Traian Basescu a cerut public retragerea proiectului legii sănătății

În cadrul conferinței de presă susținute la Palatul Cotroceni, astăzi, la ora 17.15, preşedintele Traian Băsescu i-a cerut public premierului Emil Boc retragerea proiectului privind reforma sistemului medical de pe site-ul Ministerului Sănătăţii şi din dezbaterea publică.

Spitalele nu vor schimbarea, medicii de familie nu vor, sistemul de urgență nu vrea schimbarea. Înțeleg din toate semnalele publice că și o mare parte din public nu vrea schimbarea. Cer public premierului retragerea proiectului privind reforma sistemului medical de pe site-ul Ministerului Sănătăţii şi din dezbaterea publică. Am vorbit deja despre acest aspect şi, în contextul ultimelor evoluţii publice, am decis că asta este cel mai bun lucru”, a spus Traian Băsescu.

Cele mai importante declaraţii ale preşedintelui

  • Cea mai mare minciună promovată continuu e legată de SMURD. Proiectul e și pe site-ul MS, şi pe site-ul Președinţiei, iar minciuna vorbeşte despre privatizarea sau afectarea SMURD. E o minciună, altceva nu mai pot spune atîta timp cît se continuă manipularea;
  • O altă poveste puternic susţinută este că se vor înfrupta privaţii din banii de sănătate, sau „baieţii deştepţi”. Trebuie să ştiţi că acum se întîmplă acest lucru. Se scrie zilnic sau periodic despre preţurile la medicamente, despre prescripţiile exagerate, despre datorii. Dumneavoastră care aţi desfăşurat anchete aţi arătat că ele sunt o realitate: ilegalităţile, furturile la achiziţia de aparatură medicală;
  • Indiferent cum analiștii etichetează ce s-ar putea întampla dacă legea intră în vigoare, eu vă spun că acum acești privați pe care îi suspectați că vor prelua banii publici se înfruptă mai bine ca oricînd din banii publici;
  • Înteleg că la urgență totul e perfect și nu mai e nimic de făcut, poate reușiți să aflați cît de dramatică e situația urgențelor în mediul rural. Și acolo sînt tot români;
  • Mai aflu despre privatizarea spitalelor, careia i se opun sindicatele. E vorba de transformarea spitalelor în societăți comerciale sau în fundații;
  • Mai aflu că, dacă se aprobă cumva legea, vor avea prioritate cei cu bani. În momentul de față se întîmplă același lucru. Nu oricine are bani să meargă la un profesor care să opereze foarte bine;
  • În acest sistem, corupția funcționează din plin. În niciun caz românii nu sînt egali din punct de vedere al șanselor;
  • Eu nu spun că proiectul de lege e mult mai echitabil din acest punct de vedere, pentru că probabil vor fi mulți care nu își vor putea face asigurări suplimentare;
  • O altă minciună este legată de ideea că aceiași bani vor fi utilizați, dar de data aceasta vor fi gestionați de firme private. Și dacă ar fi așa, ar fi mai bine, pentru că firma privată ar urmări cheltuielile, pentru că statul acum nu o face și doar decontează deficite;
  • Se omite că proiectul vizează lărgirea bazei de impozitare și promovează asigurările suplimentare, care vor aduce și ele mai multe resurse în buget;
  • O altă sursă, pentru spitalele mari, mai ales… va exista o a treia sursă, atragerea de credite bancare pentru echiparea spitalelor;
  • Legea nu vizează în niciun caz menținerea acelorași sume de bani, ci creșterea surselor de finanțare;
  • Am mai văzut o îngrijorare: dacă firma fuge cu banii. Nu există acum firmă care să nu fie reasigurată. Nu cred că cineva ar concepe să pună la dispoziție fonduri publice fără ca acestea să nu fie reasigurate sau să formeze un depozit de garantare a bunei gestionări a bugetelor care le vor fi alocate;
  • Nu vreau să mai intru în zona politizării, însă dincolo de a comenta și de a-mi exprima punctul de vedere cu privire la ceea ce se dezbate fals în spațiul public, aș vrea să vă mai dau o cifră: în 2005 cheltuielile României cu sănătatea au fost de 10,9 mld lei. În 2011, cheltuielile cu sănătatea, ale Casei și ale Ministerului au fost de 24,3 mld lei;
