HomeRoman

„Groapa”, raiul magazinelor de mâna a doua

În „groapă” sunt deschise, în acest moment, 11 magazine cu marfă la mâna a doua. Ca să nu dea faliment, magazinele și-au adaptat strategia, de comun acord.

 

 

În Pietonalul Ștefan cel Mare, locul pe care romașcanii îl numesc „în groapă” – ridicând la rangul de nume propriu un substantiv, de altfel, banal -, sunt nu mai puțin de 11 magazine care vând marfă second hand. Aproape orice. Încălțăminte, îmbrăcăminte, mai ales, jucării, curele, prosoape, poșete, perdele, lenjerii, halate sau cuverturi. Chiar dacă numărul mare de magazine și oferta diversificată te fac să crezi că afacerea merge ca pe roate, proprietarui spun, însă, că nici comerțul cu haine second hand nu mai e ce-a fost. „Concurența e foarte mare. Magazinele sunt pline de clienți, dar nu toți cumpără. Intră, se uită și pleacă. E drept că au de unde alege„, spune proprietarul unuia dintre magazinele nou apărute.

Încă nu și-a putut face o imagine asupra profitului viitor, dar spune că, atunci când a deschis magazinul, a preferat să lupte cu concurența de piață din pietonal decât să deschidă un magazin sortit pierii într-o zonă mărginașă. „E foarte greu să prinzi o autorizație de funcționare pe centrul orașului, iar această zonă, având în vedere traficul, este destul de importantă. Cu un magazin de cartier nu se merită să pierzi timpul„, spune proprietarul.

Ca să față concurenței, fiecare magazin și-a făcut propria strategie. Unii vând la kilogram, alții vând la bucată. Ca să-și împartă clienții, și-au dat, chiar, mâna și au hotărât să nu intre cu marfă nouă în aceeași zi, lăsând posibilitatea potențialului cumpărător de a „culege” ce e mai bun de la fiecare. „Cei care sunt clienți fideli știu programul și vin la fiecare. De altfel, noi cam știm ce marfă intră la fiecare magazin și în ce zi„, spune unul din cei mai vechi proprietari de magazine second din „groapă”.

 

Bonusuri pentru clienți fideli

 

Clienții fideli sunt baza acestui gen de comerț. Nu sunt nici puțini și nici oameni săraci. Printre ei se numără și oameni care și-ar permite să meargă la magazinele cu haine noi, dar care preferă să caute chilipirul, haina perfectă de firmă, printre vechituri. Din programul de atragere a clienților nu pot să lipsească promoțiile. Ca și marii retaileri, și magazinele second practică frecvent reducerile de prețuri. Dacă marfa nouă se vinde cu 50 de lei kilogramul, după o săptămână în care clienții au făcut trierea, prețul scade progresiv, până când un pulover poate ajunge și 4 sau 5 lei.

Și, tot ca să-și atragă clienții, magazinele vând și pe datorie. Ce-i drept, de acest avantaj beneficiază doar clienții cunoscuți, care trec frecvent pragul prăvăliilor și care și-au demonstrat, în timp, bonitatea. Așa cum aceștia beneficiază și de privilegiul ca proprietarii să le pună marfa dorită deoparte, înainte ca aceasta să ajungă la raft și să poată fi văzută de toți cumpărătorii. „Sunt oameni care așteaptă să le pice o geacă de firmă, un palton sau ceva bun„, spune unul dintre proprietarii de second hand.

Comentarii

WORDPRESS: 0