Prima paginăRoman

Gunoiul de sub preșul romașcanilor

Dimensiune text

Primăria Roman cheltuie, anual, sume impresionante pentru a menține curățenia în oraș. Pe lângă contractele clare care se află în derulare, administrația locală intervine și în situații excepționale. Săptămâna trecută au fost ridicate mai multe tone de gunoi de la o familie cu 14 membri. Între a nu cheltui banii și a menține în oraș o stare de curățenie acceptabilă pentru a reduce riscul îmbolnăvirilor, Primăria Roman a ales a doua variantă. Firma Rosal Roman, care se ocupă de salubritate, a intervenit, de multe ori „pro bono”, fiindcă facturile nu au fost plătite de beneficiarii serviciilor.

 

 

Săptămâna trecută, reprezentanții administrației publice locale au făcut curățenie la o casă de pe strada Nicolae Bălcescu. Gospodăria este locuită de mai multe familii de rromi, iar mizeria care se adunase acolo punea în pericol sănătatea vecinilor. Prin urmare, lucrători ai Poliției Locale și ai firmei de salubritate Rossal Roman au făcut ceea ce ar fi trebuit să facă cei care locuiau acolo: au curățat curtea și zona de mormanele de gunoaie adunate de-a valma. A fost nevoie de câteva ore și de mai multe transporturi ale mașinilor de gunoi pentru ca mizeria să dispară de pe Nicolae Bălcescu. Din păcate, factura pentru această activitate o plătim noi, romașcanii. „Am decis să intervenim pentru că acolo era focar de infecție, exista un risc real pentru persoanele care locuiesc în zonă. Acelor oameni nu avem ce să le luăm, fiindcă nu au locuri de muncă, nu au venituri. Este drept că situația nu pare corectă față de alți locuitori ai municipiului, dar am pus în balanță ce s-ar întâmpla dacă nu am face curățenie și este mai bine așa”, a afirmat Laurențiu Dan Leoreanu, primarul municipiului Roman.

Pentru astfel de situații de „risc urban”, administrația locală are alocată, anual, o sumă. În 2012, suma a fost de 200.000 lei, dar a fost aferentă tuturor sectoarelor de activitate, nu doar pentru salubritate. Cu câteva excepții, banii cheltuiți pentru salubrizarea zonelor private din municipiu nu se recuperează, iar paguba rămâne a firmei de salubritate, dacă fondul pentru „risc urban” se epuizează. „Anul trecut, am primit câte trei – patru solicitări în fiecare lună pentru acest tip de intervenții. În repetate rânduri am intervenit pe strada Mihai Viteazu și pe Aleea Liliacului, la centrala dezafectată nr. 21. Multe dintre lucrări nu sunt plătite, fiindcă noi lucrăm la solicitarea primăriei, iar proprietarul refuză să plătească pentru serviciile prestate. Sunt cazuri în care am emis somații, dar și situații în care încercăm să ne recuperăm prejudiciul în instanță. Din păcate, până la o decizie judecătorească definitivă și irevocabilă, timpul trece în defavoarea noastră”, a afirmat Ionel Ciocan, directorul SC Rossal SRL Roman.

Până acum, doar doi proprietari au semnat contracte de salubrizare pentru suprafețele pe care le dețin. Este vorba de proprietarul unui teren aflat la intersecția din zona 1 Mai și proprietarul centralei termice dezafectate de lângă Școala gimnazială „Mihai Eminescu”. „Lunar, ridicăm de pe acele suprafețe între jumătate și un metru cub de gunoi. Prețul unui metru cub de gunoi colectat și depozitat ajunge, cu toate taxele incluse, la 54 lei”, a precizat Ionel Ciocan.

Pentru zonele în care nu au fost alte soluții, reprezentanții firmei Rossal Roman au montat eurocontainere. „Măcar să nu mai arunce la întâmplare gunoiul, ci să îl pună pe tot într-un singur loc. Avem eurocontainere pe străzile Costache Negri, Primăverii, Nicolae Bălcescu, Aprodu Purice, Fabricii și Teiului. În strada Fabricii avem câte un container la fiecare bloc și colectăm zilnic gunoiul de acolo”, a mai spus directorul Rossal Roman.