  • Nu compar valoarea leului în 2005 cu 2011, dar oricum nu avem o inflație de 223% în acest interval. Creșterea bugetului a fost de 223%;
  • Un lucru e interesant: dacă, în 2005, de la bugetul de stat contribuția a fost de 1,9 mld lei, în 2011 contribuția a fost de 6,3 mld lei, în afara colectării veniturilor din taxe destinate sănătății. Avem o creștere destul de accelerată a susținerii financiare pe care bugetul o acordă sistemului de sănătate, ceea ce ne obligă să observăm ca fiind vorba de o sumă în creștere;
  • An de an se prefigurează două mari probleme de deficite în bugetul de stat: deficitul de la pensii și deficitul de la sistemul de sănătate;
  • Sistemul de sănătate încă e suportabil avînd în vedere că în acest an a avut o contribuție de la buget de 6,3 mld lei, este mult pentru România, dar este suportabil;
  • Privind însă la creșterea an de an a acestei contribuții, lucrurile trebuie să ne îngrijoreze. Soluțiile de introducere a sectorului privat reprezintă o necesitate;
  • La fondul de pensii nu avem ce să facem, acolo nu putem introduce nimic, decît să împrumutăm să acoperim deficitul de peste 3,5 mld euro în fiecare an sau să luam bani de la investiții să ducem la fondul de pensii;
  • Dar aici avem ce face, avem soluții care rezidă din ce am văzut că s-a întîmplat în alte țări ale UE: implicarea sectorului privat;
  • Sigur, nici eu nu sînt liniștit știind unele apucături, dar nu atît ale marilor companii private, ci apucături românești, neaoșe. Ceea ce nu înseamnă că, de frica acestui fenomen al corupției, să nu mergem mai departe, dovedindu-se pînă acum că statul nu poate gestiona eficient resursa financiară;
  • Sistemul sanitar s-a adaptat rapid la o creștere a finanțării, fără o creștere semnificativă a calității;
  • Pacienții sînt nemulțumiți în general de calitatea serviciilor medicale. Medicii sînt nemulțumiți de condițiile de lucru. Administrația la rîndul ei e nemulțumită că an de an trebuie să crească contribuțiile de la stat;
  • Sistemul e lipsit de performanță și aici înțeleg că sînt excepții, pe care le salut, dar aprecierea globală e că e lipsit de performanță, de proceduri și e subfinanțat;
  • Sistemul este „beneficiarul” unui monopol de stat, CNAS, sistemul e politizat, este ineficient în administrarea fondurilor, e afectat de corupție;
  • Am vrut să închei cu aceste concluzii din raportul Comisiei, înainte de a mai face două observații: una e legată de faptul că nimeni din sistem nu vrea schimbarea acestuia, sau foarte puțini o vor, probabil medicii mai tineri sau la mijloc de cariere;
  • Spitalele nu vor schimbarea, medicii de familie nu vor, sistemul de urgență nu vrea schimbarea;
  • Înțeleg din toate semnalele publice că și o mare parte din public nu vrea schimbarea;
  • Cer public premierul retragerea proiectului care viza reforma în sănătate;
  • O fac eu, pentru că aici a fost comisia prezidențială, aici s-a făcut propunerea de proiect de lege, aici au fost specialiști dedicați;
  • Eu vreau să le mulțumesc public acelor specialiști care au lucrat atît la raport cît și la propunerea de proiect de lege a sănătății, au făcut un efort care ține din 2007 pînă săptămînile trecute. Îmi pare rău că, din cauza condițiilor publice, ei puteau deveni după mine următorii inamici publici. Și nu avem dreptul să batjocorim niște specialiști care au muncit fără bani;
  • Cam aceasta e decizia pe care am luat-o, să cer prim-ministrului retragerea proiectului de pe site-ul MS și încheierea dezbaterii. Înteleg că sînt foarte mulți multumiți de starea actuală a sănătății.

COMENTARII

WORDPRESS: 0