Prima paginăSocial

Se demolează tonetele din Piața Centrală, iar zona Halei Centrale va fi pietonală

Se demolează tonetele din Piața Centrală, iar zona Halei Centrale va fi pietonală

Dimensiune text

 

 

Săptămâna trecută, Primăria municipiului Roman a organizat o dezbatere pe tema proiectului de refacere a Pieței Centrale, urmând ca planul urbanistic zonal să fie supus aprobării consilierilor locali în ședința de vineri, 16 februarie.

Proiectul are în vedere protejarea Casei Rollrich (actualul sediu administrativ și hotelul Pieței), dar și a Halei Centrale (fosta Hală Alimentară), două monumente istorice care sunt obiective cuprinse în acest proiect. Valabilitatea proiectului este de opt ani, motivat de amploarea și valoarea lucrărilor propuse.

„Conform studiului istoric și cel pentru punerea în valoare a monumentelor, este necesară înlăturarea anexelor (chioșcuri, garaje, tonete etc.) ce denaturează și sufocă monumentele din zonă – Hala centrală, Casa Rollrich, Sinagoga -, astfel încât să permită amenajarea în jurul clădirilor valoroase a unor spații pietonale deschise, cu ample zone verzi și a mai multor locuri de parcare la limita perimetrului. De asemenea, pentru punerea în valoare a clădirii Halei, se vor înlocui construcțiile dezvoltate în anii 1990-2005, cu o singură hală îmbrăcată într-un perete-cortină în care să se reflecte imaginea monumentului. Se propune devierea în subteran a traficului auto intens de pe strada Sucedava, rezultând astfel un platou pietonal care va elimina riscurile traversării – chiar și cu semafor – a drumului național și va facilita accesul cumpărătorilor între diferitele spații comerciale ce alcătuiesc ansamblul Halei centrale”, se arată în planul urbanistic zonal.

Practic, între Hala Centrală și zona nou dezvoltată pentru piață circulația se va face doar pietonal, iar circulația autoturismelor va fi permisă printr-un  tunel. La cota coborâtă a străzii Sucedava, în dreptul Halei, se vor crea câte două căi de acces: una pentru aprovizionarea Halei Centrale (ce are subsol la această cotă) și una pentru parcare și aprovizionare, cu grupuri sanitare pentru piața pentru producători și parcaje pentru public. Se vor realiza circa 50 locuri/parcaje pentru public, spații utilitare pentru acces marfă, depozitare marfă, grupuri sanitare pentru producători.

Arhitecții propun realizarea unei hale agroalimentare pentru producătorii de zi care să înglobeze piața existentă şi parcajul din partea de nord a amplasamentului. Spațiul liber dintre hala nouă și Hala monument istoric va fi organizat ca spațiu pietonal, cu spații verzi. Actuala piață de legume/fructe se va dezafecta, ea fiind înglobată în noua construcție realizată în partea de nord. Locul construcțiilor provizorii, insalubre dinspre strada Aprodu Arbore va fi luat de parcaje de zi pentru public, în jur de 40 locuri de parcare. Noul ansamblu va avea amenajată și o piață pentru flori, de circa 1.000 de metri pătrați, care se va situa pe zona din strada Sucedava spre zona construită cu rol pietonal.
Comisia tehnică de amenajare a teritoriului şi urbanism, reunită în ședința publică din 9 februarie, a avizat favorabil Planul urbanistic zonal şi Regulamentul local de urbanism aferent acestuia.

 

 

 

 

 

COMENTARII

WORDPRESS: 5
  • mama omida 3 ani

    domnu’ primarele care este !! dupa cum vedem noi ca programati „spargerea” banului public,in curand mancam iarba si panselute din spatiile verzi!! la desert ceva asfalt din parcari !! daca mai mergeti si pren Holanda sigur la proiect mai par si cateva canale,iar in spatiile comerciale goale de ani de zile din „gropa” sa facem un „cartier rosu” ,ca e singura afacere care mai merge in orasul asta !

    • oarecare 3 ani

      La fel a facut si Leureanu.A investit in hidosenia aia care se numeste parcare in Piata Centrala.Avea dreptate Cazan cind critica investitia si ce este trist este goala.Cred ca monstrozitatea aceea trebuia darimata.

