Deși a dat în judecată constructorul, Primăria Roman vrea să refacă Ocolitoarea Roman Est din nou pe banii cetățenilor. Încă 60 de milioane de lei!

HomeSocial

Deși a dat în judecată constructorul, Primăria Roman vrea să refacă Ocolitoarea Roman Est din nou pe banii cetățenilor. Încă 60 de milioane de lei!

Marți, 2 noiembrie, cei 21 de consilieri locali romașcani au fost convocați în ședință de îndată pentru a aproba șapte proiecte de hotărâre, ce pot fi consultate la adresa – https://primariaroman.ro/consiliu_local/sedinta-de-indata-a-consiliului-local-roman-din-02-noiembrie-2021/.

Printre proiectele „urgente”, care au necesitat convocarea acestei ședințe, s-a numărat și cel legat de accesarea de bani guvernamentali – prin programul național „Anghel Saligny” – pentru modernizarea Arterei ocolitoare Roman Est (de la drumul județean dinspre Luțca și până la sensul giratoriu de la Dedeman), o lucrare în care Primăria municipiului Roman a dat în judecată constructorul și pentru care așteaptă de la instanțele de la justiție verdictul despre cine se face „vinovat” de starea deficitară actuală a lucrării. Încă o dată, și la această ședință de Consiliu Local s-a dovedit că este o ruptură între USR și PNL, dar și că unii dintre funcționarii Primăriei nu pot convinge aleșii locali că ceea ce li se cere să voteze este tocmai legal sau oportun.

Erori… în Primărie și în proiectele de hotărâre

Primul proiect la care au existat nemulțumiri a fost cel legat de modernizarea străzii Islazului, prin includerea la finanțare prin Programul național de investiții „Anghel Saligny”, un proiect de peste 4 milioane de lei. Consilierul USR Alin Buzdugan a criticat faptul că lucrările de modernizare nu includ și rețeaua de apă și canalizare, deci, implicit, o sectorizare a zonei, astfel încât, pe viitor, aceasta ar urma să se fac din banii romașcanilor. Primarul Leonard Achiriloaei a explicată că există alte surse de finanțare pentru acest lucru și, oarecum, a dat de înțeles că aceste proiecte se depun, dar nu e nimic sigur că se va obține și finanțarea să se facă. Și consilierul ÎPM Bogdan Roman a comentat că modernizarea actualului drum, indiferent când se va termina, nu va permite să se facă piste de bicicliști pe respectivul tronson.

Ulterior, s-au cerut niște detalii despre valoarea proiectului tehnic, fapt care i-a pus în impas pe funcționarii din instituție, care nu au știut să explice ce și cum. Și, din nou, primarul Leonard Achiriloaei le-a cerut „atenție”, dar în Primărie pare să domnească un ușor haos. Datele din proiect au fost refăcute în timpul ședinței și proiectul a trecut.

La ultimul proiect de pe ordinea de zi, însuși viceprimarul Radu Samson (USR) i-a luat „la mișto”, din nou, pe colegii de serviciu, de data asta fiind vizați cei de la Direcția Tehnică, celor care le-a reproșat că, la cerere, fac proiectele „pe repede înainte”. Cu alte cuvinte, cel de-al doilea om din orașul Roman consideră că munca funcționarilor e făcută „pe genunchi”, ca să fie muncă și ca să fie și salariul încasat.

Întâi facem drumul, apoi mai vedem noi – sănătoși să fim!

A urmat votul pentru proiectul privind aprobarea cererii de finanțare și a devizului general estimativ ale obiectivului de investiţii „Modernizare Artera Roman Est, DJ 207A Strada Plopilor – DN2, în municipiul Roman, județul Neamț”, în vederea includerii la finanțare prin Programul național de investiții „Anghel Saligny”, un proiect cu o valoare estimată de peste 60 milioane de lei.

Mai întâi a luat cuvântul consilierul ÎPM Teodora Baciu, care s-a arătat de-a dreptul indignată că „i-a venit cuiva ideea” ca acest proiect să fie inclus pe această axă de finanțare, atât timp cât există un litigiu în instanță care va trebui să stabilească cine se face vinovat de faptul că Ocolitoarea Roman Est nu a fost funcțională decât timp de câteva luni de la „tăierea panglicii”.

Primarul Leonard Achiriloaei a încercat să iasă din încurcătură, explicând că, oricum, lucrarea – dacă va fi aprobată – va începe în 2023 cel mai curând, moment în care procesul se va fi încheiat. Acesta a mai precizat că este important ca drumul să fie făcut, urmând ca sumele să fie recuperate de la cel vinovat.

Și viceprimarul Radu Samson a cerut explicații de la juriștii Primăriei cu privire la litigiu, aceștia precizând că toate expertizele s-au făcut deja și că Primăria a cerut în proces să se refacă drumul de către constructor și, în plus, dacă se reface drumul cu alți bani – atunci tot constructorul să suporte această cheltuială. Juriștii Primăriei spun că procesul privește calitatea lucrărilor, deci o intenție de a reface acest drum pe o axă de finanțare nu ar schimba cu nimic datele problemei.

Viceprimarul Radu Samson a precizat că nici el, nici colegii săi de partid nu vor vota proiectul, deoarece cred că „acoperă ceva ce s-a greșit”: ”Au trecut cinci ani de la darea în funcțiune a drumului. Este important să oferim funcționalitate Ocolitoarei, dar asta nu înseamnă că trebuie să acoperim urmele pentru situația în care se află drumul și Justiția să-și facă treaba”. În replică, primarul Achiriloaei l-a întrebat dacă: „Aveți altă soluție să reabilităm drumul?”.

Și proiectul a trecut la vot. Ce nimeni nu a luat în considerare este că, și dacă instanța o să considere că vinovat de starea precară a drumului este constructorul, respectiva firmă se află acum în faliment și, cel mai probabil, administratorul sau administratorii nu vor avea cu ce să achite daunele. Mai mult, nimeni nu ia în considerare varianta în care chiar Primăria nu a respectat procedurile, când iar se pune problema cum un funcționar – doi – cinci vor putea suporta daunele și eventualele lucrări ce se vor efectua. Dar, toate la momentul lor.

Pe ordinea de zi a mai apărut un proiect suplimentar prin care, tot prin programul Anghel Saligny, se cere o finanțare de peste 8 milioane de lei pentru reabilitarea rezervorului de apă de la Gară. Viceprimarul Radu Samson a considerat că ar putea fi depuse pe program proiecte mai importante pe ceea ce înseamnă modernizarea și extinderea de rețele de apă și canal, însă primarul Achiriloaei a declarat că acestea sunt „ca și rezolvate”.

Pe vorbe, pe genunchi, pe negocieri și pe șantaj, Romanul merge înainte.

 

 

 

 

Comentarii

WORDPRESS: 3
  • Vasile Dumitrache 3 ani ago

    In temă de proiectare data de serv. Tehnic al primăriei, nu s-a specificat ca drumul va fi pe un sol instabil datorita infiltratiilor .
    Prin urmare primăria, marele fost director Ionita, este buna de plata!

  • Vasile 3 ani ago

    Și marele fost primar cu nenumărate proprietăți, ale lui și ale celor din jurul lui
    .!