ZIUA MONDIALĂ A DREPTURILOR CONSUMATORILOR

ZIUA MONDIALĂ A DREPTURILOR CONSUMATORILOR

 

card1911cMarţi, 15 martie, s-a sărbătorit, că în fiecare an, Ziua mondială a drepturilor consumatorilor. La nivel naţional, tema stabilită de Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor pentru anul acesta a fost „Comerţul online” .

Comerţ online sau e-commerce este activitatea de cumpărare sau vânzare prin intermediul transmiterii de date la distanţă. Utilizarea tuturor mijloacelor electronice pentru participarea la o activitate de comerţ online poartă denumirea de tranzacţie electronică. Comerţul online permite participarea atât a persoanelor fizice şi juridice, cât şi a statului sau a instituţiilor acestora.

Analizele din ultima perioadă arată faptul că de fapt se comercializează aproape toate categoriile de produse sau servicii. Problemele apar atunci când soseşte coletul şi se constată că produsul achiziţionat fie nu corespunde dimensiunilor, fie nu respectă caracteristicile prezentate, fie nu corespunde aşteptărilor consumatorilor, sau când serviciul prestat nu corespunde celor declarate sau de profesionist.

Un consumator are dreptul de a se retrage din contract

Legiuitorul a venit în sprijinul consumatorilor care se angajează în contracte la distanţă (comerţul online) sau în afara spaţiilor comerciale şi a emis Ordonanţa de Urgenţă a Guvernului nr. 34/2014. Acest act normativ statuează faptul că un consumator poate renunţa la contract şi se pot recupera banii în astfel de cazuri.

Specific achiziţiilor online este faptul că, pentru majoritatea contractelor, un consumator are dreptul de a se retrage din contract în termen de 14 zile calendaristice, fără a oferi vreo explicaţie şi fără penalităţi, în afara celor stabilite prin lege. Cele 14 zile se calculează de la ziua în care consumatorul sau o persoană desemnată de acesta intră în posesia fizică a produselor, sau de la data încheierii contractului pentru servicii.

Dacă înainte de încheierea contractului consumatorul nu a fost informat de către operatorul economic cu privire la existenţa dreptului de retragere, termenul în care se poate renunţa la contract este de 12 luni. Dreptul de retragere se poate exercita fie completând un formular pus la dispoziţie de profesionist (de regulă, online), fie trimiţând un mesaj (în termen de 14 zile) din care să reiasă clar intenţia şi în care să fie specificate cel puţin următoarele: identitatea consumatorului, numărul şi data comenzii, produsul, preţul plătit.

Produsul poate fi trimis înapoi pe cont propriu, conform instrucţiunilor de pe site-ul profesionistului, sau se poate aştepta să fie preluat de acesta de la consumator. În cazul în care consumatorul plăteşte curierul pentru returul produsului, acesta nu are dreptul de a solicita rambursarea acestei sume. Profesionistul trebuie să ramburseze întreaga sumă plătită, inclusiv taxele de livrare, dacă acestea au fost incluse în preţul final, în termen de 14 zile calendaristice.

Când un consumator nu se poate retrage din contract

Dacă un consumator a folosit produsul mai mult decât pentru a vedea cum funcţionează, atunci este posibil ca profesionistul să reţină o parte din suma plătită pentru diminuarea valorii produsului.

Există şi contracte din care nu te poţi retrage:

– furnizarea de produse care sunt susceptibile a se deteriora sau expiră rapid;

– furnizarea de produse sigilate care nu pot fi returnate din motive de protecţie a sănătăţii sau din motive de igiena şi care au fost desigilate la primire de către beneficiar;

– furnizarea de produse care sunt, după livrare, potrivit naturii acestora, inseparabil amestecate cu alte elemente;

– furnizarea de ziare, periodice şi reviste, cu excepţia contractelor de abonament;

– furnizarea de produse confecţionate după specificaţiile prezentate de consumator sau personalizate în mod clar;

– furnizarea de înregistrări audio sau video sigilate sau de programe informatice sigilate care au fost desigilate după livrare;

– contractele încheiate în cadrul unei licitaţii;

– prestarea de servicii de transport, cazare, agrement, închiriere de maşini sau catering.

Produsele nu mai trebuie returnate în ambalajul original

De reţinut şi faptul că persoanele care achiziţionează online din România nu mai sunt obligate să returneze produsul în ambalajul original. De multe ori în pagina de „Termeni şi condiţii”, fie în cea despre condiţiile de retur apare sintagma „Produsul se returnează numai în ambalajul original”.

„Legea 249/2015 privind modalitatea de gestionare a ambalajelor şi a deşeurilor de ambalaje prevede că se interzice condiţionarea, sub orice formă, a drepturilor legale ale consumatorilor referitoare la produsul cumpărat de păstrarea ambalajului. Acum nu doar că lucrurile sunt mai clare, ci se prevăd şi amenzi semnificative dacă magazinele vor cere ambalajul original  înapoi. Legea se adresează mai mult companiilor producătoare de ambalaje, dar articolul 16 este în mod clar adresat magazinelor şi este complet în favoarea cumpărătorilor online şi offline”, a precizat comisar şef adjunct în cadrul Comisariatului Judeţean pentru Protecţia Consumatorului (CJPC) Neamţ, Natalia Hruşcă.

„Alege! Este dreptul tău!”

CJPC Neamţ a deschis seria acţiunilor dedicate Zilei Mondiale a Drepturilor Consumatorilor cu organizarea, în parteneriat cu Inspectoratul Școlar al Judeţului Neamţ, a fazei judeţene a concursului pe teme de protecţia consumatorilor „Alege! Este dreptul tău!”. Concursul a fost sprijinit, că în fiecare an, de către Asociaţia de Consumatori „Protect & Justice” din Piatra Neamţ, dar şi de unii operatori economici. Acţiunea s-a desfăşurat la Liceul Tehnologic Economic-Administrativ Piatra Neamţ, sâmbătă 12 martie. Au participat elevi de la licee din Piatra Neamţ şi Roman. Concurenţii cu rezultatele cele mai bune au primit diplome şi au fost răsplătiţi cu premii, atât de CJPC Neamţ cât şi de Asociaţia de consumatori „Protect&Justice” Piatra Neamţ. Între premianţii concursului s-au numărat Denisa Stafie, de la Colegiul Tehnic „Petru Poni” din Roman, care a obţinut premiul al doilea la clasa a IX-a, şi Mircea Pavlov, de la Colegiul Tehnic „Danubiana” din Roman, care a obţinut premiul III la clasa a XI-a.

 


COMENTARII

WORDPRESS: 1
  • Si cam cate ,,mari magazine ” au afishat aceasta zi ?!