HomeEducatie

Școală corală cu tradiție la Roman

Pasiunea, dăruirea şi dragostea pentru muzică ale profesorului Gheorghe Gozar, de la Liceul Teologic Ortodox „Episcop Melchisedec”, au fost transmise şi elevilor săi. Corul liceului va participa la etapa interjudeţeană a Concursul naţional coral de la Vaslui. 

Cu o istorie mai veche decât cea a instrumentelor, muzica de cor este o veritabilă limbă de circulaţie internaţională, prin care oamenii comunică. Muzica de cor este un mod de a trăi al profesorului Gheorghe Gozar, de la Liceul Teologic Ortodox „Episcop Melchisedec” din Roman. „Am venit în liceu în anul 2000 şi am preluat atât educaţia muzicală, care înseamnă probleme de limbaj muzical, de teorie şi de solfegiu, cât şi educaţia corală. De atunci şi până în prezent, am reuşit, prin rezultatele muncii mele cu elevii, să facem o adevărată şcoală corală, care a devenit tradiţie. În anul 2001, am participat pentru prima dată la Concursul naţional coral – sau Olimpiada Corurilor, cum mai este numită această competiţie – şi, de atunci, nu am lipsit de la nicio ediţie. Concursul se ţine din doi în doi ani şi la fiecare ediţie am fost remarcaţi, ocupând, de fiecare dată, poziţia a II-a, după Bucureşti. Nu am reuşit să atingem locul I, dar ne-am aflat printre învingători şi asta ne-a bucurat foarte mult. Am fost apreciaţi şi în străinătate, corul liceului participând la un concurs internaţional desfăşurat în Franţa”, a spus profesorul Gheorghe Gozar, unul dintre cei mai cunoscuţi şi apreciaţi dirijori şi făuritori de formaţii corale din Bacău şi Roman.

În ciuda „suferinţei” în care se află, în ultima vreme, mişcarea corală de amatori, în special cea din şcoli, profesorul Gozar a arătat că se poate. „Prin muzică se transmit nenumărate stări şi sentimente. Cântarea în grup este o formă de educaţie, de socializare. Înainte de Revoluţie, fiecare şcoală era obligată, prin planul de învăţământ, să aibă activităţi artistice din care să nu lipsească brigăzile, corul, teatrul şi grupurile vocale. Era o educaţie prin colectivitate, care avea rolul ei. Despre frumuseţea cântului coral, despre efectele şi roadele muzicii corale oricine poate afla astăzi, deoarece internetul a deschis nenumărate posibilităţi. Se resimte, însă, lipsa educaţiei muzicale. La orele de muzică învăţăm cântece după CD-uri, fără a cunoaşte problemele de limbaj muzical. Aceste ore au fost distribuite, în ultimii ani, şi altor profesori, pentru completări de catedră. Acelaşi lucru se întâmplă şi cu educaţia plastică. Câtă importanţă au aceste două discipline în educaţia unui om, mai cu seamă la clasele mici! Formează deprinderi şi abilităţi de comunicare şi de simţire”, a explicat profesorul Gozar.

Elevii de la Liceul Teologic „Episcop Melchisedec” au în programa şcolară educaţia psaltică şi activităţi artistice corale. „La examenul de admitere în acest liceu, candidaţii susţin o probă de verificare a abilităţilor muzicale, pentru că profesia pentru care se pregătesc presupune foarte mult cântec, comunicare prin cânt. Ei vor merge în biserici, ca preoţi sau cântăreţi, dar şi în şcoli, ca profesori de muzică. Am pornit întotdeauna de la nivelul cu care au venit elevii din şcolile generale, care era, în unele cazuri, zero. Foarte puţini elevi cunosc alfabetul muzical atunci când intră la acest liceu, dar vina trebuie căutată în altă parte”, explică profesorul Gozar.

Corul înseamnă cântare armonică, spune profesorul. „Aceasta vine din armonia universală, care înseamnă înţelegere, plăcerea de convieţuire. Este o bucurie atunci când apare acel efect sonor prin suprapunerea vocilor. Noi, profesorii de muzică, suntem nevoiţi să facem tehnici muzicale de emitere şi formare a sunetului, pentru că vocile elevilor nu sunt stabilizate, ele sunt în formare”, a spus coordonatorul corului. Anual, de Crăciun, elevii de la Liceul Teologic „Episcop Melchisedec” susţin un concert de mare importanţă, prin care ies şi poartă un dialog cu publicul. Elevii participă, totodată, şi la alte evenimente religioase, sociale şi culturale ale oraşului, pentru că „muzica este în tot şi pentru toate”, după cum spune profesorul.

