Față în față cu Shakira

* romașcanul Ștefan Vlăduț (foto), proaspăt absolvent de Informatică la București, a participat ca voluntar la organizarea tuturor concertelor mari din Capitală * el a putut, astfel, să-și asculte toate formațiile preferate și, în același timp, să aibă acces în zona rezervată doar starurilor *
A stat ochi în ochi cu Shakira și cu Lady Gaga, a respirat în culise „același aer” cu cei de la Scorpions și n-a ratat nici unul dintre concertele organizate în București în ultimii cîțiva ani.

 

 

Lista concertelor la care a fost prezent este foarte lungă și adună nume celebre din muzica românească și internațională, din care nu lipsesc Red Hot Chili Pepper, Enrico Macias, Roxette, Caro Emerald, Modestep, Selah Sue, Booka Shade, Milow,  Andy C, Kreator, Meshuggah, Moonspell, Iris, Enrico Macias, Roxette, OST fest (Dimmu Borgir, Mötley Crüe, Motörhead, Megadeth, Europe, Overkill, Manowar, Trooper, Lake of Tears, Whispering Woods și W.A.S.P.), Lara Fabian, Sting, Scorpions, Shakira, Leonard Cohen, Jon Bon Jovi, Slayer, Linkin Park, Pink Martini, Jose Carreras, Narcotango, White Sensation sau spectacolele Spărgătorul de Nuci și Lord of the Dance, ca să nu enumerăm decît numele care l-ar face să se umple de invidie pe oricare iubitor de muzică, indiferent dacă este fan rock, dance sau chiar muzică clasică.

Ștefan Vlăduț nu e nici pe departe vreo beizadea de modă nouă, hotărîtă să toace banii părinților la concerte și evenimente mondene. Ștefan Vlăduț este un romașcan absolvent de Matematică-informatică la Liceul Tehnologic „Vasile Sav”, pasionat de SF, care a trecut, pe rînd, de la chimie la scrimă, meditație, reiki, treasure hunt și tir cu arcul și s-a întors la prima dragoste, informatica și care, ajuns în București, a descoperit nu doar facultatea și cursurile, ci și cum poți participa la concerte de milioane, la propriu și la figurat, fără să scoți un ban din buzunar.

 

Voluntar la concerte

Sînt voluntar în cadrul celor două organizații de voluntariat care se ocupă de concertele din București, și anume Even’Thor și Brigada de Voluntari. Ambele organizații fac recrutări în martie și se poate înscrie oricine cu vîrsta între 18 și 30 ani. Procesul de selecție e destul de simplu, fiind acceptați aproape toți cei care se prezintă la interviu. În preajma evenimentului se postează pe site o invitație pentru a participa ca voluntar la acesta, dar locurile sînt limitate, așa că trebuie să te grăbești să aplici, altfel rămîi pe dinafară„, spune Ștefan.

Odată intrat în echipa concertului, posturile se repartizează în funcție de necesitățile organizatorice, dar și de norocul fiecăruia. „Poți să rupi bilete la intrare – asta e o poziție interesantă la început, pînă te obișnuiești să vezi o masă de oameni pregătită să sprinteze către locul cel mai față sau mai aproape de scenă, sau să-i vezi plîngînd pe cei care au dat o groază de bani pe bilete și au ajuns după închiderea porților -, la montat reclame, la catering – aici ai avantajul de a vedea tot ceea ce mănîncă vedetele, dar nu întotdeauna îți face cu ochiul mîncarea -, poți fi translator, poți să ai grijă de artiști și de echipa care lucrează în spatele scenei, poți lucra la acreditări, la împărțit fluturași sau la waste management„, a spus Ștefan Vlăduț.

Motivația pentru care s-a înscris ca voluntar este simplă: „Dacă cineva îți oferă ocazia să mergi la toate concertele și să stai în față la acestea – de exemplu la Bon Jovi am mers în Diamond Circle, adică chiar în zona celor mai scumpe locuri, aflate chiar pe scenă, unde un bilet costa 950 de lei – nu poți refuza. Ca voluntar ai, în majoritatea cazurilor, acces peste tot, așa că dacă ai timp, mergi în fața scenei și îl asculți un pic pe artistul pentru care ai muncit. În plus, munca pe care o faci, chiar dacă pare colosală, nu e, pentru că tot timpul lucrezi în echipă. Dacă, de exemplu, trebuie să punem 12.000 de scaune, noi fiind mai mult de 500 de oameni, asta înseamnă că fiecare om trebuie să pună în jur de 24 de scaune, ceea ce nu e mult, și, în funcție de echipa la care ești, poți merge să te bucuri de concert după terminarea lucrului. Așa că cine ar zice NU unei oportunități de a merge la concertul formației sale preferate, pe gratis, să lucreze într-o echipă minunată, să-și facă o mulțime de prieteni și să guste puțin din viața organizatorilor de concerte, să vadă mai mult decît văd cei care doar cumpără bilete și să ai un statut privilegiat? Pentru că voluntarii nu sînt plătiți, dar își fac treaba foarte bine, așa că sînt respectați de organizatori și de toți cei care lucrează pentru concert, deoarece, de multe ori, pur și simplu nu se pot descurca fără noi și, chiar dacă faci o muncă mai de jos, cum ar fi să golești un tomberon, o faci cu plăcere și cu zîmbetul pe buze„, a spus Ștefan Vlăduț.

