De curând s-a încheiat a patra reuniune din cadrul proiectului strategic doar între școli Erasmus+ „ Regardons les rivières et les mares, protégeons les écosystèmes aquatiques dulcicoles … …améliorons nos attitudes et nos comportements envers l’environnement!”, în care Liceul Tehnologic „Vasile Sav” din Roman colaborează cu școli din alte zece țări europene. Întâlnirea a avut loc la Humenné, în Slovacia, iar România a fost reprezentată de către profesor Adriana Drăghici, coordonatorul naţional al proiectului.
„Gazda întâlnirii a fost Základná škola din străvechiul oraș Humenné, situat în partea de Nord-Est a Slovaciei. Numele orașului este asociat cu cel al soldatului Švejk, celebrul personaj al satirelor scriitorului ceh Jaroslav Hašek, deoarece multe dintre peripețiile vestitului soldat se petrec pe acele locuri. Pentru a marca această legătură, gara mare a urbei are alături statuia simpaticului Švejk.
Prima zi a reuniunii de lucru a început cu vizitarea unor obiective-simbol pentru istoria și cultura orașului. Au fost parcurse sălile muzeului Vihorlat, aflat în incinta castelului renascentist care a aparținut, de-a lungul anilor, mai multor familii de nobili. A fost vizitat, apoi, muzeul în aer liber care adăpostește case țărănești străvechi, mori de apă, ateliere de fierărit sau de prelucrat lemn, magazii de unelte de lucru pentru câmp sau gospodărie și o frumoasă biserică de lemn. A urmat vizitarea școlii și întâlnirea cu direcțiunea și o parte din cadrele didactice care pregăteau clasele pentru începerea noului an școlar. Școala, recent reabilitată cu fonduri europene, este o clădire modernă, cu spații generoase, amenajate inspirat. Toate clasele sunt dotate cu mobilier ergonomic, calculatoare, videoproiectoare și table interactive. Laboratoarele de fizică, chimie și biologie au material didactic nou, bogat și eficient.
Pentru a doua zi a fost programată o activitate de formare cu noutăți din programul qGIS pentru gestionarea și utilizarea datelor geografice digitale. Cu o aplicație GIS se pot deschide hărți digitale de pe computer, se pot adăuga noi informații spațiale hărților existente, se pot tipări hărți personalizate și se poate efectua analiza spațială. A urmat o deplasare pe malul râului Laborec, pentru a prelua probe de apă din patru puncte de lucru. Râul a fost luat în studiu în cadrul proiectului de către echipa slovacă, pentru a fi analizat din punctul de vedere al compoziției chimice, florei și faunei. Probele de apă au fost apoi testate cu ajutorul unor reactivi speciali, în scopul stabilirii PH-ului și durității, dar și a concentrației de oxigen, dioxid de carbon, nitrați, nitriți sau amoniac. Rezultatele analizelor au arătat că apa râului Laborec are un grad scăzut de poluare.
A treia zi a întâlnirii de proiect a fost rezervată vizitării unor lacuri din munții Vysoke Tatra, care reprezintă sectorul cel mai înalt al lanțului montan carpatic, grupa Carpaților de Vest.
În a patra zi a fost organizată o nouă activitate de formare pe tema cartografiei digitale și pe subiectul Mobility Tool – sistem de gestionare a proiectului și s-au discutat detalii legate de următoarea întâlnire din cadrul proiectului, programată a fi găzduită de școala noastră.
Ultima zi a întâlnirii din Slovacia a fost rezervată vizitării parcului național în care se află lacurile de baraj natural Vinné și Širava, dar și lacul glaciar Morské oko, înghețat peste 150 de zile pe an, al treilea ca mărime din Slovacia”, a relatat profesor Adriana Drăghici.
Proiectele de parteneriat Erasmus+ reprezintă o deosebită oportunitate de colaborare cu școli europene, de cunoaștere a altor sisteme de învățământ, a diversității culturale a popoarelor Europei și a istoriei acestui bătrân continent. Ele oferă posibilitatea de a ne face cunoscuți, la rândul nostru, de a ne promova valorile, cultura și tradițiile și deschide tinerei generații orizonturi de comunicare și afirmare.
Comentarii