Ziarul de Roman a militat, alături de toți politicienii, indiferent de partide, de oamenii de afaceri, de cetățeni, pentru nevoia ca Autostrada Moldova să fie realizată. Am răspândit în tot Internetul cuvintele și promisiunile decidenților. Mai acum o săptămână, scriam, așa cum se menționează în programul Ministerului Transporturilor pe acest an, că bani pentru a demara măcar studiile de fezabilitate (să facem documentele, nu să ne apucăm de săpat și de asfaltat) pentru a lega Moldova de Vestul țării nu sunt alocați. Acum, trei parlamentari, doi la Putere și unul în Opoziție, se bat în declarații și acuzații. Vă lăsăm pe dumneavoastră, cititorii noștri, să decideți care are mai mare dreptate, dacă are cineva dreptate, dacă se face vreodată dreptate. Noi credem că toți vor Autostrada, dar e mai greu să-i convingă și pe cei care stau cu pixul în mână să o și bifeze ca prioritate.
În bugetul Ministerului Transporturilor nu sunt bani în 2017 pentru Autostradă
Pe 29 ianuarie, Ziarul de Roman anunța ceea ce ne-au spus factorii de decizie: „Ministerul de Finanțe a dat publicității săptămâna trecută bugetul Ministerului Transporturilor pe 2017. La capitolul «Proiectele prioritare ale MT pentru anul 2017 şi perspectiva 2018 – 2020», Guvernul trece continuarea lucrărilor la câteva autostrăzi în lucru, la care se adaugă autostrada Sibiu – Pitești. Este vorba de autostrada Constanța – Nădlac, finalizarea autostrăzii Lugoj – Deva, finalizarea lucrărilor la autostrada Transilvania, autostrada Sibiu – Pitești, finalizarea autostrăzii Sebeș – Turda.”
Redăm declarațiile politicienilor romașcani, fiecare cu argumentele sale, unele susținute doar cu imagini din programele de guvernare, dar care, între noi fie vorba, nu sunt literă de lege, sunt doar proiecte asumate, despre care, bineînțeles, putem și crede că vor fi făcute. Dar când?
Liberalul Laurențiu Leoreanu spune că parlamentarii PSD din Moldova nu au susținut proiectul
Pe 3 februarie, pe pagina deputatului Laurențiu Leoreanu era postat următorul mesaj: „Este de neînțeles cum unul dintre cele mai importante proiecte de care are nevoie zona Moldovei, autostrada Iași – Târgu Neamț – Târgu Mureș, a fost ignorat de cei de la PSD. Concluzia este următoarea: Guvernul PSD nu a trecut autostrada în buget, în planul de investiții și nu sunt interesați de acest obiectiv și dezvoltarea Moldovei. Situația stă în felul următor: parlamentarii PNL din județul Neamț, Iași, Bacău, Vaslui, Suceava și Botoșani au depus un amendament la legea bugetului de stat în care au cerut bani pentru autostrada Unirii. Amendamentul a fost asumat de către Grupurile reunite al PNL din Camera Deputaților și Senat. Amendamentul pus aici în discuție a fost susținut de către Marius Bodea, membru PNL al Comisiei de Transporturi, care a avut o argumentație solidă și pe măsură, ale cărei concluzii creionau clar faptul că construcția autostrăzii Târgu Mureș – Iași – Ungheni ar însemna șansa refuzată de dezvoltare a zonei Moldovei. Dovada dezinteresului celor de la PSD, pe perioada în care au fost prezentate argumentele, s-a materializat în comentarii malițioase, de genul: «Declarațiile politice nu se fac aici, în cadrul comisiilor». Mai mult chiar, unii parlamentari de la PSD, care nu au susținut amendamentul și nici nu cred că înțeleg necesitatea proiectului… nu au avut nimic de adăugat în timpul dezbaterii, au comentat… Da, parlamentarii liberali din Neamț nu au fost prezenți la ședința Comisiei de Transporturi, pentru că nu sunt membri în această comisie, dar amendamentul a fost asumat de PNL, așa cum am precizat mai sus, și Marius Bodea a fost mandatat de grupul PNL să prezinte argumentele pentru necesitatea realizării acestui proiect. Parlamentarii PSD au votat împotriva acestui amendament, iar acum mimează preocuparea. Dacă erau cu adevărat interesați și nu uitau că sunt acolo pentru a reprezenta interesele cetățenilor, ar fi votat pozitiv, așa cum au procedat colegii lor din Comisia de Educație, unde amendamentele PNL au primit aviz pozitiv. Parlamentarii PSD, mai ales cei din Moldova, ar trebui să voteze pozitiv proiectul autostrăzii Iași – Târgu Mureș, ca așa să dea dovadă că iubesc Moldova și pe cei care i-au ales”.
