Partidul Național Liberal are mai multe propuneri pentru legea bugetului de stat pentru anul 2019, acestea fiind prezentate de deputatul PNL de Neamț Laurențiu Leoreanu, miercuri, 23 ianuarie, în cadrul unei conferințe de presă susținute la Roman.
Între acestea, deputatul Leoreanu a menționat: alocarea a 6,5% din PIB pentru dezvoltarea și modernizarea țării – prin construirea de autostrăzi, spitale și școli -, stabilitate și predictibilitate economică, stoparea cât mai rapidă a creșterii prețurilor prin eliminarea accizei la carburanți, eliminarea supra-impozitării contractelor de muncă part-time și eliminarea split TVA, stimularea și sprijinirea producției interne de bunuri și servicii.
Liberalii mai au în vedere, conform deputatului PNL, asigurarea unei descentralizări financiare reale a administrației publice locale, pentru care PNL propune alocarea de 100% din impozitul pe venit – 60% către primării, 20% către consiliile locale și 20% într-un cont de echilibrare a bugetelor. „Administrațiile locale ar trebui să scape de această lesă prin care primarii sunt ținuți politic prin proiecte care se dau de la guvern”, afirmă deputatul Leoreanu.
PNL mai propune creșterea graduală a transferului la pilonul II de pensii – de la 3,5% la 5% în 2019, iar în 2020 la 6% -, asigurarea sumelor de cofinanțare și acordarea de stimulente bugetare pentru administrațiile locale ce implementează proiecte cu finanțare nerambursabilă, majorarea punctului de pensie de la 1 februarie cu 10%, începerea lucrărilor la cele trei spitale regionale, la Iași, Cluj și Craiova, modernizarea a 4.000 de unități școlare din România – școli cu toatele exterioare, care nu au apă curentă sau canalizare, săli de sport sau laboratoare -, alocarea a cel puțin 5% din PIB pentru Educație și de 2% pentru Armată, precum și indexarea finanțării de bază pentru asistența socială.
Unul dintre amendamentele PNL la legea bugetului va face referire la finanțarea a autostrăzii Sibiu – Pitești, precum și a autostrăzilor din zona de est a țării, autostrada „Unirii” Iași – Târgu Mureș și autostrada „Moldova” București – Suceava. „Discutam cu cineva de ce salariile la anumiți agenți economici sunt mai mici în Roman decât la Timișoara, de exemplu. I-am spus că bugetul pe unitatea de produs este același și la Timișoara, și la Roman, dar cheltuielile cu logistica și transportul sunt duble de la Roman, avem costuri mai mari de transport, pentru că sunt cheltuieli mai mari cu combustibilul, mai mulți șoferi, riscuri mai mari de accidente și asigurări. Trebuie să rămână același buget pe unitatea de produs, efectiv, pentru că altfel nu mai este competitiv pe piață și, atunci, ca să rămân în competitivitate, trebuie să iau din partea de salarizare, ca să pot echilibra. Dacă eu aș transfera produsul mult mai repede către Occident, dacă s-ar micșora costul cu transportul și logistica, poate să crească automat și salarizarea. Calculul este foarte simplu, dar, pentru asta, România, Guvernul trebuie să facă ceva. Moldova a fost mereu izolată, iar noi acest lucru dorim să nu se mai întâmple. Pe harta României nu există o altă regiune care să fie «albă» din punct de vedere al autostrăzilor”, a mai afirmat deputatul PNL Laurențiu Leoreanu.
Comentarii