În cadrul Acreditării Erasmus+ 2021-2027, a avut loc primul curs de formare – „Educational Management and School Leadership”, care deschide seria unor experiențe culturale și profesionale noi și necesare pentru profesorii și elevii Colegiului Național „Roman-Vodă”.
Din echipa proiectului, desfășurat în Kalamata, Grecia, în perioada 8-14 mai 2022, au făcut parte profesorii Mihaela Băltoi și Daniela Gabriela Suman, membri în Consiliul de Administrație al instituției. Cursul s-a adresat profesorilor și directorilor de școli și a avut ca scop familiarizarea acestora cu problematica managementului educațional eficient, pentru a crea un mediu favorabil educației și învățării, prin adaptarea procesului de predare la nevoile individuale cognitive și emoționale ale elevilor.
Obiectivul principal al acestui proiect a fost dezvoltarea competențelor pentru un management eficient și ralierea acestuia la standarde europene. De asemenea, s-a urmărit actualizarea celor mai bune practici recunoscute la nivel internațional în domeniile: Management educațional, luarea deciziilor și managementul crizelor, gestionarea problemelor comportamentale la nivelul școlii și prezentarea unor softuri care facilitează procesele organizatorice și comunicarea cu elevii și cu părinții.
La cursurile de formare s-au întâlnit profesori și directori din Spania, Portugalia, Suedia, Estonia, Slovacia, Anglia, Grecia și România. Dincolo de consistența conținuturilor prezentate, exemplele de bune practici, interacțiunile transdisciplinare și schimbul cultural au reprezentat aspectele care au adus plus valoare întregului demers.
Activitățile au antrenat participanții care au prezentat școlile din care provin și sistemele educaționale din fiecare țară reprezentată. Discuțiile și dezbaterile pe marginea temelor abordate au fost captivante și au reliefat puncte de vedere diferite, care pot fi considerate exerciții apriorice pentru experiențele școlare ce vor urma. Deosebit de utile au fost și exercițiile practice sau chestionarele, prilej de identificare a unor puncte tari sau slabe în pregătirea individuală.
Impactul major asupra participanților a fost reprezentat de studiile de caz. În cadrul acestora au fost abordate probleme des întâlnite în spațiul școlii moderne: comunicarea managerului cu profesorii, cu elevii și cu părinții. În funcție de deciziile care pot fi luate de directori, au fost identificate diferite modele de management. Schimburile de idei, prezentările de bune practici specifice școlilor, regiunilor, sistemelor naționale de educație reprezentate de participanți au completat conținuturile acestor studii de caz.
Componenta culturală a proiectului a vizat prezentarea istoriei și a tradițiilor locale, a obiectivelor turistice din Kalamata, prin organizarea unor excursii de studiu în situl anticului Messini și în parcul central din Kalamata, cu aplicații practice pe teme de dezvoltare durabilă. Vechea și autentica vocație culturală elenă a fost pusă în valoare printr-un spectacol de teatru antic, „Prometeu înlănțuit” de Eschil, în interpretarea unor tineri actori de la Royal Academy of Dramatic Art, Marea Britanie.
„În urma acestei experiențe, la nivelul instituției noastre se va urmări atingerea unor obiective care definesc o școală europeană de succes: creșterea eficienței comunicării în interiorul școlii, dezvoltarea de noi parteneriate școlare, îmbunătățirea operaționalizării proceselor manageriale și utilizarea modelelor eficiente aplicate la nivel internațional în managementul școlar”, au precizat reprezentanții Colegiului Național „Roman-Vodă”.
Comentarii