Colegiul Tehnic „Danubiana”, mobilitate Erasmus+ în Macedonia de Nord

HomeSocial

Colegiul Tehnic „Danubiana”, mobilitate Erasmus+ în Macedonia de Nord

O echipă de la Colegiul Tehnic „Danubiana” Roman, formată din profesorii Simona Ciupitu-Aldea și Dana Marinela Aruștei și cinci elevi, Daniel Duca, Ștefan Stoica, Dumitrița Rotariu, Laura Olaru și Mitrică Duca, au avut parte, în perioada 23 – 27 mai, de o experiență inedită, în Macedonia de Nord, în cadrul celei de-a doua mobilități a proiectului Erasmus+ „Improve your critical thinking skills, solve the problems”.

Finanțarea proiectului este asigurată prin programul Erasmus+, promovat de Agenția Națională pentru Programe Comunitare în Domeniul Educației și Formării Profesionale. Este un proiect despre democrație europeană și impactul acesteia asupra societății, înțelegerea conceptelor de drepturi și libertăți ale omului, stoparea migrației populației, respectarea diversităților, combaterea rasismului, toleranță și cetățenie activă în context european.

Obiectivul principal al proiectului este dezvoltarea dialogului intercultural, ca principiu democratic, în scopul descurajării discriminării, dezvoltarea gândirii critice și a abilităților sociale ale elevilor, pentru a determina elevii să se implice mai mult în viața comunității, în favoarea dezvoltării societății”, a declarat profesor Simona Ciupitu-Aldea, membru în echipa de proiect.

Mobilitatea s-a desfășurat la Liceul SOEPTU Kuzman Josifoski-Pitu din orașul Prilep, în Macedonia de Nord, unde participanții au discutat despre fenomenul de imigrare din țările lor și evoluția fenomenului migrației populației la nivel european.

Profesorii și elevii din cele patru țări partenere (Italia, România, Macedonia de Nord și Ungaria) au participat la deschiderea oficială a întâlnirii la școală gazdă, SOEPTU Kuzman Josifoski-Pitu, Prilep, la care a fost invitat și managerul școlii gazdă, Ceca Vidova-Trajcheska. După discursurile gazdelor au urmat un program artistic, oferit de elevii macedoneni, și o vizită a spațiilor unității de învățământ. A urmat vizitarea unei fabrici moderne de tratare a apelor uzate, aflată în Prilep. După întoarcerea la școală, Mimoza Mojiska, coordonatoarea echipei macedonene, a prezentat programul întâlnirii, cu câteva modificări. Apoi, elevii echipei din Macedonia de Nord au prezentat informații despre țara lor, orașul gazdă și școală. După pauza de prânz, au urmat activități, lucru pe echipe și dezbateri cu elevii celor patru țări despre migrația în Uniunea Europeană, activitățile fiind organizate de Marija Tashkovska, membru ONG.

Cea de-a doua zi a fost rezervată unei excursii culturale, o incursiune în localitatea Ohrid, situată în centrul Macedoniei de Nord. S-a vizitat Mănăstirea Sfântul Naum și a avut loc o dezbatere pe tema conviețuirii împreună indiferent de religie și evitarea discriminărilor din punct de vedere a religiei unei persoane. Apoi a urmat deplasarea la Hotelul Central – Sala de festivități, unde elevii echipei din Ungaria au prezentat informații despre țara lor, orașul gazdă, școală și despre imigraţia ca fenomen național. După masa de prânz au urmat vizitele unui amfiteatru antic, a fortăreţei Samoil și a bisericii Sfânta Sofia.

În ziua următoare, activitățile s-au desfășurat din nou la școala parteneră, elevii echipei din Macedonia de Nord au prezentat informații fenomenul de imigrație la nivel european și la nivelul țării lor și un filmuleț despre situația refugiaților din Ucraina, din cauza războiului cu Rusia, urmat de dezbateri pe subgrupe de elevi. Totodată, profesorii au avut o întâlnire unde s-au discutat strategiile de lucru ce au ca finalitate parcurgerea tuturor activităților prevăzute în formularul de candidatură al proiectului, urmate de discuții privind pregătirea materialelor pentru activitățile viitoare, rezultatele activităților desfășurate urmând a fi prezentate în următoarea întâlnire din Salemi – Sicilia, Italia, din septembrie 2022.

După-amiază, elevii echipei din Italia au prezentat informații despre țara lor, orașul gazdă, școală și despre imigrația ca fenomen național, apoi toți elevii și profesorii s-au deplasat la Primăria din Prilep, la o recepție oficială unde au fost găzduiți de primarul localității. Au urmat apoi vizitele educaționale la Muzeul Icoanelor și Muzeul Arheologic și Etnologic din Prilep.

Ziua de 26 mai a fost dedicată vizitării unor obiective culturale din capitala Skopje. S-a vizitat canionul Matka, o casă muzeu dedicată Maicii Tereza, care s-a născut în capitala Macedoniei de Nord, și alte obiective culturale din orașul Skopje, un oraș multicultural, unde coexistă în armonie mai multe naționalități.

În ultima zi a mobilității, elevii echipei din România au prezentat informații despre țara lor, orașul gazdă, școală și despre imigraţia ca fenomen național și european, filmulețe despre situația refugiaților din Ucraina, efectele acestui război, urmate de dezbateri pe subgrupe de elevi pentru identificarea unor soluții concrete de stopare a fenomenului de migrație a populației. Elevi români au fost apreciați de toți participanții pentru implicarea în activități, modul în care au realizat și prezentat temele și pentru colaborarea cu ceilalți participanți. La finalul zilei, a avut loc ceremonia de înmânare a certificatelor și prezentarea concluziilor privind activitățile din întâlnirea de proiect din Macedonia de Nord.

Pe parcursul celor cinci zile, activitățile de dezbatere pe tema imigrației s-au îmbinat armonios cu jocurile didactice și activitățile de descoperire a patrimoniului cultural macedonean, activități care le-au oferit elevilor ocazia să-și perfecționeze competențele de comunicare în limba engleză, să-și dezvolte competențele sociale și interculturale și să-și îmbunătățească gradul de înțelegere la valorile comune europene, inclusiv respectarea principiilor democratice, a demnității umane și a principiilor unității și diversității”, a declarat profesor Cristina-Mihaela Păun, director al Colegiului Tehnic „Danubiana” Roman.

 

 

 

 

Comentarii

WORDPRESS: 0