Mai mult de o treime din companiile din România (35%) nu reușesc să găsească suficienți angajați, iar 41% dintre ele se confruntă cu un deficit de competențe necesare pentru a satisface cerințele actuale de business, conform studiului . În acest context, organizațiile apelează tot mai mult la așa-numitele „ecosisteme ale forței de muncă”, ce presupun identificarea și gestionarea unor noi tipuri de resurse umane, cum ar fi consultanți (52% dintre companiile participante la studiu), freelanceri și subcontractori (50%) sau centre de servicii externalizate (38%), care completează forța de muncă tradițională, formată din angajații cu normă întreagă sau redusă. Printre măsurile la care apelează companiile pentru a amplifica forța de muncă existentă, studiul evidențiază implementarea de soluții tehnologice și de inteligență artificială (30% dintre participanți), arată un comunicat al Deloitte România.
La nivel global, organizațiile participante la studiu menționează tot dificultatea de a găsi competențele necesare pentru a răspunde actualelor nevoi de business pe primul loc (46%), urmată de nevoia de a crea o forță de muncă cu structură agilă (36%), care să permită redimensionarea rapidă a echipelor, în funcție de nevoi.
Pentru companiile din România participante la studiu, beneficiile unui „ecosistem al forței de muncă”, alcătuit din mai multe tipuri de resurse umane și gestionat cu ajutorul unor strategii și procese definite special cu acest scop, includ creșterea performanței financiare a organizației (41%) și un grad mai bun de retenție a angajaților (29%).
„Asigurarea forței de muncă necesare este una dintre problemele persistente ale angajatorilor din România, în contextul natalității scăzute și al numărului mare de români care pleacă în străinătate. Mai nou, transformările profunde prin care trece mediul de business, pe fondul avansului tehnologiei și al nevoii de adaptare rapidă la noile cerințe ale clienților și ale autorităților de reglementare, generează o nouă provocare pentru companii: aceea de a găsi angajați care au sau își pot dezvolta competențele potrivite. În aceste condiții, responsabilitatea creării și gestionării unei forțe de muncă adaptate nu mai revine doar departamentului de resurse umane, ci și top managementului, după cum indică rezultatele studiului. Rolul liderilor este și el în continuă schimbare, iar capacitatea lor de a se adapta și de a ghida echipele către inovație și succes este mai importantă ca niciodată”, a declarat Raluca Bontaș (foto), Partener Global Employer Services, Deloitte România.
În viziunea participanților români la studiu, rolul principal al liderilor este de a conecta echipele, departamentele și diferitele zone geografice, în scopul îmbunătățirii performanței (65%), urmat de capacitatea de a comunica eficient schimbările în rândul angajaților (53%). Însă, în viitorul apropiat, rolul lor va fi în principal să inspire angajații și să le creeze un sentiment de apartenență (65%), urmat de crearea unei forțe de muncă reziliente, adaptabile, ce poate deprinde competențe noi și prelua noi roluri (47%). Cu toate acestea, respondenții la studiu sunt de părere că liderii înșiși sunt rezistenți la schimbare (41%).
În prezent, soluțiile tehnologice sunt utilizate în companiile din România participante la studiu în principal pentru a facilita comunicarea și conectarea membrilor echipelor din diferite locuri, prin aplicații de tipul Zoom sau Skype (89%), și pentru a spori eficiența angajaților (72%). Pe de altă parte, în decurs de doi-patru ani, respondenții sunt de părere că tehnologia va fi utilizată mai ales pentru a anticipa nevoile angajaților și a-i ghida în procesul de dezvoltare (61%), precum și pentru a analiza în profunzime modul în care interacționează echipele pentru îndeplinirea atribuțiilor (56%).
Principalele obstacole în eforturile de a folosi cât mai eficient tehnologia sunt ritmul accelerat al schimbării (44%), infrastructura tehnologică existentă (28%) și modurile de lucru existente (28%), conform companiilor din România participante la studiu. Însă depășirea acestor bariere ar putea aduce beneficii importante, cum ar fi creșterea performanței financiare a organizației (44%) și a gradului de implicare a angajaților și a nivelului lor de bunăstare (22%).
Raportul Global Human Capital Trends, efectuat anual de Deloitte, este cel mai amplu studiu de acest tip și se bazează pe o analiză complexă a răspunsurilor furnizate de respondenți din întreaga lume care lucrează în diferite industrii și departamente ale organizațiilor, în principal în resurse umane. La cea mai recentă ediție a studiului au participat aproximativ 10.000 de respondenți din 105 țări, inclusiv România, mai precizează reprezentanții Deloitte România.
Comentarii