Liceul Tehnologic „Vasile Sav” din Roman a fost reprezentat în Portugalia, la a zecea întâlnire de lucru din cadrul proiectului strategic doar între școli Erasmus+ „Regardons les rivières et les mares, protégeons les écosystèmes aquatiques dulcicoles … …améliorons nos attitudes et nos comportements envers l’environnement!”, în care instituția colaborează cu școli din alte zece țări europene. Întâlnirea a fost organizată de Agrupamento de Escolas de Vilela din Paredes, Portugalia. Echipa română a fost alcătuită din profesorii Adriana Drăghici, coordonatorul național al proiectului, și Daniela Dăscălița, asistent lingvistic, alături de elevii Mihai Antonică și Alexandru Lucaci, de la clasa a X-a A.
Săptămâna de lucru a debutat cu primirea delegațiilor țărilor participante, de către oficialități din primăria orașului Paredes. Acestea au apreciat inițiativa profesorilor și elevilor antrenați în proiectul Erasmus+ de a se preocupa de protejarea mediilor acvatice și au prezentat acțiunile întreprinse în regiune pentru a asigura calitatea apelor curgătoare din zona Porto Nord-Paredes. A urmat vizitarea Centrului interactiv de turism Paredes, unde au fost prezentate informații despre așezare și istoricul acesteia și a fost vizitată o interesantă expoziție de produse realizate artizanal. Delegațiile au fost, apoi, primite de echipa managerială a școlii gazdă, însoțită de o parte dintre profesorii acesteia. Apoi, elevii portughezi au prezentat activitățile pe care le-au derulat pe malurile râului Pego și în laborator pentru a studia compoziția, flora și fauna apei râului.
A doua zi a fost vizitat centrul istoric al orașului Porto, iar apoi mănăstirea Serra do Pilar, exemplu remarcabil pentru arhitectura europeană clasică și înscrisă de UNESCO în patrimoniul mondial. A urmat Vila Nova de Gaia, sector nou al orașului, și capela Senhor da Pedra, construită în secolul al VII-lea, situată pe plaja Miramar și având particularitatea că este aproape în întregime înconjurată de ocean. Spre seară, elevilor le-a fost oferită surpriza de a asista la un meci de fotbal pe celebrul stadion Estádio do Dragão.
În a treia zi a întâlnirii de proiect, a fost organizată o vizită la Aquamuseu, situat pe malul râului Minho din Vila Nova de Cerveira. În afara diferitelor specii de pești și animale acvatice care sunt adăpostite în acest loc, este prezentă și o bogată colecție de instrumente de pescuit, multe dintre ele foarte asemănătoare celor folosite de pescarii români. Astfel, complexul promovează în mod ingenios patrimoniul natural și cultural asociat râului Minho. A urmat vizitarea orașului Viana do Castelo și a Parcului Lagoas de Bertiandos, zonă protejată, formată din păduri higrofile, lagune, pășuni umede și pârâuri situate într-o zonă de interacțiune dintre climatul mediteranean, atlantic și continental.
A patra zi a fost rezervată în întregime cursului de formare pentru utilizarea microprocesorului Arduino și realizarea, cu ajutorul acestuia, a unor circuite capabile să măsoare și să afișeze temperatura mediului, gradul de umiditate a atmosferei și presiunea atmosferică. Elevii au făcut prezentări ale țărilor din care provin, ocazie pentru cei doi tineri români de a promova frumusețile României și de a lansa invitații celor prezenți să ne viziteze țara.
În ultima zi a vizitei de lucru, profesorii au realizat noi montaje folosind dispozitivul Arduino și făcând alte determinări experimentale, iar elevii au fost antrenați într-un workshop aplicând tehnica „linolio” având ca model frunze culese pe malul râului. Apoi, s-a lucrat pentru realizarea DVD-ului produs final al proiectului, în care sunt înregistrate date despre râurile studiate de fiecare echipă, despre zona reprezentată, școala de proveniență, materiale realizate de elevi și profesori etc.
„Deși ploaia a afectat unele activități programate spre a se desfășura în natură, săptămâna de lucru a fost încărcată și interesantă atât pentru elevi, cât și pentru profesori. Elevii români au fost cazați în familii, fapt care le-a înlesnit o mai bună cunoaștere a limbii portugheze, a obiceiurilor alimentare și tradițiilor acestui popor prietenos și primitor, mândru de istoria sa și de faptul că este urmaș al navigatorului Vasco da Gama, descoperitorul căii maritime spre Indii. Întâlnirea cu elevii veniți din alte țări europene le-a stimulat dorința de cunoaștere și le-a dezvoltat capacitatea de socializare și de comunicare în limbi străine. Ei au avut prilejul să-și demonstreze competențele de lucru pe calculator sau cu diferite dispozitive electronice, abilitățile artistice și de socializare. Vizita de lucru în Portugalia a fost un schimb de experiență cu certitudine benefic pentru dezvoltarea laturii europene a activităților derulate în școala noastră”, ne-a precizat profesor Adriana Drăghici.
Proiectul este realizat cu sprijinul financiar al Comisiei Europene, în cadrul Programului Sectorial Erasmus+.
Comentarii