Prima paginăRoman

Îndrăgostit de coloşi din fier

Dimensiune text

Inginerul Alexandru Oncica a condus societatea Umaro până în anul 2002, iar apoi şi-a deschis propria afacere în domeniul maşinilor-unelte. La Onsal Com, zece meseriaşi cu state vechi modernizează maşinile-unelte fabricate în urmă cu mai bine de 20 de ani. Firma inginerului Oncica va monta, în luna decembrie, în Germania, cel mai mare strung având comandă numerică din Europa.  

Inginerul Alexandru Oncica este unul dintre puţinii specialişti încă activi pe piaţa muncii din Roman. Îndrăgostit de zeci de ani de maşinile-unelte, fostul director al societăţii Umaro – firmă pe care a reuşit să o salveze de la faliment în urmă cu 15 ani – a decis, în anul 2001, să pună bazele unei afaceri proprii. A început să comercializeze maşini-unelte, iar apoi a devenit parte a unei echipe de zece meseriaşi care modernizează şi fabrică maşini-unelte atât pentru piaţa internă, cât şi pentru cea externă. În luna decembrie, firma Onsal Com, condusă de inginerul romaşcan, va monta, în Germania, cel mai mare strung având comandă numerică din Europa: un colos cu înălţimea de 17 metri.

 

În căutarea specialiştilor de odinioară

 

Societatea Onsal Com funcţionează într-una din halele fostei fabrici Polirom. Aici, inginerii „resuscitează” maşini vechi de zeci de ani, transformându-le în unelte moderne pentru clienţi care ştiu ce înseamnă calitatea românească a „vremurilor apuse”. Domeniul maşinilor-unelte, iubirea veche a inginerului Oncica şi a echipei sale, îşi trăieşte ultimii ani: specialiştii în domeniu au trecut deja de vârsta de 50 de ani, iar generaţia inginerilor tineri preferă să muncească orice altceva, peste graniţă, pentru salarii mai mari.

„Am plecat de la Umaro pentru că am vrut să-mi fac afacerea proprie. Mai întâi am făcut comerţ cu maşini-unelte, iar apoi am primit rugăminţi să repar astfel de maşini şi am închiriat o hală la Suceava cu acest scop. Nu am putut repara maşini-unelte la Suceava, pentru că oamenii cu adevărat buni în acest domeniu erau aici, la Roman, foştii salariaţi ai IMR. De aceea, am închiriat unul din spaţiile fostei fabrici Polirom şi, de atunci, am făcut multe astfel de maşini. Problema domeniului maşinilor-unelte este aceea că, acum, nu mai există generaţii noi de ingineri specializaţi pe această nişă. În toate fabricile care mai fac prelucrări mecanice şi au maşini de tehnică înaltă, specialiştii sunt cu părul alb toţi, trecuţi de 50 de ani, şi nimeni nu-i poate înlocui. Am încercat să aduc o clasă de elevi de liceu la societatea noastră, au făcut practică la noi, iar după absolvire am angajat patru dintre  ei. Au plecat toţi în străinătate, pentru că preferă să care cu roaba şi să câştige 500 de euro lunar, decât să câştige 1.000 de lei aici. Aşa se face că acum suntem zece oameni aici, o echipă care se ocupă de cea mai înaltă tehnică în domeniul maşinilor cu comandă numerică. În luna decembrie vom pleca în Germania să montăm cel mai mare strung cu comandă numerică din Europa – un strung de 17 metri, pentru o firmă de construcţii sudate”, a spus Alexandru Oncica.

 

Maşinile-unelte aduc profit şi în ani de criză

 

În anii 1996 – 1997, Alexandru Oncica, pe atunci director al societăţii Umaro, aplica, în premieră în România, un proiect de restructurare a personalului. 1.400 de oameni au părăsit atunci societatea, dar, cu preţul concedierilor, Umaro a fost salvată de la închidere, după câteva luni în care lipsa comenzilor şi a lichidităţilor condusese  la neplata salariilor şi a datoriilor fabricii: „Cea mai mare realizare personală este aceea că am evitat  închiderea fabricii Umaro. După restructurările de personal, într-un an, am reuşit să rezolv problemele societăţii. A trebuit să merg cu maşina 87.000 de kilometri prin ţară, să fac rost de comenzi. Umaro a reuşit, astfel, să păstreze tradiţia fabricării de maşini-unelte, o tradiţie veche din anul 1916. La ora actuală, Umaro este cel mai mare producător de strunguri carusel”, a precizat Alexandru Oncica.

Pe de altă parte, firma patronată acum de inginerul romaşcan, Onsal Com, a încheiat anul 2011 cu un profit de 18.423 de lei şi o cifră de afaceri de 506.623 de lei, finalizând proiecte de maşini-unelte noi şi modernizate în Italia, Danemarca, Suedia, Germania, Statele Unite, Elveţia, India, Coreea, Ungaria şi România. „Multe firme au înţeles că maşinile-unelte vechi sunt foarte bune, dar trebuie modernizate. Cele noi au structura sau ghidajele slabe. Cele făcute în România în anii 1970 – 1980 sunt «sfinte». Datorită clienţilor care ştiu acest lucru, am avut de lucru în fiecare an, iar firma a încheiat exerciţiul financiar pe profit, chiar şi în anii de criză. Perioada în care am avut cel mai mult de lucru a fost anul 2008: am avut 35 de salariaţi şi nu am avut decât două duminici libere,  din 365 de zile. Îmi doresc să avem cât mai mult de lucru şi în anii următori. Poate că, dacă aş fi avut 20 de ani acum, m-aş fi orientat spre munca în domeniul agricol, însă, la vârsta mea şi cu «bagajul» de specializare acumulat, nu mi-aş dori niciodată să fac altceva, mai ales pentru că îmi place să construiesc”, a mai spus inginerul Oncica.

Societatea Onsal Com este un furnizor de top în sectorul maşini-unelte şi oferă soluţii performante pentru industria de prelucrare a metalului din întreaga lume. Firma este specializată atât în fabricarea  maşinilor-unelte, cât şi în modernizarea maşinilor-unelte second hand.

COMENTARII

WORDPRESS: 0