Astfel rezumă Marcel Bărbuţ, patron Adeplast, cheia succesului, nu doar în afaceri. Producător de mortar, polistiren şi vopsele, Adeplast este singurul care realizează în fabrici proprii toate componentele unui termosistem. „Te ajut ca să te ajuţi”, este motivaţia proiectelor de responsabilitate socială ale firmei Adeplast.
Ziarul de Roman recunoaşte şi promovează performanţa, de aceea invitatul acestei ediţii este patronul Adeplast, premiat pentru performanţele politicii antreprenoriale la Gala Mediafax. Marcel Bărbuţ este cunoscut nu doar pentru succesul financiar, ci şi pentru interesul pe care-l manifestă faţă de oameni şi problemele lor, dovada fiindu-le cunoscută celor din zona Roman prin succesul fabricii Adeplast de la Cordun.
Redactor: Când şi cum s-a născut ideea acestei afaceri? Pentru care performanţe credeţi că aţi fost premiat la Gala Mediafax ?
Marcel Bărbuţ: Dacă vă referiţi la fabrica din Roman, ideea s-a născut mai degrabă dintr-o necesitate. Odată cu extiderea companiei noastre la nivel naţional, aveam nevoie de un cap de pod în Moldova. Aveam, din 2008, facilitatea de producţie de mortare dezvoltată la Ploieşti, însă, pentru a scurta şi mai mult timpii de livrare şi pentru a fi mai aproape de clienţii noştri, în 2012 am proiectat platforma industrială de la Cordun – Roman, care cuprinde, pe lângă fabrica de mortare, şi una dintre cele mai moderne fabrici de polistiren la nivel european.
R.: Ce calităţi, experienţe, avantaje v-au recomandat pentru acest domeniu şi au asigurat succesul afacerii?
M.B.: Tenacitatea cred că este cel mai important atu, atunci când dezvolţi orice afacere. Să crezi în tine şi în visul tău şi, mai mult, să îţi placă ceea ce faci. Dacă ai toate aceste ingrediente, nu ai cum să dai greş.
R.: Ce altceva aţi fi făcut sau intenţionaţi/speraţi/visaţi să dezvoltaţi în mediul de afaceri din România sau din alte ţări?
M.B.: La Adeplast mergem în continuare pe drumul nostru. Producem mortare, polistiren şi vopsele pe trei platforme industriale, la Oradea, Ploieşti şi Roman. Suntem, practic, singurul producător român care realizează în curtea proprie toate componentele unui termosistem. Asta ştim să facem cel mai bine şi aşa vom face şi de acum încolo, atât în România, cât şi în alte ţări, dacă va fi cazul să ne extindem.
R.: Care au fost costurile personale, relaţionale, financiare care au susţinut afacerea? Ce sacrificii, renunţări, câţă prieteni pierduţi, rude sau colegi dezamăgiţi, vacanţe sau achiziţii imobiliare amânate, proiecte personale abandonate stau la temelia succesului în afaceri?
M.B.: Costurile personale nu le punem la socoteală, fiindcă sunt în strânsă corelaţie cu răspunsul de mai sus. Atunci când îţi place ceea ce faci şi crezi în ceea ce faci, sacrificiile, renunţările, nu le pui la socoteală. Dacă vorbim strict financiar, putem lua în calcul câteva zeci de milioane de euro pe care le-am investit până acum în dezvoltarea Adeplast, din care 23 de milioane de euro doar anul trecut, în ceea ce înseamnă configurarea completă a celor trei platforme industriale. Și nu ne oprim aici. Urmează 19 milioane de euro pe care, cu ajutorul statului român, le vom investi în fabrica de vată bazaltică de la Ploieşti.
R.: Ce sau cine a contribuit la succesul afacerilor dumneavoastră?
M.B.: Dincolo de orice tehnologie sau linie de producţie se află oamenii. Este foarte greu să găseşti oamenii care să împărtăşească aceleaşi valori, viziuni şi determinare, astfel încât să funcţioneze într-o echipă perfectă spre un ţel comun. Cred că la Adeplast am reuşit să găsim echipa care ne-a adus pe poziţia 1 pe piaţă, în acest moment.
R.: Să ne mărturisiţi un moment, o stare, un personaj sau loc ce au marcat experienţa de o viaţă, de neuitat, de povestit nepoţilor.
M.B.: Sunt multe astfel de momente care îşi pun amprenta asupra experienţei de o viaţă. Dar, dincolo de toate experienţele, dacă trag linie, numitorul comun este acela că orice s-ar întâmpla, niciodată, dar niciodată să nu renunţi la visul tău. Și chiar atunci când orice ţi se întâmplă pare că e împotriva ta, să crezi, în continuare, în tine.
R.: Aveţi o strategie de resurse umane pentru conservarea şi promovarea excelenţei angajaţilor?
M.B.: Departamentul de HR este responsabil de dezvoltarea şi implementarea strategiei de resurse umane. Compania Adeplast şi-a câştigat un loc important pe piaţă şi datorită flexibilităţii şi orientării permanente către clienţi. Angajaţii noştri îşi asumă aceste valori, se adaptează permanent noilor condiţii din piaţă şi învaţă tot timpul.
R.: Ce preţ sentimental şi material are afacerea pentru dumneavoastră şi familie?
M.B.: Am dedicat acestei afaceri peste 15 ani din viaţa mea. Deci, este normal să fiu legat sentimental de ceea ce am construit, alături de oamenii care m-au însoţit. Cred că şi membrii familiei mele, din ce în ce mai implicaţi în viaţa companiei, împărtăşesc aceeaşi atitudine faţă de tot ceea ce înseamnă numele Adeplast.
R.: Care erau calităţile şi idealurile dumneavoastră înainte de 1989, dar după?
M.B.: Aşa cum am mai spus, am fost constant în calităţi şi idealuri. Pentru mine, momentul 1989 a fost o oportunitate pe care am întrezărit-o în România, întorcându-mă din Austria, pentru a investi în ţara mea resursele acumulate cu mari sacrificii acolo.
R.: Care sunt perspectivele afacerii de la Cordun – Roman? La ce pot spera oamenii din zonă sau autorităţile, în ce măsură şi în ce condiţii v-ar preocupa sau atrage un parteneriat de responsabilitate socială în zonă, adică să susţineţi financiar un proiect, o categorie, valoarea, performanţa ori paleativul celor cu mai puţine şanse?
M.B.: Odata cu venirea noastră în zonă, cred că am dat un semnal bun şi pentru alţi investitori. Este important ca atât în zona autorităţilor, cât şi a cetăţenilor să se arate deschidere faţă de investiţii şi acestea să fie sprijinite local. Astfel, în zonă se pot dezvolta premisele pentru a se configura un adevărat cluster de business de care această parte a Moldovei are mare nevoie. Susţinem orice iniţiativă care să genereze plus valoare reală pentru comunitatea locală şi suntem pentru implementarea unor modele reale de responsabilitate socială, având la bază principiul sănătos „te ajut ca să te ajuţi”, pe care comunităţile din străinătate l-au adoptat cu mare succes.
Comentarii