PNL vrea pentru autostradă bani siguri, de la buget, nu atragere de fonduri europene
Pe 4 februarie, același deputat PNL revine cu detalii legate de viziunea asupra Autostrăzii: „Pentru a clarifica anumite aspecte eronate, promovate din culpă sau cu premeditare de unii cetățeni, dar mai ales pentru a stabili adevărul dincolo de orice dubii, vă prezint conținutul amendamentului depus de către parlamentarii PNL în ceea ce privește bugetul pentru Ministerul Transporturilor și punctual pentru autostrada «Unirii»:
«Anexa 3/24/28 – Ministerul Transporturilor – C – Alte cheltuieli de investiții: se alocă suma de 238.000 mii lei destinată actualizării pentru autostrada Iaşi – Tg. Mureş: studiului de fezabilitate, proiectului tehnic și autorizației de construcție pentru Tronsonul Târgu Mureș – Ditrău – 91.6 km; studiului de fezabilitate pentru Tronsonul Ditrău – Tîrgu Neamț – 118.100 km studiului de fezabilitate pentru Tronsonul Tîrgu Neamț – Ungheni – 100.6 km».
Pentru cei mai puțin familiarizați cu datele tehnice, voi clarifica și unele aspecte de nuanță – diferența esențială dintre suma propusă de PNL și cea din proiectul PSD ține de sursa de finanțare. Noi, parlamentarii PNL, ne dorim urgentarea și certitudinea acestui proiect, fără a fi constrâns de niciun factor extern. Astfel, sursa de finanțare propusă a fost cea de la Bugetul de Stat (BS) și nu prin Programul Operațional Infrastructură Mare (POIM), așa cum își doresc colegii de la PSD, program supus riscurilor externe de finanțare (în principiu fonduri care nu există și ar urma să fie atrase). Ne-am dorit, deci, o sumă concretă, reală, existentă, conformă cu studiile anterioare și care să facă din această autostradă o certitudine, și să nu rămână doar o iluzie pierdută prin sertarele ministerului.
Mai mult, conform analizei realizate de către specialiștii din Ministerul Transporturilor, suma propusă de colegii de la PSD nu doar că este iluzorie, dar nici nu acoperă necesarul financiar pentru definitivarea acestor studii, fiind, astfel, doar o cifră aruncată mai mult pentru statistici politicianiste.
În concluzie, noi, parlamentarii PNL din Moldova, ne-am dorit ca finanțarea pentru autostrada Iași – Tg. Mureș, proiect vital pentru dezvoltarea economică a zonei, să fie o certitudine, și nu doar un proiect supus unor constrângeri tehnice, politice, administrative – externe!
Stabilind, pe date concrete, diferența între termenii tehnici (BS, POIM), cunoscând acum aceste nuanțe, sunt convins că dumneavoastră veți putea stabili corect cine, cum și cât prezintă date precise sau mai puțin reale, cine sunt cei care își doresc cu adevărat acest proiect sau dacă cineva încearcă sa mascheze o iluzie într-o certitudine.
Eu, Laurențiu Leoreanu, am pus mereu interesul comunității locale pe prim plan, iar toată energia mea este concentrată în aceste momente, ca membru al Comisiei de Buget, în a obține maximul posibil pentru noi, cei din Roman, din zona Roman, din Neamț. În ședința de astăzi, voi susține activ inclusiv acest amendament la care facem referire, precum și celelalte amendamente inițiate de mine și cu efecte directe în dezvoltarea Romanului. Susțin cu toată forța proiectele concrete, reale pentru comunitate, atât prin amendamentele depuse, cât și prin susținerea inițiativelor constructive propuse de către colegii mei, indiferent de culoare politică, pentru că ambițiile politice nu au ce căuta în construcțiile vitale pentru comunitate”.
