri de managementul clasei. Am discutat deja acest lucru cu specialiştii din cadrul CJRAE, ne aflăm acum în faza identificării formatorilor. Un astfel de curs a mai fost organizat în 2007, dar consider că este obligatorie o reactualizare, pentru că elevii nu mai sunt cei de atunci”, a spus inspectorul şcolar general Viorel Stan.
Comentarii