 

Fițe de vedete

Deși a fost la concerte ale unor nume care aduc mii de oameni în pragul isteriei, Ștefan spune că proverbul cu pomul lăudat poate fi aplicat și în acest domeniu, dar că, indiferent de artist, muzica ascultată acasă, la boxe sau la căști, nu se compară cu cea live. „Artiștii reușesc să transmită o gamă de emoții care nu se simt decît dacă ești acolo. Am fost impresionat la concerte de Sting, de Pink Martini – recunosc că nu auzisem de ei în viața mea, dar la concert am rămas mut de admirație de modul în care cîntă și de cum reușesc să transmită veselie pură – și Röyksopp, de la care nu mă așteptam la cine știe ce, dar care au o artistă cu voce fenomenală, genul acela de voce care te pătrunde și te transformă„, a spus Ștefan.

Chiar dacă nu întotdeauna a fost în echipa din preajma vedetelor, Ștefan știe de la prieteni că fiecare dintre acestea își are propriile preferințe. De la cele culinare, pînă la unele care merg spre limita legii. „Cei mai mulți dintre artiști sînt oameni foarte amabili, chiar contrar aparențelor. De exemplu, cei de la Dimmu Borgir vorbesc foarte politicos și îi respectă pe cei cu care lucrează, lucru care nu poate fi spus și despre cei de la Guns N’ Roses. Starurile rock cer, de obicei, multă băutură, asta însemnînd că frigiderele sînt umplute dinainte cu 100 de sticle de bere, 100 de sticle de whiskey și 100 de sticle de vin. Știu, de asemenea, de la colegii mei că, nu de puține ori, li s-a cerut voluntarilor să aducă niște «liniuțe» și niște plante aromate deloc legale la noi în țară, lucru pe care bineînțeles că l-au refuzat colegii mei„, a spus Ștefan Vlăduț.

 

Ce nu văd spectatorii

În spatele fiecărui spectacol, care durează, cel mult, cîteva ore, stau cîteva zile de muncă a voluntarilor. „Scena pe care cîntă artiștii presupune o muncă titanică, fiind nevoie de zece tiruri pentru a-i aduce doar componentele, pentru ca, apoi, o echipă de 200 de oameni să lucreze trei zile non-stop pentru a o monta. Zona de concert trebuie înconjurată de garduri, care, apoi, sînt acoperite cu meshe, toaletele montate. Totul este alcătuit după o schemă realizată de profesioniști, dar se poate schimba de la minut la minut, astfel că, dacă ai lucrat o zi montînd garduri în zona A, dar, apoi, cerințele organizatorilor se modifică, trebuie să le demontezi pe toate și să le pui la loc în zona B. La concertele cu locuri pe scaune, cum ar fi Sting, Elton John, Il divo, Leonard Cohen, este nevoie cam de 12.000-14.000 de scaune, pe care le montăm cu trei zile înainte de spectacol. Urmează, apoi, să le etichetăm, să verificăm dacă sînt în linie dreaptă și conform schiței, iar dacă, Doamne, ferește!, plouă într-una din zile, trebuie să le ștergem, ca spectatorii să nu se așeze pe ele murdare. De asemenea, băuturile servite la spectacol trebuie aduse înainte, descărcate și puse la locul lor, la timpul potrivit, pentru că spectatorii se așteaptă să se răcorească cu o sticlă de apă cumpărată de la bar și nu să-și facă un ceai„, spune Ștefan.

Din păcate, însă, nu toate treburile organizatorice, deși programate din timp și notate pe hîrtie, merg ca pe roate. „La concertul Shakirei, de exemplu, pentru că a fost furtună, un cort a căzut peste spectatorii care intrau pe una din porți, așa că a trebuit să mergem de urgență să rezolvăm situația și să demontăm toate corturile, pentru a preveni un alt incident. Corturile sînt imense, pentru a ridica măcar acoperișul unui cort este nevoie de cel puțin 20 de oameni. Dacă se întîmplă să lucrezi în echipa plasatorilor, trebuie să te aștepți tot timpul să vină oameni cu bilet pe același loc, același rînd, aceeași zonă, deoarece e posibil ca ambii să-și fi luat biletul în același timp și sistemul să nu fi avut timp să se actualizeze, așa că trebuie să rezolvi situația astfel încît nici unul dintre aceștia să se supere. Orice efort merită pentru a participa la astfel de spectacole„, a spus Ștefan Vlad.


COMENTARII

WORDPRESS: 2
  • Bravo, Fane!

  • George 7 ani

    Uite ca si romascanii nostri sunt descurcareti si destepti.