În acest an, corul liceului, format din 40 de elevi, s-a calificat la etapa interjudeţeană a Concursului naţional coral, care va avea loc pe 28 martie, la Vaslui, unde sunt aşteptate formaţiuni corale din şapte judeţe ale ţării.

Cine este profesorul Gheorghe Gozar?

Profesorul Gozar s-a născut în comuna Apa, din judeţul Satu Mare. După absolvirea Conservatorului „George Enescu” din Iaşi, a activat în câteva unităţi de învăţământ din judeţul natal, iar în 1973 s-a stabilit în Bacău şi a activat, mulţi ani, ca profesor şi dirijor al unor formaţii corale. A fost, timp de 17 ani, directorul Liceului de Artă din Bacău. Este un împătimit al acestui gen de artă, formând generaţii de elevi. „Am venit la Roman pe vremea când directorul acestui liceu era părintele Ioan Bîrliba. Cunoscându-mi activitatea, m-a rugat să vin la Roman. A fost o mare provocare pentru mine. Am predat la toate genurile corale, dar nu la voci egale bărbăteşti, aşa cum trebuia să fac la Roman”, a spus profesorul Gozar.

Muzica se întâlneşte cu Teologia

„Modelul este ţinta spre care te îndrepţi şi pe care o urmezi”, spune profesorul Gozar. „Sunt solicitat să mai fac activitate corală şi cu preoţii care, cândva, mi-au fost elevi. Coordonez un cor bărbătesc la Protopopiatul Buhuşi, care îmi dă mare satisfacţie. Când se întâlnesc vocile preoţilor de acolo, este armonie de orgă de biserică”, a spus profesorul.

Mulţi dintre actualii săi elevi vor să urmeze, în paralel, studii teologice şi muzicale. „Din prima zi de liceu, mi-am dorit să fac parte din corul liceului, deoarece ne formează nu doar calităţile vocale, ci şi ca oameni. Vocile noastre în cor formează acea armonie şi, făcând o analogie cu viaţa noastră de zi cu zi, pot spune că, dacă într-un cor putem face o armonie din patru voci, atunci şi în viaţa noastră cotidiană putem face o armonie socială. Prin muzică îl lăudăm pe Dumnezeu şi putem exprima cele mai profunde sentimente”, a spus Iustinian Mirica, elev în clasa a XII-a. Iustinian va urma Teologia, dar nu va renunţa la muzica de cor. „Dacă nu voi putea continua să activez într-un grup coral, cu siguranţă voi asculta muzică de cor cu multă plăcere”, a spus tânărul.

„Fiecare ascultă un anumit gen de muzică, pentru că în el se regăseşte, îşi găseşte liniştea. Activez în cadrul corului liceului, dar îmi place şi muzica rock. Mă regăsesc în ambele genuri muzicale, îmi găsesc răspunsurile. Pe viitor, vreau să fac o armonie între Teologie şi Muzică”, a spus Iustin Gălbează, elev în clasa a XI-a.

„Avem o relaţie deosebită cu domnul profesor Gozar. Nu este acea relaţie profesor – elev în care ne sunt transmise nişte informaţii, iar noi le preluăm. Avem ţinte comune, să urcăm pe treapta cea mai înaltă de pregătire. Din pasiune pentru muzică, voi urma Conservatorul, dar îmi doresc să aprofundez studiile teologice. Este una să cânţi la unison aceeaşi linie melodică şi cu totul altceva ca mai multe melodii să se suprapună. Unisonul înseamnă monotonie, mai multe sunete unite aduc armonie şi asta facem noi aici, cu domnul profesor”, a spus Marius Oancea, elev în clasa a XII-a.

Foto: Elevii Iustin Gălbează, Marius Oancea şi Iustinian Mirica, alături de profesorul Gheorghe Gozar

Comentarii

WORDPRESS: 1
  • LILIANA ISTOC 3 ani ago

    Domnul profesor GHEORGHE GOZAR sunteti special,multumesc mult ptr lectiile ptr chitara,SC GENERALA BARATI BACAU