  • Doru Mihaescu 3 ani

    Proiectul mi se pare interesant si bine gandit. Utilitatea acestei lucrari este evidenta, chiar daca am avea in vedere numai faptul ca in momentul de fata principala piata din Roman este rupta practic in doua de o strada importanta si tot mai intens circulata, cum este Sucedava. O astfel de situatie, acceptabila in vremea carutelor, a trasurilor ori chiar in „Epoca de Aur”, cand masinile erau inca putine si mai aveau si circulatia limitata ori interzisa in zilele de duminica si in tot timpul iernii, nu se mai potriveste deloc realitatilor actuale, provocand disconfort si putand fi chiar sursa de accidente. Pe de alta parte, tinde sa ne transforme intr-un fel de caz special, precum cel al unor denumiri de strazi ca Bogdan Dragos ori Smirodava, care, datorate unor interpretari ce s-au dovedit de multa vreme a fi gresite, numai la Roman mai exista.

    • mama omida 3 ani

      Domnu ‘ Doru esti bun de consilier personal la primarie ; personal trec de cate ori este zi de targ si vad trafic din ce in ce mai redus,exceptand doar vara cand stranierii vin acasa; iarna pana si Hala este goala,se uita comerciantii unii la altii;parcarea de metal goala dar pazita de doi zdrahoni,toti tiganii din Roman sunt „producatori”; semafoarele functioneaza foarte bine dar dorinta de grandomanie e prea mare; „groapa arata ca dupa razboi,de ani de zile avem promisiuni de „modernizare”,proiecte faraonice cu scari rulante pentru tigani,cinema cu perdele de fum,etc..spitalul care sta si cerseste sponsorizari,iar noua ne trebuie pasaj subteran ; Domnu Doru ..de cate ori te’ai [p****] la piata? deabia acolo trebuie renovare !!!

  • Doru Mihaescu 3 ani

    Dupa cum am mai spus, proiectul mi se pare interesant si bine gandit. Iar punerea sa in practica, necesara, indiferent cine ar face-o. Dupa aproape un secol de cand, intr-o tara pentru prima oara in istoria ei moderna teritorial intregita, intr-un oras cu circa 25000 de locuitori, cum era Romanul de atunci, capitala de judet si anterior de tinut, de peste patru secole, se construiau hala si piata veche care astazi ar trebui pastrate si intretinute cum se cuvine, atat pentru ca pot fi in continuare functionale, cat si pentru ca reprezinta marturii ale unui trecut de care nu avem motive a ne rusina. Si tot pe atunci, doua nobile doamne din familia Sturdza, de la Miclauseni, construiau la Roman, in capitala judetului lor si in intregime pe banii lor, primul liceu de fete din acel judet, dar si din actualul judet Neamt, impreuna cu toate anexele cuvenite unei astfel de institutii, dotandu-l cu toate cele necesare. Oare nu ar fi de cazul ca astazi, nici macar cu banii nostri, ca in Romania de atunci, sa fim si noi in stare a construi o hala moderna, cu piata la parter, cu standuri comerciale la etaj, cu suficiente locuri de parcare in apropierea ei, cu mici zone verzi, cu punerea in valoare a cladirilor istorice valoroase care mai exista acolo, cu inlaturarea a tot ce este urat, meschin, nefunctional, totul urmand sa reprezinte, impreuna cu vechea hala si cu vechea piata, un complex unitar, marturie a trecutului si in acelasi timp expresie a dorintei de progres si civilizatie ? Tot asa cum, daca este sa vorbim de pasaje subterane, s-ar fi cuvenit ca un asemenea pasaj sa fie amenajat si in partea de nord a orasului, acolo unde Drumul European 85 traverseaza, nu fara hurducaturi, opinteli si desigur multa satisfactie si vorbe „dulci” din partea conducatorilor auto, nu mai putin de trei linii de cale ferata, ceea ce nu se mai intampla nicaieri pe tot parcursul sau de pe teritoriul Romaniei. Deocamdata insa, n-ar fi rau daca macar am fi in stare sa asezam pe fatada fostului Liceu de Fete „Sturdza-Cantacuzino” din Roman o placa de marmura, in care sa precizam cine si cand a construit acea cladire,corectand astfel cat de cat o nedreptate flagranta a unei societati care a lasat, cel putin pentru o generatie, urme nefaste si parca din ce in ce mai vizibile.