Costurile cu salubritatea și întreținerea în strada Fabricii se ridică, anual, la aproximativ 500.000 lei, iar în această sumă intră și mobilierul – tocuri de uși și de geamuri, mese, etc – care este schimbat periodic de administrația locală, înlocuirea acoperișului și alte lucrări efectuate de oameni din primărie. Unii dintre cei care locuiesc acolo suportă, indirect, din costurile enumerate, fiindcă sunt salariați și plătesc taxe și impozite. Pentru ceilalți, factura se împarte romașcanilor de bună credință.

Alte probleme legate de salubrizare se întâlnesc la cei care nu înțeleg că trebuie să respecte legea. Din anul 2008 este în vigoare Legea salubrității, prin care toți cetățenii au obligația de a încheia contracte de salubritate. Dacă, pentru romașcanii care locuiesc la bloc, această responsabilitate revine asociațiilor de proprietari, pentru persoanele care locuiesc la casă există varianta încheierii unui contract individual. La acest moment, 98 de gospodării din Roman nu au încheiate contracte de salubritate. Este vorba de case de la periferia orașului, iar oamenii au fost obișnuiți, ani la rând, să arunce gunoiul pe terenurile virane din apropiere și le este mai greu să accepte că, acum, trebuie să plătească pentru un serviciu.

Nici la asociațiile de proprietari lucrurile nu sunt întotdeauna simple. Cea mai mare sumă pe care o are de recuperat Rossal Roman de la o asociație de proprietari este de 64.335 lei, și vine de la Asociația nr. 13, de pe strada Gloriei. Alte asociații de proprietari, care au și peste zece facturi neplătite la salubritate, sunt Asociația nr. 14, de pe strada Tineretului, Asociația nr. 28, de pe strada Mihai Viteazu, Asociația nr. 48, de pe strada Cuza Vodă, Asociația nr. 38S, de pe strada Sucedava, și Asociația nr. 56, de pe strada Anton Pann.

[sam_ad id=”111″ codes=”true”]

Partajează articolul
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

COMENTARII

WORDPRESS: 4
  • Ion 9 ani

    NE MAI TREBUIE INCA 100 DE ANI DE ACUM INCOLO,SA PUTEM REALIZA, CA TRAIM INTR-O LUME UNDE TREBUIE SA NE GOSPODARIM CA NISTE OAMENI NORMALI . PACAT CA UNII TRAIESC DEGEABA.( Mizeria si sobolanii ne misuna peste tot).

  • sam 9 ani

    de ce primaria nu ii pune pe t.iganii care iau ajutor social sa incarce gunoiul facut tot de t,igani,in remorci ?

    • Un Rrom 9 ani

      Uite de asta,ca sa poti sa te intrebi tu Romanasule,de asta nu poti dormii matale?numa tigani,tigani ,tigani si iarasi tigani,dar de voi ROMANILOR de ce nu ziceti,ca sunteti mai murdari unii din voi ca tiganii. Sa vedeti Romani cum vin cu masinile, si arunca din portbagaj saci plini cu moluz si alte resturi menajere,si nu le mai spun nimic nimeni. Va rog respectuos sa dati acest comentariu,va multumesc frumos,

  • alexa vasile 9 ani

    rezolvarea problemei se poate face aplicand propunerea unui grup de cetateni ca costul evacuarii gunoiului menajer sa fie efectuat la primaie ca taxa de salubritate si se va plati odata cu impozitul pe cladire asa cum a fost odata si cum se mai procedeaza astazi in mai multe orase cum ar fi orasul vecin Bacau.Prin aplicarea acestei metode se rezolva cel putin doua lucruri: 1.prin colectarea banilor de primarie se va putea plati prestatia catre mai multe firme numai dupa ce a fost verificata prestatia daca a fost de calitate. 2.restrictile pentru neplata taxei sat prevazute de lege iar cei ce primesc ajutor social se va retine din acest ajutor,destul de simpu dar in orasul nostru nu se doreste nu stim a cui interese le apara .Operarea contabila este destul de simpla pri adaugarea la impozitul pe cladire a unei rubrici cu taxa pe salubritate stabilita de consiliul municipal,fara a mai fi nevoie de personal suplimentar.Rezolvarea depinde de vointa primariei.