Social-democratul Alexandru Rotaru are studii pentru Autostradă
Pe 3 februarie, deputatul PSD Alexandru Rotaru venea și el cu un punct de vedere asupra subiectului Autostrăzii. Din păcate, acesta vorbește doar despre realizarea studiilor și programul de guvernare al PSD, care, da, sprijină acest proiect, dar guvernarea se face pe patru ani.
„Elaborarea studiilor de fezabilitate pentru autostrăzile din Moldova sunt prevăzute în programul de guvernare al PSD, respectiv în bugetul Ministerului Transportului! Moldova va avea autostradă!” Mesajul are atașată o fotocopie a unui document al Ministerul Transporturilor: „Principalele direcții ale politicii de investiții în domeniul rutier pentru anul 2017:
– continuarea implementării proiectelor de infrastructură în domeniul rutier: Pitești – Sibiu, Lugoj – Deva (L2, L3, L4), Sebș – Turda, autostrada Transilvania, DN Centura București
– elaborarea studiilor de fezabilitate pentru Coridorul IX de transport rutier (Ploiești – Buzău – Focșani – Bacău – Pașcani), Autostrada Montana (Tg. Mureș – Tg. Neamț – Iași – Ungheni), Autostrada Pitești – Craiova, Inel București, Autostrada Comarnic – Brașov”.
Senatorul PSD Dan Manoliu spune că liberalii nu vor autostradă
Sâmbătă, și senatorul Dan Manoliu a ieșit cu o declarație pe Facebook. Acesta vorbește de o comisie din Senat, dar până la urmă textul este: „Ieri, 03.02.2017, am luat parte la ședința Comisiei de Transporturi din Senatul României. Pentru autostrada Iași – Tg Neamț – Tg Mureș a fost prevăzută suma de 15,26 milioane lei, iar pentru drumul expres Ploiești – Bacău – Pașcani (care va străbate județul Neamț, pe lângă Roman) suma de 26,66 milioane lei – amândouă pentru elaborarea studiului de fezabilitate. Niciunul din cei trei parlamentari PNL de Neamț (deputatul Leoreanu, deputatul Cozmanciuc, senatorul Țapu) nu au fost prezenți. Probabil pentru PNL, Moldova nu mai contează!”.
De duminică, victorie pe promisiuni
Deputatul Laurențiu Leoreanu a venit duminică după-amiază cu o nouă precizare, în calitate de membru al Comisiei de buget: „La fel și în cazul bugetului pentru Ministerul Transporturilor, câteva sute de amendamente, la două dintre ele fiind parte activă, reușind prin implicare să obțin cel mai strâns scor la amendamentul privind autostrada Ungheni – Iași – Tg. Mureș (14 Pro – 14 Contra – 2 Abțineri), condiții în care am primit promisiunea ministrului de resort de a acorda atenție sporită acestui proiect. Consider că aceasta poate fi o victorie de etapă”.
Comentarii
DL LEOREANU MANCA GOGOSI CA DE OBICEI SI TRAGE TURTOIU NUMA IN OGRADA LUI DACA AR PUTEA AR FI NUMAI EL CEL CARE AR VREA MILITA REALIZA AUTOSTRADA EST – VEST DACA S-AR PUTEA SA II TREACA PRIN CURTE CA SA SE STIE CA NUMAI EL A FACUT MINUNEA – NUMAI LIBERALII FAC ALTII DOAR DESFAC UNII FAC DOAR IN INTERESU LOR SI GASTII LOR DE MEDIOCRI CARE AU PUS LABA DE ORASUL ROMAN=GASCA LEOREANA
daca voia altceva decat publicitate, leoreanu incerca sa adune toti parlamentarii din moldova( si oare dece nu avem nici un ministru din moldova?) si sa faca lobi pentru proiecte (cuvint pronuntat cu spume la gura cum numai alesul poate) comune.
Toți parlamentarii din zona Moldovei,indiferent din ce partid faceți parte,aveți misiunea de a va lupta în parlament pentru demararea imediata a lucrărilor la realizarea autostrăzii Moldova-Transilvania, proiect vital pentru dezvoltarea zonei Moldovei.
Romaşcani, Leoreanu se opune măririi salariilor şi pensiilor, se opune eliminării celor 102 taxe. Împreună cu usr fac circul de la Bucureşti care destabilizează această ţară!