Declanșarea stării de urgență pe întreg teritoriul României – impusă ca măsură necesară în contextul actualei pandemii – a reprezentat instituirea unor reguli stricte pentru fiecare cetățean, pentru operatorii economici și instituțiile publice, scopul fiind acela de reducere a răspândirii infectării cu noul coronavirus COVID-19.
Dacă pentru unii operatori economici s-a impus închiderea, în totalitate, a activității, pentru alții s-au dispus măsuri care presupun: distanțare socială, accesul limitat al unui anumit număr de consumatori simultan pe suprafața de vânzare, dezinfectarea cărucioarelor de cumpărături, a suprafețelor pe care se așază produsele la casa de marcat, accesul consumatorilor la dispozitive cu dezinfectante, aplicarea de afișe la intrarea și în incinta magazinelor și transmiterea de mesaje audio periodic cu principalele instrucțiuni pentru consumatori. Modul de implementare și de respectare a acestor măsuri a fost intens monitorizat de către echipele Comisariatului Județean pentru Protecția Consumatorilor (CJPC) Neamț, informează reprezentanții instituției.
În acest context, CJPC Neamț a fost sesizat despre faptul că, la intrarea în unele supermarketuri de pe teritoriul județului, există un afiș prin care se aduce la cunoștință consumatorilor următoarele: „Conform hotărârii autorităților locale, este INTERZIS accesul în magazine fără utilizarea mijloacelor de protecție pentru acoperirea gurii și a nasului (măști, eșarfe, fulare etc).”
„Pentru a verifica legalitatea acestei decizii a conducerii operatorului economic în cauză, având în vedere că face trimitere la existența unui act administrativ emis de autoritățile locale, am solicitat atât Comitetului Județean pentru Situații de Urgență Neamț, cât și celor aparținând municipiilor Piatra Neamț și Roman, precum și celui din orașul Tîrgu Neamț (pe raza cărora se află supermarketurile respective), să ne comunice informații referitoare la emiterea unei astfel de hotărâri. În toate cazurile menționate, ni s-a infirmat existența unui act cu o asemenea decizie. Drept urmare, măsura instituită de operatorul economic a fost încadrată ca fiind un comportament incorect față de consumatori, așa cum este stipulat la articolul 9 din OG nr. 21/1992 privind protecția consumatorilor, republicată, cu modificările și completările ulterioare, și s-a dispus aplicarea unei amenzi contravenționale în cuantum de 5.000 lei. La data desfășurării acțiunii de control, operatorul economic a retras toate afișele în cauză”, a precizat Vlad Ciurea, comisar șef adjunct în cadrul CJPC Neamț.
Comentarii